gevaaropdeweg schreef: ↑09 jun 2021, 02:38
bijhorende uitleg: De blauwe auto rijdtin een richting die voor hem verboden is. In dat geval moet de bestuurder van de bruine auto geen voorrang van rechts verlenen.
Dus als ik de uitleg mag geloven,
Dat is exact wat verkeersreglement voorschrijft
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /171-art12
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.
b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.
Voordien had een bestuurder die in een verboden richting reed, overtreding begaat, dus voorrang ... en ja, tot voor de rechtbank toe.
Geen idee hoe "normaal" je dat vindt ?
mag je de verkeersregels gewoon vergeten wanneer iemand anders de regels overtreed en er gewoon boenk tegen rijden.. ?
De bedoeling is dat je compenseert voor wat andere weggebruikers uitspoken
En hoop dat zij voor jou hetzelfde doen op de momenten dat je zelf de mist in gaat - wat eender hoe zal gebeuren ...
hopelijk wordt dit in de echte wereld niet van mij verwacht... ik ben die strikvragen en dubbele interpretaties kotsbeu.. deze site staat er vol van, LANG LEVEN BELGIE, APENLAND!)
Als puntje bij paaltje komt - voor de rechtbank- zullen dergelijke regels inderdaad gebruikt worden om dader en slachtoffer aan te wijzen
Als er dubbelzinnigheden & "strikvragen" op deze site staan, is dat omdat ze ook in de verkeerswetgeving staan
En politiek vertikt ze er uit te halen
Ontwerp van "nieuwe" wegcode (2018 ?) van ex minister Bellot liet meeste van die dingen onaangepast
Beetje anders gerangschikt, hier een klein verbeteringetje, daar een nieuwe flater introduceren, en alle parkeersignalisatie toelaten (waar overheden het meeste inbreuken tegen begaan) ...
en dat was samengevat dan "De Nieuwe Wegcode" volgens Bellot (en een hoop ambtenaren er achter)