Verkeersagressie meegemaakt

Graag uw mening over deze website.
Dylan
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:36
Locatie: België

Verkeersagressie meegemaakt

Bericht door Dylan »

Goeie avond allen.
Ik wil graag een gevalletje van vandaag met jullie delen en jullie mening horen. Allereerst zal ik even mezelf voorstellen. Ik ben Dylan, 23 jaar en autotechnieker bij Mercedes. Ik heb de rijbewijzen B, C en D + vakbekwaamheid en een nationale racelicentie. Ik durf dus wel zeggen dat ik kennis heb van voertuigen en het gebruiken er van. Vandaag had ik het ongenoegen om kennis te maken met mijn 1e ernstig geval van verkeersagressie ooit en wil weten of mijn reactie aanvaardbaar is.
Nu, ik kom gewoon aangereden aan een kruispunt, kwam net van een technische scholing voor het werk met de firmawagen. De wagen die voor het rode licht staat te wachten heb ik eerder op mijn rit niet gezien, laat staan dat er iets zou gebeurt zijn. Ik kom dus gewoon rustig aangereden en stop achter hem. Ik zie deze man allerlei gebaren doen achter zijn stuur maar ga er niet dieper op in. Ik ging er van uit dat dit bedoeld was voor de wagen voor hem of zo. Bon, het licht gaat op groen, we slaan linksaf en opnieuw gebaren. Dit keer met een middelvinger erbij. Ik haal mijn schouders op en laat merken dat ik geen idee heb waar hij het dan wel kan over hebben, want er is absoluut niks gebeurt. Vervolgens begint deze persoon met zijn gsm te filmen en foto s te nemen van mij. Ik poseert even want we willen toch mooi op de foto staan niet waar. (Dingen weg lachen leek mij toen nog het beste). Vervolgens stopt deze persoon zonder reden op het midden van de weg en rijd dan weer door. 200m verder doet hij exact hetzelfde. Ik pink dus 2x met mijn grootlichten om aan te geven dat ik het nu wel zo stilaan gehad heb. Dan zet hij zich aan de kant met 2 wielen op het voetpad. Ik ga er dus naast en doe mijn raam open. Ik vraag uiteraard op niet vriendelijke toon wat het probleem van meneer is. Krijg ik direct de marginale opmerking "he snotneus, moet ik je tanden er uit slaan of wat?" Euh ja, die kerel is dan voor mijn part al ver over de grens aan het gaan dus ik nodig hem uit om uit zijn wagen te stappen. Vervolgens vertrekt hij. Ik had de reactie om meteen gas te geven zodat ik voor hem de baan op kwam. Vervolgens kwam meneer bumperkleven, met de lichten pinken, van links naar rechts. Nu had ik er helemaal genoeg van en dacht ik, ach het is de firmawagen en hij is toch in fout. Dus ik ga zonder verpinken vol in de rem. Hij gooide zich opzij om me te ontwijken en knalde op een hoge borduur, waardoor volgens mij zijn velg en band stuk zijn. Ik ben door gereden. Dit vind ik een geweldige karma-actie en ik ben er langs de ene kant blij om. Langs de andere kant dat filmen... mijn idee is toch dat er mij niks kan gebeuren nu? Uiteindelijk mag hij zijn gsm niet gebruiken achter het stuur en moet hij afstand houden van de wagen voor hem om steeds te kunnen stoppen indien nodig. Graag jullie mening/ideeën
Autotechnieker met passie voor de job :)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Verkeersagressie meegemaakt

Bericht door Jozef »

Beste Dylan,

Welkom op dit forum. Het is goed dat je het voorval van agressie hier van je afgeschreven hebt.

Het zal helaas niet de laatste keer geweest zijn dat je dergelijke waanzinnige agressie meemaakt. Ik begrijp volkomen jouw reactie. Op jouw leeftijd reageerde ik ook zo in een dergelijke situatie, en ik maak jou dus absoluut geen verwijt.

