misbruik in examencentrum Moorsele/Wevelgem

Graag uw mening over deze website. Forumbezoekers kunnen zich hier voorstellen, belangrijke gebeurtenissen in hun leven mededelen, elkaar feliciteren bij voorspoed en steunen bij tegenspoed.
koen11

misbruik in examencentrum Moorsele/Wevelgem

Bericht door koen11 » 06 jan 2018, 11:31

Beste,

Langs deze weg willen we toch het misbruik van sommige examencentra aankaarten. Hier gaat het over het examencentrum Moorsele/Wevelgem in de Noordstraat 3, 8560 Wevelgem.
Gisteren moest onze dochter voor de tweede maal haar praktisch examen afleggen. Helaas was ons meisje terug niet geslaagd. Twee fouten werden geregistreerd:
1. De bestuurder reed niet vlot genoeg
2. De bocht bij het verlaten van de autostrade was niet goed genomen.
Eerlijk, gewoon machtsmisbruik. Ik rijd ongeveer 40.000 km per jaar voor mijn werk en ik zou het zeker niet beter hebben gedaan! Kan iemand me de definitieve van "niet vlot genoeg rijden" doorsturen? Wat betekent dat juist? Wie controleert die examinators? Is daar een controleorgaan of gaat het puur over eigen interpretatie?
Ik vrees dat we het enkel als volgt kunnen resumeren: "de commerciële instellingen die deze examens mogen organiseren zijn er in geslaagd om op een informele manier via direct contact met de politieke besluitvormers een beleid en wetgeving in een voor hen gunstige richting te beïnvloeden". Met andere woorden, die organisaties hebben perfect gelobbyd bij de overheid. Bijgevolg moet iedere brave burger in het land zich schikken naar enkele pretentieuse examinators die zonder enige officiële motivatie mogen oordelen over het al dan niet slagen van een individu in een praktische proef. Gewoon een manier om terug mensen aan het werk te krijgen onder het mom van verkeersveiligheid. Uiteindelijk kost het rijbewijs van dochterlief nu al € 480 en we staan nog nergens.

Koen

GRO
Administrator

Re: misbruik in examencentrum Moorsele/Wevelgem

Bericht door GRO » 06 jan 2018, 15:35

Beste,
In ons praktijkboek kan je lezen welk stappen je kunt ondernemen, wanneer je van mening bent dat een examinator een kandidaat-bestuurder verkeerd beoordeelt.
Misschien heeft je dochter het met haar code al gratis gedownload.
https://www.gratisrijbewijsonline.be/pr ... aktijkboek

Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens » 06 jan 2018, 16:06

Beste Koen,

Ik heb er alle begrip voor dat je jou verhaal wilt doen.
Maar is het echt nodig om dit in 3 verschillende topics opnieuw te moeten plaatsen. :?:
Ik heb dus 2 van jou topics verwijderd :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.

Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef » 07 jan 2018, 00:42

Waarom heeft de dochter niet aan de examinator gevraagd wat hij bedoelde met niet vlot rijden?

Als ze niet akkoord was, waarom heeft ze zich dan niet tot de hoofdexaminator gewend?

Er bestaat wel degelijk controle op de examinatoren. Hun verhouding geslaagde/niet-geslaagde kandidaten wordt vergeleken met het gemiddelde van alle examinatoren. Als ze daarvan te veel afwijkt, wordt de examinator op het matje geroepen om tekst en uitleg te komen geven.

