Handig!

Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Handig!

Bericht door Rafael »

http://www.wimp.com/auto/

Na de automatische versnellingsbak, de automatische parkeerpiloot
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

OK, binnen enkele jaren kunnen ze dat manoeuvre tijdens het examen afschaffen
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Jozef schreef
Quote: Ik denk het niet. Het argument zal waarschijnlijk zijn: "Ja, maar als dat systeem eens faalt, moet je ook nog zelf kunnen parkeren."
Ik sluit me hierbij aan. Eugeen, jouw analogie loopt mank.
Als je zonder brandstof komt te zitten wat al niet kan gebeuren bij een verstandig mens, dan laat je het slepen of ga je benzine halen. Trappen is niet bepaald een optie, al zou het er wel erg leuk uitzien.
Dat zo'n geavanceerd electronisch systeem eens een keer hapert is zeer waarschijnlijk en dan is er een simpele oplossing, namelijk zelf parkeren.
Conclusie parkeren zal altijd een onderdeel blijven van een goed rijexamen.

Jongens, ik moet er niet aan denken om dat over te laten aan een automaat, veel leuker om het zelf te doen. Schakelen, zelf parkeren enz maakt autorijden voor mij leuk en interessant.
Wat me helemaal een nachtmerrie lijkt is als je auto op een gegeven moment op de snelweg vol automatisch zou rijden dmv geleiders, computers en een slimme chip en slimme mechanica in de auto. Daar hebben ze al experimenten mee gedaan in Nederland. Veilig ja, leuk nee.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Eugeen schreef: Ze maken toch ook geen gaten meer in de bodem van de auto, voor het geval je zonder brandstof valt, dat je dan zou kunnen trappen als de Flitstones
De Flinstones zul je wellicht bedoelen.

Neen, inderdaad niet.

Bij mijn eerste wagen, een Citroën 2CV, was er nog een zwengel, waarmee ik de motor kon starten als ik de lichten eens te lang laten branden had en de batterij zo goed als leeg was.

Op vlak wegdek kon je hem evenwel evengoed vooruitduwen tot hij wat snelheid had (hij woog amper 560 kg), er inspringen en hem met ingeschakeld contact in tweede versnelling schakelen, en hop: weg was je met de geit.

Nu moet je maar wachten op een pechtverhelpingsdienst als je dat voorhebt, en lidgeld betalen als je nog niet aangesloten bent.

Als het de VAB is, krijg je eerst te horen dat je moet wachten, omdat je in een parkeergarage staat, en de mensen met pech op de weg voorrang krijgen.

Een uur later komt er dan een depannagevoertuig van de VAB dat die ondergrondse parkeergarage niet inkan vanweg zijn hoogte, niettegenstaande je daarop gewezen hebt.

Nog een uur later komt er dan een VAB-pechverhelper met een vervangingsbatterij die niet kan vastgemaakt worden in jouw wagen, en waarmee je dus maar losstaand moet rijden, ook al bevat ze een zuur. Die batterij moet dan zogezegd de volgende werkdag ter beschikking van de VAB staan bij je dealer, maar 14 dagen later staat ze er nog.

Meegemaakt met een geleasde Toyota Picnic.

Vraag je Touring Wegenhulp, dan verkopen ze je een batterij die enkele dagen voor het einde van de eenjarige garantieperiode de geest geeft.

Meegemaakt met mijn Jaguar.

Ooit heb ik aan de kant gestaan in 35°C met mijn Jaguar, met een Touring Wegenhulp lidmaatschap dat voorzag in een vervangingswagen tegen bijbetaling. Eerst kwam er een pechverhelper om vast te stellen dat de cilinderkoppakking defect was, wat ik ook al wist. Later kwam er een depannagewagen van Touring, die evenwel geen vervangwagen bijhad: er waren er geen meer in voorraad. Hoe ik dan moest thuisgeraken? Die brave man met zijn depannagewagen heeft mij dan maar naar huis gebracht.

Fantastisch toch, hoe je er vandaag de dag voorstaat als je pech hebt met een supergesofistikeerde wagen. Mijn vader had in Frankrijk pech met zijn Mercedes E-klasse tijdens de garantieperiode, en kreeg van de lokale Mercedes-dealer als vervangwagen ... een Citroën C5! Leuk toch, als je geïnvesteerd hebt in een degelijke Duitse wagen, en je krijgt zo een Frans vehikel als vervangwagen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Vraag je Touring Wegenhulp, dan verkopen ze je een batterij die enkele dagen voor het einde van de eenjarige garantieperiode de geest geeft.

Meegemaakt met mijn Jaguar.
Gold die garantie iha of specifiek voor jouw Jaguar? Als ik het goed heb verbruikt de Jaguar als sportieve wagen beduidend meer energie dan bijv een volkswagen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Die garantie gold voor elke door Touring Wegenhulp verkochte batterij.

Met mijn Jaguar XJ-6 4.0 van 1970 verbruikte ik 11,5 liter benzine op 100 km, wijl het gemiddeld verbruik van die wagen op 13 liter op 100 km lag. Dat is natuurlijk heel wat meer dan het gemiddeld verbruik van 5,5 liter diesel op 100 km van onze huidige VW Bora. Maar die Jaguar had dan ook een ledige massa van bijna 2 ton, en bood onvoorstelbaar meer rijplezier en comfort dan zelfs een Mercedes.