Er zijn helaas heel wat verkeersongevallen het rechtstreeks gevolg louter van agressie. Ik neem aan dat voor een verstandig man als jij de veiligheid altijd de hoogste prioriteit heeft. Die veiligheid komt evenwel al spoedig in het gedrang als we onze emoties laten voorgaan op ons gezond verstand.

Er is in een dergelijke situatie maar één verantwoorde houding: de-escaleren. Kijk je agressor niet in de ogen, daag hem niet uit, probeer niet om hem een lesje te leren. Ga even opzij aan een bushalte of zo om een doorgedraaide bumperklever voorbij te laten. Als hij het vóór jou uithangt, probeer hem dan kwijt te geraken, bijvoorbeeld door een andere straat in te draaien. Als je met een dwaas te doen hebt, moet jij verstand hebben voor twee.

Wees voorzichtig in een dergelijke situatie, want je weet niet met welk kaliber je te doen hebt. Houd de portieren van de wagen vergrendeld en het dak en de zijramen gesloten.

Nogmaals: ik begrijp jou volkomen, ik wil jou enkel maar goede raad geven. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Verkeersagressie meegemaakt

Bericht door Benny Stinkens »

Dylan schreef: Nu had ik er helemaal genoeg van en dacht ik, ach het is de firmawagen en hij is toch in fout. Dus ik ga zonder verpinken vol in de rem. Hij gooide zich opzij om me te ontwijken en knalde op een hoge borduur, waardoor volgens mij zijn velg en band stuk zijn. Ik ben door gereden. Dit vind ik een geweldige karma-actie en ik ben er langs de ene kant blij om.
Wat je hier gedaan hebt is een ongeval veroorzaken met vluchtmisdrijf er boven op :!:
Hoe kom je er bij dat je achterligger in fout zou zijn :?:
Artikel 10 Snelheid schreef:10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
Dylan schreef:Langs de andere kant dat filmen... mijn idee is toch dat er mij niks kan gebeuren nu? Uiteindelijk mag hij zijn gsm niet gebruiken achter het stuur en moet hij afstand houden van de wagen voor hem om steeds te kunnen stoppen indien nodig. Graag jullie mening/ideeën
Het gsm gebruik kan hem een boete opleveren, maar als de rechter er van uit gaat dat jou "vol in de remmen gaan" de oorzaak is van het ongeval en niet het gsm gebruik of de volgafstand van je achterligger kan dit nog al gaan tegenvallen. :idea:
Hebben we het nog niet over eventueel vluchtmisdrijf.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Verkeersagressie meegemaakt

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: 16 jun 2018, 08:57
Dylan schreef: Nu had ik er helemaal genoeg van en dacht ik, ach het is de firmawagen en hij is toch in fout. Dus ik ga zonder verpinken vol in de rem. Hij gooide zich opzij om me te ontwijken en knalde op een hoge borduur, waardoor volgens mij zijn velg en band stuk zijn. Ik ben door gereden. Dit vind ik een geweldige karma-actie en ik ben er langs de ene kant blij om.
Wat je hier gedaan hebt is een ongeval veroorzaken met vluchtmisdrijf er boven op :!:
Hoe kom je er bij dat je achterligger in fout zou zijn :?:
Artikel 10 Snelheid schreef:10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
Hoe kom jij daarbij, Benny?

Primo: als het voor de rechter komt, wordt het Dylan's woord tegen dat van die wegpiraat. Dylan kan dan zeggen dat het zijn schuld niet was dat die wegpiraat dat kind niet gezien heeft dat plots de rijbaan overstak.

Secundo: zelfs als Dylan een overtreding tegen artikel 10.2 begaan zou hebben, dan was dat niet de oorzaak van het ongeval. De wegpiraat had zijn snelheid en afstand tot zijn voorligger zo moeten kiezen, dat hij ook bij een noodstop van Dylan kon stoppen zonder een ongeval te veroorzaken.

