door Inazuma » 07 aug 2018, 18:23
Bientje schreef: ↑06 aug 2018, 20:51
3) indien toerental ongeveer 1000 (of wanneer het lichtje voor terugschakelen gaat branden), ontkoppelingspedaal indrukken, versnelling terug schakelen, onkoppelingspedaal zachtjes terug omhoog laten komen, licht gas geven en verder rijden.
Als je het koppelingspedaal zo zachtjes (ik denk dat je eerder lang bedoelt) laat opkomen om schokken te vermijden, dan gaf je niet genoeg gas en ben je aan het remmen op de koppeling.
Normaal duurthet niet zoveel langer om terug te schakelen , dan om op te schakelen.
Dat lukt enkel zachtjes als je ook wat gas bijgeeft
(Wat je doet is eigenlijk het motortoerental verhogen naar ongeveer wat het in de lagere versnelling bij die snelheid zou zijn)
Als je het gevoel hebt dat de auto harder afremt tijdens het terugschakelen, gaf je te weinig gas
Als je het gevoel hebt dat je auto vooruit schiet, teveel gas (of liet je de koppeling te lang "slepen", of beide)
Onder "tussengas" verstaat men eigenlijk nog wat anders
Dat doe je bij dubbel ontkoppelen :
versnelling -> ontkoppelen, neutraal , koppeling omhoog -> tussengas -> ontkoppelen, in lagere versnelling schakelen, koppeling omhoog
Voor gebruik bij niet-gesynchroniseerde versnellingsbakken (in oude voertuigen)
Of waar ik het wel eens gebruik, bij een nukkige eerste / achteruit versnelling
[quote=Bientje post_id=107646 time=1533581468 user_id=6639]
3) indien toerental ongeveer 1000 (of wanneer het lichtje voor terugschakelen gaat branden), ontkoppelingspedaal indrukken, versnelling terug schakelen, onkoppelingspedaal zachtjes terug omhoog laten komen, licht gas geven en verder rijden.[/quote]
Als je het koppelingspedaal zo zachtjes (ik denk dat je eerder lang bedoelt) laat opkomen om schokken te vermijden, dan gaf je niet genoeg gas en ben je aan het remmen op de koppeling.
Normaal duurthet niet zoveel langer om terug te schakelen , dan om op te schakelen.
Dat lukt enkel zachtjes als je ook wat gas bijgeeft
(Wat je doet is eigenlijk het motortoerental verhogen naar ongeveer wat het in de lagere versnelling bij die snelheid zou zijn)
Als je het gevoel hebt dat de auto harder afremt tijdens het terugschakelen, gaf je te weinig gas
Als je het gevoel hebt dat je auto vooruit schiet, teveel gas (of liet je de koppeling te lang "slepen", of beide)
Onder "tussengas" verstaat men eigenlijk nog wat anders
Dat doe je bij dubbel ontkoppelen :
versnelling -> ontkoppelen, neutraal , koppeling omhoog -> tussengas -> ontkoppelen, in lagere versnelling schakelen, koppeling omhoog
Voor gebruik bij niet-gesynchroniseerde versnellingsbakken (in oude voertuigen)
Of waar ik het wel eens gebruik, bij een nukkige eerste / achteruit versnelling