men fout op het rijexame

Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

jeronimos schreef: Ik weet dat het inhalen in een bocht zeer gevaarlijk is maar is het verboden?
Jazeker!
Quote: AR 16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder:

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.
...
AR 17.1. Links inhalen is verboden wanneer de bestuurder de tegemoetkomende weggebruikers niet van ver genoeg kan opmerken om het inhalen zonder gevaar voor ongevallen uit te voeren.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Ik weet dat het inhalen in een bocht zeer gevaarlijk is maar is het verboden?
Dit staat op onze site:
Quote: WAAR IS LINKS INHALEN VERBODEN?

2. Op plaatsen met een onoverzichtelijke bocht.
jeronimos

men fout op het rijexame

Bericht door jeronimos »

Khad een vraag op het rijexame fout en persoonlijk weet ik zelfs niet waarom.

situatie: Je rijd achter een auto op een baan met geen scheiding van de rijbaan, dus geen witte onderbroken of witte streep. Er zijn geen verkeersborden te bespeuren.

de vraag: Mag ik hier voorbijsteken???

juiste antwoord was : neen

Nu weet ik zelf niet waarom, en ik ben er wel beniuewd naar eigelijk
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste,

Zonder de foto te zien kunnen wij ons helaas niet uitspreken.

Als je de regels voor het inhalen eens herneemt, zul je mogelijk een reden vinden waarom het verboden was in te halen op die plaats.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: de vraag: Mag ik hier voorbijsteken???
Je zult waarschijnlijk inhalen bedoelen neem ik aan, er is een verschil tussen inhalen en voorbijsteken.

Voor ons is het moeilijk om daar achter te komen omdat wij deze foto natuurlijk niet kunnen zien.

Was het misschien net voor een bocht of een helling of kwam er een tegenligger aan of kon je misschien niet op voorhand weten of je je plaats tijdig kon terug innemen of stond er iets van snelheden vermeld of was er een verhoogde inrichting

zoals je merkt zijn er meerdere oorzaken waardoor ik dus niet mag inhalen, wat voor ons dus moeilijk uit te maken is omdat we de vraag niet kunnen zien.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
jeronimos

Bericht door jeronimos »

tegenliggers waren er niet te zien, geen snelheidsaanduidingen, geen verhoogde inrichting en ook niet net voor een top.

Ik denk dat , net voor de bocht, de meest logische verklaring is, alhoewel dat de bocht wel redelijk overzichtelijk was.

Ik weet dat het inhalen in een bocht zeer gevaarlijk is maar is het verboden?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Ik weet dat het inhalen in een bocht zeer gevaarlijk is maar is het verboden?
Als het zeer gevaarlijk is is het toch normaal dat het verboden is neem ik aan

Lees de topic over het inhalen nog eens door dan weet je precies in welke bochten je wel mag inhalen en in welke niet (en ook wie je er mag inhalen)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

damn ik heb vandaag net hetzelfde meegemaakt, dezelfde vraag, dacht ook dat het antwoord JA was... blijkbaar niet en nu weet ik ook waarom
Bru86
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2007, 00:32

Bericht door Bru86 »

Ik kreeg vandaag dezelfde vraag voorgeschoteld. Waarom je in deze situatie niet mocht inhalen, was mij een compleet mysterie.

Wellicht zal inderdaad de (flauwe) bocht de reden zijn, die je niet onmiddellijk als "onoverzichtelijk" kwalificeert.

Enorme instinker, deze vraag... Iedereen is bij deze gewaarschuwd ! :wink:
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Bij onze proefexamens zitten een paar voorbeelden van zo'n vraag over parkeren en bocht.
Plaats reactie