Tertio: vluchtmisdrijf? Mag Dylan verondersteld worden voortdurend in zijn achteruitkijkspiegels te kijken om gezien te hebben dat een wegpiraat op een hoge borduur knalt? Ik denk het niet.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersagressie meegemaakt

Bericht door Inazuma »

Proficiat Dylan

Jij vindt het Karma
Juridisch daarentegen ...
Dus ik ga zonder verpinken vol in de rem.
Verkeersagressie :!:

EN
Ik ben door gereden.
Vluchtmisdrijf :!:
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersagressie meegemaakt

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: 16 jun 2018, 16:02 Hoe kom jij daarbij, Benny?
Omdat het juridisch de juiste analyse is.
Primo: als het voor de rechter komt, wordt het Dylan's woord tegen dat van die wegpiraat.

De andere wegpiraat was aan het filmen ...
Misschien staat het wel op beeld.

En dan mag Dylan binnenkort mogelijk de politie aan de deur verwachten, of een "uitnodiging" voor een babbel, met verwijzing naar Salduz regeling
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersagressie meegemaakt

Bericht door Inazuma »

Dylan schreef: 14 jun 2018, 21:53 Dan zet hij zich aan de kant met 2 wielen op het voetpad. Ik ga er dus naast en doe mijn raam open.
Ideaal moment om door te rijden ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Verkeersagressie meegemaakt

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef:Primo: als het voor de rechter komt, wordt het Dylan's woord tegen dat van die wegpiraat. Dylan kan dan zeggen dat het zijn schuld niet was dat die wegpiraat dat kind niet gezien heeft dat plots de rijbaan overstak.
Ik wil je er even op wijzen dat dit forum NIET dient om mensen te helpen zich ergens uit te babbelen na dat ze zelf problemen gaan zoeken :!:

Jij mag dan wel Dylan zijn reactie begrijpen en hem vertellen dat je hem niets verwijt, maar ik doe dit niet.
Ik kan wel begrijpen dat zo een reactie in zijn gedachten op komt maar hij had slimmer moeten zijn.
Jozef schreef:Secundo: zelfs als Dylan een overtreding tegen artikel 10.2 begaan zou hebben, dan was dat niet de oorzaak van het ongeval. De wegpiraat had zijn snelheid en afstand tot zijn voorligger zo moeten kiezen, dat hij ook bij een noodstop van Dylan kon stoppen zonder een ongeval te veroorzaken.
Er zijn veel mensen die denken: "iemand die achter op me knalt is altijd in fout".
Veel succes bij de rechter. :idea:
Jozef schreef:Tertio: vluchtmisdrijf? Mag Dylan verondersteld worden voortdurend in zijn achteruitkijkspiegels te kijken om gezien te hebben dat een wegpiraat op een hoge borduur knalt? Ik denk het niet.
Beste Jozef, je weet dat mijn antwoord naar Dylan gericht is op basis wat hij hier zelf gevraagd en geschreven heeft.
van veronderstellen is hier geen sprake, hij schrijft zelf:
Dylan schreef:Dus ik ga zonder verpinken vol in de rem. Hij gooide zich opzij om me te ontwijken en knalde op een hoge borduur, waardoor volgens mij zijn velg en band stuk zijn. Ik ben door gereden.
Dus herhaal ik mijn antwoord: Vluchtmisdrijf
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Verkeersagressie meegemaakt

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef:Er zijn helaas heel wat verkeersongevallen het rechtstreeks gevolg louter van agressie. Ik neem aan dat voor een verstandig man als jij de veiligheid altijd de hoogste prioriteit heeft. Die veiligheid komt evenwel al spoedig in het gedrang als we onze emoties laten voorgaan op ons gezond verstand.

Er is in een dergelijke situatie maar één verantwoorde houding: de-escaleren. Kijk je agressor niet in de ogen, daag hem niet uit, probeer niet om hem een lesje te leren. Ga even opzij aan een bushalte of zo om een doorgedraaide bumperklever voorbij te laten. Als hij het vóór jou uithangt, probeer hem dan kwijt te geraken, bijvoorbeeld door een andere straat in te draaien. Als je met een dwaas te doen hebt, moet jij verstand hebben voor twee.

