Hoofdstuk 2; busstrook

Graag uw mening over deze website.
Gast

Hoofdstuk 2; busstrook

Bericht door Gast »

Hallo!

In het boek staat vermeld dat je niet mag stilstaan op een busstrook.
Bij de oefenvragen mag het dan weer wel?

Wat is nu correct?

code was 533

bedankt!!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Hoofdstuk 2; busstrook

Bericht door GRO »

Dat is iets waarover heel wat discussie geweest is: 'mag je er rijden om te gaan stilstaan als je er niet mag rijden?'
Twee weken geleden heeft de Fod Mobilit ons laten weten dat het mag.
Op de GRO site is het al aangepast en in de volgende druk (sept) van het boek wordt het aangepast.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Hoofdstuk 2; busstrook

Bericht door Inazuma »

Neen GRO, het mag NIET, eender wat de FOD zegt.
Wat ze daar bezielt om er toch wat anders van te maken, weet ik ook niet ...
Wat ik wel weet is dat zij de boetes niet betalen, en de gevolgen niet dragen.


Het is nadrukkelijk verboden :

De andere voertuigen mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden en in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt om van richting te veranderen.

Je mag NIET op een voorbehouden rijstrook rijden als je niet tot het op deze rijstrook toegelaten verkeer behoort, of er niet gaat doen wat er uitzonderlijk toegelaten is (omheen hindernis of richtingsverandering).

Je mag dus NIET op een voorbehouden rijstrook rijden en er dan gaan stilstaan - je voldoet dan aan geen van beide voorwaarden ...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Hoofdstuk 2; busstrook

Bericht door GRO »

@ Inazuma.
Ik ken het standpunt dat jij en verschillende andere deskundigen verdedigen zeer goed: "Je mag er niet gaan stilstaan, vermits je er niet mag op rijden". Wij hebben, als enige site/handboek jouw standpunt altijd gevolgd.

Maar naast dat standpunt zeggen andere deskundigen dat "erop vertragen om er te gaan stilstaan niets te maken heeft met er gewoon op rijden, net zoals er op rijden om de strook te dwarsen niets te maken heeft met er op rijden".

Nu als specialisten totaal tegenovergestelde interpretaties geven, de ene zegt pertinent dat het mag en de andere zegt pertinent dat het niet mag, en er is nog geen rechtspraak, dan wordt meestal de mening gevraagd van de jur, dienst Fod Mobiliteit. En zij hakken tijdelijk de knoop door. Goca heeft mij dezelfde dag gezegd dat zij de dienst Fod Mobilit volgen.

De Fod Mobilit heeft me wel gezegd dat het een punt was dat bij een herziening van de wegcode nader aandacht verdiende.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Hoofdstuk 2; busstrook

Bericht door Inazuma »

GRO schreef:Maar naast dat standpunt zeggen andere deskundigen dat "erop vertragen om er te gaan stilstaan niets te maken heeft met er gewoon op rijden, net zoals er op rijden om de strook te dwarsen niets te maken heeft met er op rijden".
/steil achterover ...

Vraag eens wie bereid is met die stelling naar de rechtbank te trekken ...


Wel een interessant & handig standpunt.
Dus zolang als ik "ergens" vertraag, rijd ik er niet op, en mag ik eigenlijk overal "niet-rijden" :?:
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Hoofdstuk 2; busstrook

Bericht door GRO »

@Inazuma.

GRO heeft tot twee weken geleden, als enige site of handboek jouw visie gevolgd. "Je mag er niet op rijden, dus kun je er ook niet op rijden om te gaan stilstaan".
Als hierover een vraag gesteld werd op het forum, gaf ik steeds de uitleg dat deskundigen die mening waren toegedaan.

Op 29 juli zagen wij op het forum een uitgebreide posting, afkomstig van een IP uit Duitsland, van iemand die verduidelijkte dat hij kandidaat-wegverkeersjurist was en dat hij wel eens wilde weten welke deskundige zoiets vertelde. In een eerdere posting afkomstig onder de naam "gast" werd de uitleg: "Je mag er niet op rijden, dus kun je er ook niet op rijden om te gaan stilstaan" beschreven als "kwatch".

Ik heb daarom besloten info in te winnen bij de Fod Mobilit. Waarom daar? Omdat alle instanties (federatie, goca, rijscholengroepen, D. D. ...) altijd naar daar verwijzen als er onduidelijkheid is i.v.m. de wegcode. Daar concludeerde men dus dat het mocht. Nadien heb ik aan GOCA gevraagd welk antwoord zij verwachten mocht deze vraag tijdens het examen gesteld worden. Ik kreeg als antwoord dat de Fod Mobilit steeds alle examenvragen controleert en dat zij het standpunt van de Fod Mobilit volgen.

Daarom heb ik beslist onze site/boek aan te passen en er hetzelfde in te zetten als in de andere handboeken/sites. Het is dus het gevolg van de terechte opmerking van de kandidaat-wegverkeersjurist dat de site is aangepast.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Hoofdstuk 2; busstrook

Bericht door Inazuma »

Ach ja, alle flaters in de wegcode zijn uiteindelijk òòk langs de FodMob gepasseerd ...


Ik ken maar één Duitser die zich met de Belgische wegcode bezig houdt :lol:
Gesloten