Je koopt zo een wagen niet met je verstand, maar met je hart. Ik spreek dan wel van de XJ-klasse, niet van de kleinere modellen die Jaguar thans op de markt brengt om met de 3- en 5- klasse van BMW concurrentie te voeren. Dat zijn geen echte Jaguars meer. Die werden alleen maar op de markt gebracht omdat Ford, de eigenaar van Jaguar, minstens 100.000 wagens per jaar nodig achtte voor een rendabel bedrijf, wijl de XJ-reeks slechts 35.000 verkopen per jaar opleverde.

Ik had een topversie (de Daimler) van 7 jaar oud en met 70.000 echte kilometers op de teller, die nieuw 2.800.000 BEF gekost had (70.000 Euro), op de kop kunnen tikken voor amper 360.000 BEF (9.000 Euro).

Helaas heb ik er, ondanks dat mijn dealer van mening was dat ik een exemplaar in goede staat getroffen had, op 35.000 km wel meer dan 400.000- BEF (10.000 Euro) werkplaatskosten aan gehad. Toen was het na 3,5 jaar voor mij welletjes geweest, en hen ik hem verkocht voor 200.000 BEF (5.000 Euro).

Blijkbaar was ik niet de geschikte persoon om met een dergelijke wagen te rijden. Ik ontmoette ooit een dame, die net dezelfde Jaguar had. Ze had er al veel meer pech mee gehad dan ik, maar was er toch super tevreden over. Ze reed er elk jaar mee op vakantie naar Zuid-Frankrijk, want ze kon zich niets mooier voorstellen dan een vakantie te beginnen met een Jaguar. Maar ze was er nog nooit mee tot in Zuid-Franrkijk geraakt nu eens moest de Jaguar in Parijs op de takelwagen, dan weer in Lyon. Maar toch vond ze het nog altijd een prachtwagen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik had het al eerder gezien, en Svenn stuurde me toevallig enkele dagen geleden een gelijkaardig fimpje toe.

Het is geen science fiction meer, BMW is er volop mee bezig, en het werkt al. BMW wil het alleen nog verder uitbreiden met andere parkeersituaties, en onder meer de auto ook in een parkeergarage automatisch naar een vrije parkeerplaats laten zoeken.
Eugeen schreef: OK, binnen enkele jaren kunnen ze dat manoeuvre tijdens het examen afschaffen
Ik denk het niet. Het argument zal waarschijnlijk zijn: "Ja, maar als dat systeem eens faalt, moet je ook nog zelf kunnen parkeren."
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Jozef schreef: Ik denk het niet. Het argument zal waarschijnlijk zijn: "Ja, maar als dat systeem eens faalt, moet je ook nog zelf kunnen parkeren."
Ze maken toch ook geen gaten meer in de bodem van de auto, voor het geval je zonder brandstof valt, dat je dan zou kunnen trappen als de Flitstones.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Eugeen schreef:
Ze maken toch ook geen gaten meer in de bodem van de auto, voor het geval je zonder brandstof valt, dat je dan zou kunnen trappen als de Flitstones

De Flinstones zul je wellicht bedoelen.
Als hij flitsstones had geschreven zou je kunnen denken dat het politieagenten waren die de onbemande camera's kwamen vervangen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Waarom heeft men het toch altijd over "onbemande" camera's, en nooit eens voor de verandering over "onbevrouwde" camera's?

Het is zoals met industriële tanks. Om het mogelijk te maken dat er binnenin werken uitgevoerd worden, zijn ze voorzien van een zogenaamd mangat, nooit van een ...

Na de emancipatie van de vrouw wordt het tijd voor de evrouwcipatie van de man!
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Mijn gebuur heeft een wondermooie XK8. Elke keer hij hem - heel voorzichtig - buitenrijdt sta ik gewoon te kwijlen. Een van de mooitste auto's van de laatste jaren. Misschien een uitzondering voor de Aston Martin DB7.
Wegens gebrek aan genoeg geld voor een Jag is het een Daewoo momenteel, weliswaar de grootste en met een 2.0 l erin. De 6 in lijn was in België spijtig genoeg niet leverbaar. Niet voor de snelheid, alleen maar voor het gevoel van vermogen onder je voet te hebben en er toch niet op te duwen. Misschien daarom dat ik zo'n fanaat ben van automatische versnelling, dat brengt bij tot het rustiger rijden.

[dream mode]

Ooit koop ik me nog een Jag

[/dream mode]
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

JC schreef: Wegens gebrek aan genoeg geld voor een Jag
Tweedehands zijn ze relatief goedkoop. Vb.: XK8 4.0 Coupé van 1999: richtprijs tussen partikulieren = 15.728 Euro.
Quote: Ooit koop ik me nog een Jag
Een Jaguar koop je niet met je verstand, maar met je hart.

Je kent wellicht de slogan van Jaguar: "Don't dream about it, drive it".

Het enige probleem is dat je ze met drie moet kopen, omdat de garagehouder nog niet de tijd gehad heeft om de eerste te herstellen tegen dat de tweede al defekt is.

Ik heb zelf een Jaguar XJ-6 4.0 gehad. Hij overtrof de mooiste van mijn dromen telkens als hij weer eens wilde rijden. Ik was gelukkig de dag dat ik hem kocht, en nog gelukkiger de dag dat ik hem verkocht.

Ik had tevoren 2 Mercedessen gehad (niet gelijktijdig). Toen ik mijn Mercedes-dealer vertelde dat ik een Jaguar ging kopen, zei hij me: "Dat hoor ik graag, want dat doe je maar één keer, daarna kom je altijd terug naar mij." Hij had nog gelijk ook: mijn volgende was weer een Mercedes.
Plaats reactie