door de rijprof » 10 jan 2023, 11:45
Belangrijk is dat je auto beter
bestuurbaar blijft met ABS. Je kunt van een obstakel iets beter wegsturen terwijl je hard remt (noodstop) omdat de wielen net niet blokkeren. Sensoren en een computergestuurd systeem zorgen daarvoor, elk wiel apart.
De remweg is
soms iets langer op een droog wegdek, omdat je telkens kleine onderbrekingen hebt van de remkracht (het bekende ratelend geluid, 15x per seconde, is telkens een korte onderbreking) als je rechtdoor remt. Quasi verwaarloosbaar t.o.v. een gewoon remsysteem.
'k Snap niet goed dat men deze vraag stelt voor het theorie-examen
ABS is de afkorting van 'Anti Blokkeer Systeem' waarbij een auto, die hard remt, alle 4 wielen net niet blokkeert en daardoor nog wat bestuurbaarheid behoudt.
Met een auto met gewone remmen (zonder ABS) schuif je bij een noodstop meestal rechtdoor (of een beetje schuin) en kun je niet wegsturen van een obstakel,
tenzij een ervaren rallypiloot de rem even durft los(ser) te laten (en/of pompend remt) en daardoor de banden toch iets meer grip krijgen en de auto toch bestuurbaarder wordt. Dan nog zal ABS effectiever blijken, tenzij de rallypiloot bewust schuin remt waarbij door sneeuw-, modder- of aardeophooging de banden zijdelings meer weerstand krijgen en auto iets beter doet afremmen. Fracties van seconden! Niets voor een doorsnee bestuurder dus.
De meeste recentere auto's (sinds 2004 in EU) zijn uitgerust met ABS.
https://www.vaartland.nl/blog/auto-advi ... bs-systeem
en
https://www.youtube.com/watch?v=mlLYJW-yIIg
Belangrijk is dat je auto beter [b][u]bestuurbaar blijft[/u][/b] met ABS. Je kunt van een obstakel iets beter wegsturen terwijl je hard remt (noodstop) omdat de wielen net niet blokkeren. Sensoren en een computergestuurd systeem zorgen daarvoor, elk wiel apart.
De remweg is [u]soms[/u] iets langer op een droog wegdek, omdat je telkens kleine onderbrekingen hebt van de remkracht (het bekende ratelend geluid, 15x per seconde, is telkens een korte onderbreking) als je rechtdoor remt. Quasi verwaarloosbaar t.o.v. een gewoon remsysteem.
'k Snap niet goed dat men deze vraag stelt voor het theorie-examen :roll:
ABS is de afkorting van 'Anti Blokkeer Systeem' waarbij een auto, die hard remt, alle 4 wielen net niet blokkeert en daardoor nog wat bestuurbaarheid behoudt.
Met een auto met gewone remmen (zonder ABS) schuif je bij een noodstop meestal rechtdoor (of een beetje schuin) en kun je niet wegsturen van een obstakel,
tenzij een ervaren rallypiloot de rem even durft los(ser) te laten (en/of pompend remt) en daardoor de banden toch iets meer grip krijgen en de auto toch bestuurbaarder wordt. Dan nog zal ABS effectiever blijken, tenzij de rallypiloot bewust schuin remt waarbij door sneeuw-, modder- of aardeophooging de banden zijdelings meer weerstand krijgen en auto iets beter doet afremmen. Fracties van seconden! Niets voor een doorsnee bestuurder dus.
De meeste recentere auto's (sinds 2004 in EU) zijn uitgerust met ABS.
https://www.vaartland.nl/blog/auto-advies/auto-technologie/abs-systeem
en
https://www.youtube.com/watch?v=mlLYJW-yIIg