Wees voorzichtig in een dergelijke situatie, want je weet niet met welk kaliber je te doen hebt. Houd de portieren van de wagen vergrendeld en het dak en de zijramen gesloten.
Dit is de enige en juiste reactie.
Maar dat had moeten gebeuren voordat hij zonder verpinken in de remmen ging. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Verkeersagressie meegemaakt

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: 17 jun 2018, 10:16
Jozef schreef:Primo: als het voor de rechter komt, wordt het Dylan's woord tegen dat van die wegpiraat. Dylan kan dan zeggen dat het zijn schuld niet was dat die wegpiraat dat kind niet gezien heeft dat plots de rijbaan overstak.
Ik wil je er even op wijzen dat dit forum NIET dient om mensen te helpen zich ergens uit te babbelen na dat ze zelf problemen gaan zoeken :!:
Er is een verschil tussen wat Dylan ons hier toevertrouwt en de juridische realiteit in verband ermee. De forumregels verbieden niet om hier advies te geven dat juridisch correct is, ongeacht wat men er moreel van vindt.
Jij mag dan wel Dylan zijn reactie begrijpen en hem vertellen dat je hem niets verwijt, maar ik doe dit niet.
Ik kan wel begrijpen dat zo een reactie in zijn gedachten op komt maar hij had slimmer moeten zijn.
Ik heb geschreven dat ik de reactie van Dylan begrijp, niet dat ik ze goedkeur. Dat is een groot verschil. Het is achteraf gemakkelijk om iemand die geruime tijd door een wegpiraat in gevaar voor lijf en leven gebracht werd en het bloed onder de nagels vandaan gehaald werd, te verwijten dat hij die wegpiraat even duidelijk gemaakt heeft dat het nu wel genoeg geweest was. Er bestaat in het recht ook nog het begrip "uitlokking".
Jozef schreef:Secundo: zelfs als Dylan een overtreding tegen artikel 10.2 begaan zou hebben, dan was dat niet de oorzaak van het ongeval. De wegpiraat had zijn snelheid en afstand tot zijn voorligger zo moeten kiezen, dat hij ook bij een noodstop van Dylan kon stoppen zonder een ongeval te veroorzaken.
Er zijn veel mensen die denken: "iemand die achter op me knalt is altijd in fout".
Veel succes bij de rechter. :idea:
Ik ken ook artikel 10.2 uit de wegcode. Indien men Dylan daarop zou willen pakken, moet hij niet bewijzen dat hij dat artikel niet overtreden heeft, doch dient er bewezen te worden dat hij het wél overtreden heeft. Dat is in dit geval volstrekt onmogelijk.
Jozef schreef:Tertio: vluchtmisdrijf? Mag Dylan verondersteld worden voortdurend in zijn achteruitkijkspiegels te kijken om gezien te hebben dat een wegpiraat op een hoge borduur knalt? Ik denk het niet.
Beste Jozef, je weet dat mijn antwoord naar Dylan gericht is op basis wat hij hier zelf gevraagd en geschreven heeft.
van veronderstellen is hier geen sprake, hij schrijft zelf:
Dylan schreef:Dus ik ga zonder verpinken vol in de rem. Hij gooide zich opzij om me te ontwijken en knalde op een hoge borduur, waardoor volgens mij zijn velg en band stuk zijn. Ik ben door gereden.
Dus herhaal ik mijn antwoord: Vluchtmisdrijf
Juridisch is er geen sprake van vluchmisdrijf.

