door Jozef » 05 jul 2017, 15:44
Stel dat een voertuig een gewichtsverdeling heeft van 50% van zijn gewicht op de vooras en 50% van zijn gewicht op de achteras. Tijdens het remmen verplaatst dit gewicht zich naar voor, zodat er dan bijvoorbeeld 70% van zijn gewicht op de vooras en 30% gewicht van zijn gewicht op de achteras is.
Vergelijk het met een stoel. Als er niemand op zit, kun je hem gemakkelijk achteruit schuiven. Maar als er een man van 100 kg op zit, wordt het al een hele karwei, en als je aan de bovenkant van de stoel trekt, zal hij nog liever achterover kippen dan achteruit te schuiven.
Als er weinig gewicht op het achterwiel steunt, kan het gemakkelijk blokkeren en over het wegdek schuiven. Als er meer gewicht op het achterwiel steunt, kan het niet zo gemakkelijk over het wegdek schuiven, en zal het langer blijven draaien alvorens het blokkeert.
Met een passagier heb je uiteraard meer gewicht op het achterwiel dan zonder passagier.
Is het zo al wat duidelijker voor jou?
Stel dat een voertuig een gewichtsverdeling heeft van 50% van zijn gewicht op de vooras en 50% van zijn gewicht op de achteras. Tijdens het remmen verplaatst dit gewicht zich naar voor, zodat er dan bijvoorbeeld 70% van zijn gewicht op de vooras en 30% gewicht van zijn gewicht op de achteras is.
Vergelijk het met een stoel. Als er niemand op zit, kun je hem gemakkelijk achteruit schuiven. Maar als er een man van 100 kg op zit, wordt het al een hele karwei, en als je aan de bovenkant van de stoel trekt, zal hij nog liever achterover kippen dan achteruit te schuiven.
Als er weinig gewicht op het achterwiel steunt, kan het gemakkelijk blokkeren en over het wegdek schuiven. Als er meer gewicht op het achterwiel steunt, kan het niet zo gemakkelijk over het wegdek schuiven, en zal het langer blijven draaien alvorens het blokkeert.
Met een passagier heb je uiteraard meer gewicht op het achterwiel dan zonder passagier.
Is het zo al wat duidelijker voor jou?