Geldigheidsduur Voorlopig Rijbewijs B

Graag uw mening over deze website.
Gedreven bestuurder

Geldigheidsduur Voorlopig Rijbewijs B

Bericht door Gedreven bestuurder »

Ik heb met succes het theoretisch examen afgelegd en ik kreeg hiervoor een attest van het examencentrum.
Met dat attest kan ik mijn voorlopig rijbewijs op de gemeente afhalen.
Het voorlopig rijbewijs is 3 jaar geldig.
Maar gaat die geldigheidsduur al meteen in, nadat ik het attest van het examencentrum gekregen heb, of gaat de tijd pas in als ik het effect afhaal op de gemeente?
Ik vind dit toch wel belangrijk, aangezien ik mijn voorlopig rijbewijs nog niet kan afhalen omdat mijn begeleider die cursus om te mogen lesgeven, nog niet gevolgd heeft.
mvg
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Geldigheidsduur Voorlopig Rijbewijs B

Bericht door Inazuma »

Gedreven bestuurder schreef: 11 jan 2020, 21:40 Maar gaat die geldigheidsduur al meteen in, nadat ik het attest van het examencentrum gekregen heb, of gaat de tijd pas in als ik het effect afhaal op de gemeente?
Van moment van officieel uitreiken vh rijbewijs (kan paar dagen eerder dan het effectief afhalen zijn )

Maar wel opletten : theorie (blijft ook 3 jaar geldig) moet ook nog geldig zijn op moment van praktisch examen
Gedreven bestuurder

Re: Geldigheidsduur Voorlopig Rijbewijs B

Bericht door Gedreven bestuurder »

Dus ik heb een attest van het examencentrum, betekent dat dan dat mijn geslaagde theorie ook maar 3 jaar geldig is, net zoals de geldigheidsduur van het voorlopig rijbewijs als je het afhaalt?
Betekent de geldigheidsduur van 3 jaar van mijn theorie dat ik binnen 3 jaar het voorlopig rijbewijs moet afhalen of betekent dat dat ik binnen 3 jaar mijn definitief moet halen?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Geldigheidsduur Voorlopig Rijbewijs B

Bericht door GRO »

Als je theorie na 3 jaar vervallen is, maar je VR is nog geldig, dan moet je opnieuw theorie-examen afleggen voor je praktijkexamen mag doen.

(Ik heb de indruk dat je ons praktijkboek niet hebt doorgenomen).
Gedreven bestuurder

Re: Geldigheidsduur Voorlopig Rijbewijs B

Bericht door Gedreven bestuurder »

GRO schreef: 13 jan 2020, 01:20 Als je theorie na 3 jaar vervallen is, maar je VR is nog geldig, dan moet je opnieuw theorie-examen afleggen voor je praktijkexamen mag doen.

(Ik heb de indruk dat je ons praktijkboek niet hebt doorgenomen).
Ik heb nog maar net mijn theorie-examen afgelegd.
Daarom heb ik het praktijkboek nog niet doorgenomen. :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Geldigheidsduur Voorlopig Rijbewijs B

Bericht door de rijprof »

Jouw attest (geslaagd voor theorie) is 3 jaar geldig om een voorlopig rijbewijs aan te vragen.
Met dat attest kun je binnen 3 jaar, nog vóór de vervaldatum, nog steeds een voorlopig rijbewijs aanvragen.
Maar let op, zoals Inazuma reeds aanhaalde, jouw theorie moet ook nog geldig zijn (max. 3 jaar) op de dag dat je praktijkexamen gaat afleggen.
Als de datum van jouw theorie niet meer geldig is, moet je opnieuw een theorie-examen met succes afleggen voordat je het praktijkexamen mag afleggen, zoals GRO reeds aanhaalde.

Dus elke dag dat je wacht om jouw voorlopig rijbewijs aan te vragen is een dag minder dat jouw theorie geldig is.

Is het een beetje duidelijk?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gedreven bestuurder

Re: Geldigheidsduur Voorlopig Rijbewijs B

Bericht door Gedreven bestuurder »

de rijprof schreef: 14 jan 2020, 17:12 Jouw attest (geslaagd voor theorie) is 3 jaar geldig om een voorlopig rijbewijs aan te vragen.
Met dat attest kun je binnen 3 jaar, nog vóór de vervaldatum, nog steeds een voorlopig rijbewijs aanvragen.
Maar let op, zoals Inazuma reeds aanhaalde, jouw theorie moet ook nog geldig zijn (max. 3 jaar) op de dag dat je praktijkexamen gaat afleggen.
Als de datum van jouw theorie niet meer geldig is, moet je opnieuw een theorie-examen met succes afleggen voordat je het praktijkexamen mag afleggen, zoals GRO reeds aanhaalde.

Dus elke dag dat je wacht om jouw voorlopig rijbewijs aan te vragen is een dag minder dat jouw theorie geldig is.

Is het een beetje duidelijk?
Ah, ok, bedankt, nu is het duidelijk.
Ik was sterk verward omdat ik op de website van Vlaanderen dit las: "Als uw voorlopig rijbewijs verlopen is, moet u 3 jaar wachten (wachttijd) voor u opnieuw een voorlopig rijbewijs kunt aanvragen voor dezelfde categorie. U kunt wel éénmalig een nieuw type voorlopig rijbewijs (model 12) aanvragen." Maar de website van Vlaanderen heeft het dus over de geldigheidsduur van het voorlopig rijbewijs zelf, en niet de theorie. Dat is dus niet hetzelfde. Er is dus een verschil tussen "theorie vervallen" en "voorlopig rijbewijs vervallen". Beiden moeten geldig zijn om het praktijkexamen te mogen afleggen. En als het voorlopig rijbewijs vervallen is, dan moet je een lange tijd wachten?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Geldigheidsduur Voorlopig Rijbewijs B

Bericht door Inazuma »

Gedreven bestuurder schreef: 14 jan 2020, 17:50 En als het voorlopig rijbewijs vervallen is, dan moet je een lange tijd wachten?
Moest je lange tijd wachten - 3 jaar- ofwel alles verder doen met rijschool (oefenen en examen).

Vrij recent is er dan dat model voorlopig rijbewijs B van 12 maanden ingevoerd dat je in die periode kan aanvragen.
Als dàt ook vervalt, moet je wachten ...
Plaats reactie