door Wouter » 31 mar 2017, 16:59
Een noodstop = fel remmen. Daar dient ABS voor.
ESP-toestanden die houden je auto stabiel in bochten/uitwijkmanoeuvres.
Simpel gezegd: er zit een sensor in je auto die meet in welke richting de auto gaat (rechtdoor, bocht, scherpe bocht,...) Tegelijk kijkt de computer naar waar jij als bestuurder WIL dat de auto heen gaat (die kijkt bijv naar hoe je je stuur houdt)
Als wat jij wil niet overeenkomt met wat er écht met de auto gebeurt (dus je gaat uit de bocht, je slipt): dan grijpt ESP in.
Het zijn 2 verschillende soorten "slippen":
Slippen omdat je wielen blokkeren ==> daar helpt ABS voor (antie-BLOKKEER-systeem...)
Slippen omdat je je bocht te snel genomen hebt ==> ESP brengt je weer op het rechte pad.
Wanneer je (al dan niet in een bocht) fel moet remmen, en je wielen dreigen blokkeren waardoor je zou slippen: dan gaat in eerste instantie ABS dit voorkomen en zorgen dat je wielen niet beginnen schuiven, waardoor je nog kan sturen.
Een noodstop = fel remmen. Daar dient ABS voor.
ESP-toestanden die houden je auto stabiel in bochten/uitwijkmanoeuvres.
Simpel gezegd: er zit een sensor in je auto die meet in welke richting de auto gaat (rechtdoor, bocht, scherpe bocht,...) Tegelijk kijkt de computer naar waar jij als bestuurder WIL dat de auto heen gaat (die kijkt bijv naar hoe je je stuur houdt)
Als wat jij wil niet overeenkomt met wat er écht met de auto gebeurt (dus je gaat uit de bocht, je slipt): dan grijpt ESP in.
Het zijn 2 verschillende soorten "slippen":
Slippen omdat je wielen blokkeren ==> daar helpt ABS voor (antie-BLOKKEER-systeem...)
Slippen omdat je je bocht te snel genomen hebt ==> ESP brengt je weer op het rechte pad.
Wanneer je (al dan niet in een bocht) fel moet remmen, en je wielen dreigen blokkeren waardoor je zou slippen: dan gaat in eerste instantie ABS dit voorkomen en zorgen dat je wielen niet beginnen schuiven, waardoor je nog kan sturen.