Bord en onderbord

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Bord en onderbord

door Inazuma » 05 mei 2006, 10:18

BBB schreef:
Quote: Spijtig genoeg hangen er op zijn Wegcode forum evenwel een aantal politieagenten uit van een aanzienlijk lager niveau.
Ik heb nog een vraagje over borden. Ik kwam gisteren tijdens mijn rijles een soort van E3-bord tegen (stilstaan en parkeren verboden), alleen dit bord was wit met een rood kruis en rode rand in plaats van blauw met een rood kruis en een rode rand. Volgens mijn rijinstructeur was dit het bord E3.

Heeft dit bord enige wettelijke geldigheid aangezien het sterk afwijkt van wat het moet zijn? Hoe kan het dat dit voorkomt in dit landje?
Dat wà s een E3, waarvan het blauw verweerd is tot ... niets.

Of het bord nog de geldigheid heeft van een E3 is aan de rechter om te beoordelen.

Artikel 5: Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

Hoe dit kan blijven bestaan
Nalatigheid van de wegbeheerder, en een gebrek aan controle daarop.

Als je de wegcode beter begint te kennen, en er ook de plaatsingsvoorwaarden voor de verkeerstekens gaat naastleggen, ga je helaas nog veel meer onregelmatige toestanden tegenkomen.


Nu, als beginnend bestuurder kan je je daar maar beter niet mee bezig houden of te druk over maken, want je zou er waarschijnlijk volledig tilt door slaan

door BBB » 05 mei 2006, 09:52

Quote: Spijtig genoeg hangen er op zijn Wegcode forum evenwel een aantal politieagenten uit van een aanzienlijk lager niveau.
Jozef, je hebt al vaker op dit forum een opmerking gemaakt die daarop wijst. Zou je niet eens een tipje van de sluier willen oplichten over wat de concrete opvattingen zijn van die politieagenten van een aanzienlijk lager niveau, zodat we ons daar concreet wat bij kunnen voorstellen?


Ik heb nog een vraagje over borden. Ik kwam gisteren tijdens mijn rijles een soort van E3-bord tegen (stilstaan en parkeren verboden), alleen dit bord was wit met een rood kruis en rode rand in plaats van blauw met een rood kruis en een rode rand. Volgens mijn rijinstructeur was dit het bord E3.

Heeft dit bord enige wettelijke geldigheid aangezien het sterk afwijkt van wat het moet zijn?
Hoe kan het dat dit voorkomt in dit landje? Was de blauwe verf op ofzo? Dit is toch vragen om misverstanden.

door Jozef » 05 mei 2006, 06:42

Eugeen schreef: Wanneer er een onduidelijkheid is i.v.m. de wegcode, bij welke overheidsinstantie kan men de best aankloppen om een antwoord te krijgen.
Gezaghebbend zijn (gelukkig maar) enkel de rechtsbronnen in deze volgorde:

de wet en haar koninklijke en ministeriële uitvoeringsbesluitende rechtspraak, inzondheid de arresten van het Hof van Cassatie, welke bindend zijn voor elke lagere rechtbankde rechtsleer: geschriften waarin vermaarde juristen de wet uitleggende gewoonte (komt zeer weinig voor in verkeersrecht, maar bijvoorbeeld wel bij mondelinge huurovereenkomsten)De meest aangewezen informatiebronnen zijn naar mijn ervaring nog altijd advocaten gespecialiseerd in verkeersrecht.

Er zijn daarnaast ook niet-officiële specialisten, echte hoogvliegers in dit domein, zoals bijvoorbeeld politieinspecteur Dirk Deckx. Spijtig genoeg hangen er op zijn Wegcode forum evenwel een aantal politieagenten uit van een aanzienlijk lager niveau.

door BBB » 05 mei 2006, 06:14

In Nederland ook. Anders hebben die paaltjes zo weinig zin, he

door Jozef » 05 mei 2006, 05:53

BBB schreef: Heb jij ooit in Duitsland zoiets gezien?
Neen. Maar daar rijden bijvoorbeeld ook mobiele werkplaatsen rond om de reflectoren op de witte paaltjes langs de rand van de rijbaan al rijdend schoon te spuiten. Dat heb ik hier ook nog niet gezien.

door BBB » 05 mei 2006, 05:36

Er is een groot verschil tussen een besneeuwd bord en een bord waar de verf voor 100% van af is gesleten.
Bij sneeuw is het logisch, een kind van 3 zou begrijpen dat het bord door sneeuw is bedekt.
Als de blauwe verf er van af is gesleten (dat maak ik op uit de woorden van Inazuma) dan kan je niet weten dat het oorspronkelijk blauw is. Ik had nog wel in de gaten welk bord het is, maar die seconde dat je daar over zit na te denken ben je wel afgeleid door het verkeer en dat is te voorkomen gevaar.

Ik heb het al eerder gezegd, volgens mij besteden ze in dit landje veel te veel geld aan ambtenaren en politici en is er geen geld meer over voor de belangrijkere zaken.
Heb jij ooit in Duitsland zoiets gezien?