Hof van Cassatie 02/06/2015 - A.R.: P.13.1344.N:
Vluchtmisdrijf bestaat vanaf het ogenblik dat de bestuurder van een voertuig weet dat dit voertuig oorzaak van dan wel aanleiding tot een wegverkeersongeval is geweest
Vermits de auto van Dylan niet geraakt werd en de andere bestuurder achter hem reed, kan niemand bewijzen dat Dylan weet had van het ongeval.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersagressie meegemaakt

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: 17 jun 2018, 17:31 Juridisch is er geen sprake van vluchmisdrijf.
Wat Dylan vertelt, is zonder de geringste twijfel vluchtmisdrijf :!:
Hof van Cassatie 02/06/2015 - A.R.: P.13.1344.N:
Vluchtmisdrijf bestaat vanaf het ogenblik dat de bestuurder van een voertuig weet dat dit voertuig oorzaak van dan wel aanleiding tot een wegverkeersongeval is geweest
Vermits de auto van Dylan niet geraakt werd en de andere bestuurder achter hem reed, kan niemand bewijzen dat Dylan weet had van het ongeval.
Het feit dat zijn auto niet geraakt werd, doet niet eens ter zake.

Hij was aanleiding tot een verkeersongeval
Hij wéét dat er een ongeval gebeurd is (schrijft het hier zelf ...)

:arrow: Vluchtmisdrijf
Laatst gewijzigd door Inazuma op 18 jun 2018, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Verkeersagressie meegemaakt

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 18 jun 2018, 23:09 Hij wéét dat er een ongeval gebeurd is (schrijft het hier zelf ...)
Hij schrijft dat hier, maar dat hoeft hij desgevallend niet ter kennis van de rechter te brengen, hij kan zelfs herroepen wat hij hier geschreven heeft. Een beschuldigde en zijn raadsman zijn niet strafbaar als ze liegen, enkel getuigen.

Het misdrijf van vluchtmisdrijf zal juridisch slechts kunnen weerhouden worden als kan bewezen worden dat Dylan weet had van het ongeval. Dat is zo goed als onmogelijk, omdat de auto van Dylan niet geraakt werd en het ongeval achter hem gebeurd is. Je kan het, al naar gelang je ethische opvattingen, moreel als vluchtmisdrijf bestempelen, maar niet juridisch.

Bovendien is het dan nog omdat Dylan autotechnieker is, dat hij weet dat, bij het met een behoorlijke snelheid oprijden van een hoge borduur, de kans groot is dat de velg en de band beschadigd zijn. Een dergelijke kennis mag evenwel niet verwacht worden van leken inzake autotechniek, en je hoeft geen autotechnieker te zijn om met een auto te mogen rijden.

Ik heb Dylan correct advies gegeven over hoe hij zich in de toekomst bij een geval van verkeersagressie het best gedraagt. Los daarvan ontgaat het mij niet dat het onnodig remmen van Dylan gebeurd is onder de enorme stress waarmee de andere bestuurder het gedurende geruime tijd uitgelokt heeft, Dylan des te meer recht op verdediging heeft als zelfs Marc Dutroux dat recht heeft, en het ongeval, ondanks het remmen van Dylan, niet zou gebeurd zijn als de andere bestuurder voldoende afstand gehouden had.

Stel dat Dylan daadwerkelijk een geldige reden zou gehad hebben om een noodstop uit te voeren. Dan was het ongeval even goed gebeurd, louter omdat zijn achterligger ruim onvoldoende afstand hield. Dat is dus de rechtstreekse oorzaak van het ongeval, niet het al dan niet ongeoorloofd remmen van Dylan.

Juridische aspecten staan dikwijls haaks op ons rechtvaardigheidsgevoel. Ik begrijp bijvoorbeeld de onroerende voorheffing niet: een belasting op mijn fictief (kadastraal) inkomen als ik mijn huis zou verhuren. Waarom moet ik dan geen belasting betalen op het inkomen dat ik zou kunnen verwerven als ik mijn auto zou verhuren? Alleen: op juridisch vlak ontsporen we als we ons rechtvaardigheidsgevoel in de plaats stellen van de juridische realiteit.
Plaats reactie