Stefan Peeters
Administrator
Contacteer:

Bericht door Stefan Peeters » 07 jan 2018, 10:45

Het is niet omdat jij 40000 km per jaar rijdt, dat je dat ook goed doet...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)

ikkeskete

Bericht door ikkeskete » 21 jun 2018, 14:49

Gistereo ongeveer hetzelfde meegemaakt met het examen van mijn zoon in Moorsele. Toevallig was het dezelfde examinator die mijn dochter 2 jaar geleden ook had voor haar eerste poging en al na 2 minuten beslist had om haar te buizen. Ze was heel scherp aan het parkeren en hij schreeuwde toen dat ze de auto zou raken. Was zeker niet het geval. Gevolg: paniek bij mijn dochter en gedaan examen. Toen wist ik al dat dit niet goed ging komen met mijn. Het betrof een grote kale man. Zijn uitleg achteraf klonk heel flauw en hij stond ons gewoon uit te lachen in ons gezicht. (1) Eerste parkeerpoging was niet goed genoeg in zijn ogen, al stond mijn zoon op slechts 15 à 20 cm van de borduur. Blijkbaar moet je tegen de boorduur staan. "Hij stond bijna midden in de weg" zei hij achteraf. Hallo??? Leugens dus. 2e poging was dan wel weer perfect in 'zijn' ogen. Eindebeoordeling: 'onvoldoende'; zelfs bij een 2e perfecte poging. (2) Bij het uitrijden na het parkeren zou hij zijn richtingaanwijzer niet gebruikt hebben. Wel, daar had ik dus wel zeer goed op gelet. Had ie dus wel gebruikt, maar bij het uitrijden kwam er een fietser uit de andere richting & in een smalle straat, dus stopt mijn zoon tot de fietser voorbij was. Hij draait dan zijn stuur naar rechts waardoor zijn richtaanwijzer uiteraard uitslaat en hij rijdt weg. Hallo??? (3) "Zithouding was onvoldoende goed". Wat een dooddoener! Achteraf is het gemakkelijk om zoiets te zeggen. Wel, ik zeg: hij zat perfect. (4) Hij zou in een bocht gekoppeld hebben. Wel, dat was in bocht van de aansluiting van de R8 richting A19 Ieper en direct aansluitend afrit Gullegem. Dat draait dus wel constant naar rechts. Er zit op die afrit een heel traagrijdende vrachtwagen (40 à 50km/u) voor de auto, dus schakelt mijn zoon een versnelling terug om niet 'in zijn gat' te zitten en niet stil te vallen. Wel dat mocht dus blijkbaar niet. "Heel gevaarlijk": zei de examinator. Dus remmen, in 5e versnelling blijven rijden met het risico op stilvallen van de motor is dan wel veilig??? (5) Laatste feit: een vrachtwagen staat op het rechtervak geparkeerd in het centrum van Heule. Mijn zoon heeft ondertussen een 500-tal meter gereden en geen enkele fiets of brommer ingehaald. Hij steekt zijn ricthingsaanwijzer aan en rijdt voorzichtig over het linkervak de vrachtwagen voorbij. Zegt de examinator achteraf: "Je hebt niet meer rechts over je schouder gekeken". Zegt mijn zoon: "Ja, maar: ik heb nog even gekeken in mijn achteruitkijkspiegel en er was geen fietser te zien de laatste 500 meter en ik moet toch niet tegen die vrachtwagen rijden zeker?" Voor de rest was er helemaal niets op aan te merken. Perfect alle regelmenten gerespecteerd. Ik kan u zeggen: als mijn zoon niet geslaagd is, dan mag je meteen van 90% van al het rijdend volkje hun rijbewijs intrekken. Je staat daar dan: perplex, machteloos en zwaar verongelijkt tegen een ambtenaar met wel heel grote oogkleppen! Het gezond verstand was heel ver te zoeken. Zijn collega's durfden blijkbaar niets zeggen, maar je zag aan hun gezicht dat er iets niet klopte. Conclusie: hij moest en zou hem buizen.

Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef » 21 jun 2018, 17:06

ikkeskete schreef:
21 jun 2018, 14:49
Ik kan u zeggen: als mijn zoon niet geslaagd is, dan mag je meteen van 90% van al het rijdend volkje hun rijbewijs intrekken.
Ik ken de juiste cijfers voor België niet, maar in Duitsland gaat men ervan uit dat, van de 100 mensen die zich met een auto kunnen verplaatsen, er ongeveer 20 zijn die er ook nog kunnen mee rijden.

Plaats reactie