Ik denk dat je gelijk hebt dat de rechter zal nagaan ofdat je het had kunnen weten uitgaande van een 'normale' intelligentie.

door Inazuma » 04 mei 2006, 11:03

eugeen schreef:
Wanneer er een onduidelijkheid is i.v.m. de wegcode, bij welke overheidsinstantie kan men de best aankloppen om een antwoord te krijgen. Of blijft het altijd onduidelijk tot het Hof van Cassatie dan uitspraak heeft gedaan?
Goede vraag waarop ik het antwoord ook schuldig moet blijven.

Als die &quotinstanties&quot iets in de pap te brokken hebben, vraag ik me ook af waarom ze de wegbeheerders hier niet op wijzen - of waarom de wetgeving niet verduidelijkt wordt.

door Inazuma » 04 mei 2006, 10:59

Inazuma schreef:
Het antwoord van Sting op wegcode.be is IMHO dan ook niet correct.
En dan zou ik daar verkeerd mee zitten ...

door GRO » 04 mei 2006, 10:44

@ Jozef, @ Inzuma @ anderen

Wanneer er een onduidelijkheid is i.v.m. de wegcode, bij welke overheidsinstantie kan men de best aankloppen om een antwoord te krijgen. Of blijft het altijd onduidelijk tot het Hof van Cassatie dan uitspraak heeft gedaan?

door Inazuma » 04 mei 2006, 10:38

Na nog verder informeren blijkt men dit bij Wegcode.be ooit nagevraagd te hebben bij diverse instanties,
en daar zou men gezegd hebben dat :

Wanneer de wettekst niet voorziet dat er een onderbord mag worden geplaatst, dan mag er geen onderbord worden geplaatst.


De zoveelste onduidelijkheid in de verkeerswetgeving dus
Als dit klopt staan er helaas nog meer verkeerde verkeersborden dan ik al dacht

door Jozef » 04 mei 2006, 10:22

@ Inazuma:

Hartelijk welkom op dit forum!

Voor diegenen die Inazuma niet kennen:

Inazuma is een echte kenner en heeft al heel veel zeer waardevolle postings geschreven op het Wegcode forum.

door Inazuma » 04 mei 2006, 09:03

Bertje schreef:
Ervan uitgaande dat de site http://wegcode.be/ volledig is, is er dus geen enkel wettelijk kader omtrent het gebruik van een bord VIIa onder andere borden dan C48 en C23.
65.2. De betekenis van een verkeersbord kan worden aangevuld, nader bepaald of beperkt door een wit opschrift of symbool op een rechthoekig onderbord met blauwe achtergrond dat onder het teken bevestigd is.

Het antwoord van Sting op wegcode.be is IMHO dan ook niet correct.

Voor de verkeersborden aangaande parkeren geldt wel de bijkomende bepaling dat de onderborden in de wegcode voorzien moeten zijn, en de plaatsingsvoorwaarden bij sommige types borden beperken ook de onderborden, maar Art 65.2 laat het dus in principe algemeen toe.

door Jozef » 02 mei 2006, 10:54

Bertje schreef: Maar hoe weet je dan tot waar dit bord (en meerbepaald het onderbord) geldt?
Quote: AR 68.3. C31a en C31b. Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan in de richting door de pijl aangegeven.
Je mag dit bord dus wel voorbijrijden met een voertuig waarvan de MBT hoger is dan de massa vermeld op het onderbord. Je mag ook even voorbij het bord de MBT verhogen, zodat ze de massa vermeld op het onderbord overschrijdt.

Je mag alleen met een voertuig waarvan de MBT de massa vermeld op het onderbord overschrijdt, aan één kruispunt niet afslaan in de door de pijl aangegeven richting, namelijk aan het volgende kruispunt.

Geen nieuwe zone dus.

door Bertje » 01 mei 2006, 08:36

Hopla, weer een extra zone waar we rekening moeten mee houden (vrachtwagenchauffeurs that is).

Maar hoe weet je dan tot waar dit bord (en meerbepaald het onderbord) geldt? Normaal gelden verbodsborden toch tot het eerstvolgende kruispunt, nietwaar? maar C31 wordt opgesteld vlak vóór een kruispunt...

door Jozef » 01 mei 2006, 08:24

BBB schreef: Je weet toch nooit wat er bij die weg rechts aan de hand is.
Dat hoef je ook niet te weten, dat maakt totaal niets uit. Je moet je aan de regels houden:

MTM van het voertuig bij C39, evenals bij C43 en E9a met een onderbord dat een maximale massa aangeeft.

MBT van het voertuig bij C21, evenals bij C23, C31a en C31b met een onderbord dat een maximale massa aangeeft.(Bron: cursus Politie Wegverkeer van het Vlaams Verkeersopleidingscentrum).
Bertje schreef: Persoonlijk vind ik dat zulk bord VIIa altijd op MTM zou moeten slaan en wel omdat het steeds mogelijk is een voertuig, dat in huidige beladen toestand minder weegt dan aangegeven in het onderbord, 10 meter voorbij dit bord tot zijn MTM te laden, wat meer kan zijn dan aangegeven in het onderbord.
Als je dat doet, bega je een overtreding!

Het is net alsof je je fiets aan de hand zou leiden (= voetganger) om een verkeersbord C1 voorbij te gaan, en 10 meter verder weer op je fiets zou springen. Verboden!

Afbeelding

Omhoog