vraagje ivm rijbewijs C

Graag uw mening over deze website.
C driver
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:59

vraagje ivm rijbewijs C

Bericht door C driver »

Hallo morgen moet ik mijn praktisch examen rijbewijs C afleggen.
Hierover een klein vraagje. Mijn rijbewijs B is uitgereikt in augustus 1998.
Nu, wanneer ik geslaagd ben voor mijn rijbewijs C, geldt dit rijbewijs dan ook voor rijbewijs BE :?:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Neen.

3° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie C wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorieën A3 en B en de subcategorie C1;
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door bibi585 op 19 okt 2009, 04:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

bibi585 schreef:Dus aanhangwagen mag nog steeds maar maximum 750kg wegen (+uitzonderingen), zowel voor B als voor C.
Die uitzonderingen zijn alleen van tel voor categorie B.
De regel is dat met een rijbewijs B of C of D een aanhangwagen met een mtm van maximaal 750 kg getrokken mag worden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

xantingo schreef:Neen.

3° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie C wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorieën A3 en B en de subcategorie C1;
Bij dit artikel heb ik ook een vraagje :?:

Je moet reeds in het bezit zijn van rijbewijs B om voor de C te kunnen gaan, waarom staat er dan in dit arikel dat het rijbewijs C ook geldig is voor B (want dit heb je reeds)

Of zie ik hier iets over het hoofd :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:Je moet reeds in het bezit zijn van rijbewijs B om voor de C te kunnen gaan, waarom staat er dan in dit arikel dat het rijbewijs C ook geldig is voor B (want dit heb je reeds)

Of zie ik hier iets over het hoofd :?:
Bij de bepalingen inzake de geldigheid van de rijbewijzen :


Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs
Artikel 20
§1. De geldigheid van de rijbewijzen wordt bepaald als volgt :

3° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie C wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorieën A3 en B en de subcategorie C1;
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Benny Stinkens schreef:
xantingo schreef:Neen.

3° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie C wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorieën A3 en B en de subcategorie C1;
Bij dit artikel heb ik ook een vraagje :?:

Je moet reeds in het bezit zijn van rijbewijs B om voor de C te kunnen gaan, waarom staat er dan in dit arikel dat het rijbewijs C ook geldig is voor B (want dit heb je reeds)

Of zie ik hier iets over het hoofd :?:
Vroeger kon je C halen zonder B al te hebben, en dan telde die C ook voor B... Ik denk dat dat daar gewoon nog een overblijfsel van is
Plaats reactie