Remmen <-> koppeling

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Remmen <-> koppeling

Re: Remmen <-> koppeling

door Jozef » 22 aug 2017, 23:31

de rijprof schreef: 22 aug 2017, 21:49Mijn Franse woordenschat is niet allerbest. Ik hoor dat meestal fonetisch maar blijkbaar schrijft men dat 'embrayage'.
Bedankt voor de verbetering, Jozef. :D
Graag gedaan.

Dat is het probleem met talen die niet uitgesproken worden zoals ze geschreven worden. In het Engels is het nog erger, daar kan je zelfs het verschil niet horen tussen "You are a nice girl" en "You are an ice girl". Eens je in het Hongaars de uitspraak van elk van de 44 letters van het alfabet kent, kun je elk woord correct uitspreken (de nadruk ligt altijd op de eerste lettergreep).

Maar zelfs iemand die redelijk goed Frans kent, kent daarom nog geen specifieke technische termen in het Frans. Ik lees geregeld iets over autotechniek in een andere taal, want als je bijvoorbeeld iets over een Jaguar wil weten, vind je het meest in het Engels. Het is ook wel praktisch als je naar het buitenland gaat, want de Duitse Polizist tegen wie mijn vader het over een "bougie" had ("Zündkerze"), stond te kijken alsof hij zure chocolade gegeten had.

Re: Remmen <-> koppeling

door de rijprof » 22 aug 2017, 21:49

Het Franse woord 'ambriage' heb ik reeds meermaals gehoord
Mijn Franse woordenschat is niet allerbest. Ik hoor dat meestal fonetisch maar blijkbaar schrijft men dat 'embrayage'.
Bedankt voor de verbetering, Jozef. :D

Re: Remmen <-> koppeling

door Jozef » 21 aug 2017, 23:16

de rijprof schreef: 21 aug 2017, 22:15 Het woord 'amriange' klinkt mij onbekend in de oren. Ik ken dat woord niet. Het Franse woord 'ambriage' heb ik reeds meermaals gehoord maar in het Nederlands noemt men dat 'koppeling'.
:lol:

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, want een koppling is in het Frans un embrayage. Koppelen is embrayer, ontkoppelen is débrayer.
Je mag kiezen: in eerste versnelling en koppelingspedaal ingedrukt houden of in neutraal zetten en koppelingspedaal omhoog laten komen.
Veel hangt af van hoelang je moet wachten en of je de verkeerslichten van het dwarsverkeer kunt zien.
Als je niet binnen een drietal seconden kunt vertrekken, zet je de versnellingsbak in neutraal en laat je het koppelingspedaal opkomen. Zo vermijdt je onnodige slijtage aan de koppelingsplaat en aan het druklager van de koppeling.

Re: Remmen <-> koppeling

door de rijprof » 21 aug 2017, 22:15

Het woord 'amriange' klinkt mij onbekend in de oren. Ik ken dat woord niet. Het Franse woord 'ambriage' heb ik reeds meermaals gehoord maar in het Nederlands noemt men dat 'koppeling'.
Misschien bedoel je de koppeling?
moet je deze ingedrukt houden als je stil staat voor een rood licht of moet je deze lossen ?
Als je het koppelingspedaal lost, gaat de auto terug beginnen rijden, hetgeen niet de bedoeling is als je voor een rood licht staat, tenzij je de versnellingspook in neutraal zet.
Je mag kiezen: in eerste versnelling en koppelingspedaal ingedrukt houden of in neutraal zetten en koppelingspedaal omhoog laten komen.
Veel hangt af van hoelang je moet wachten en of je de verkeerslichten van het dwarsverkeer kunt zien.

Re: Remmen <-> koppeling

door Ysm » 21 aug 2017, 17:50

mijn vraag gaat over de amriange, moet je deze ingedrukt houden als je stil staat voor een roodlicht of moet je deze lossen ? of moet je ze ingerukt houden en op je rem blijven staan ?

Re: Remmen <-> koppeling

door wooter » 07 apr 2011, 16:53

Wat een soep voor iets dat vroeger zo simpel was: terugschakelen per versnelling.

Nu hebben we mensen die in 4e versnelling op 20 meter van een rood licht al de koppeling moeten induwen, uitbollen en bijremmen omdat ze niet hebben geleerd correct terug te schakelen. En ja, aan 35 per uur ga je tussengas moeten geven, of je koppeling laten slippen om zonder schokken naar 2e versnelling te gaan. Maar aan 20 per uur gaat dat wel zonder tussengas, maar is het dan nog nodig?

En eens je aan de voortgezette rijopleidingen begint, mag je bovenstaande allemaal vergeten.

Re: Remmen <-> koppeling

door Wouter » 04 apr 2011, 19:38

Als ik uit 4de gewoon ontkoppel zonder terugschakelen, dan wil dat zeggen dat ik vrij snel aan het afremmen ben (bijvoorbeeld net oranje geworden), en ja dan zet ik wel meteen in neutraal, dan zit de kans er niet in dat je weer gaat moeten vertrekken natuurlijk.

Maar bij traag afremmen (bijvoorbeeld een licht dat al langer rood is ;)) dan kom ik altijd nog in 2de terecht... En soms zelfs nog eerste (maar dan zonder de koppeling los te laten)

Re: Remmen <-> koppeling

door Sebbe73 » 04 apr 2011, 19:32

accer schreef:Ik hou persoonlijk gewoon het koppelingspedaal ingedrukt, en pas neutraal als ik echt helemaal stil sta.

Reden: moest op die allerlaatste meters het nu toch net weer groen worden, dan ben ik weer dat tikje sneller vertrokken dan wanneer ik eerst terug moet ontkoppelen en schakelen.

Of het ook zo moet weet ik eigenlijk niet. Ik had toch geen opmerkingen op mijn examen, maar ja das ondertussen ook 2 jaar geleden, wie weet reed ik toen wel anders...
Inderdaad, maar als je vanuit 4de versnelling vertraagt, en het toerental te laag wordt en je dus ontkoppelt, dan zit je eigenlijk nog steeds in 4de versnelling (maar je schokt niet aangezien je ontkoppelt hebt).

Als je dan terug wil aanzetten, maakt het toch niet zoveel uit als je dan van 4de naar 2de moet gaan, of van neutraal naar 2de? Ik zou persoonlijk nog tijdens het rijden al naar neutraal gaan, maar ik vraag me gewoon af of dit mag of niet (natuurlijk niet aan 40 per uur he!)

Re: Remmen <-> koppeling

door Wouter » 04 apr 2011, 19:21

Ik hou persoonlijk gewoon het koppelingspedaal ingedrukt, en pas neutraal als ik echt helemaal stil sta.

Reden: moest op die allerlaatste meters het nu toch net weer groen worden, dan ben ik weer dat tikje sneller vertrokken dan wanneer ik eerst terug moet ontkoppelen en schakelen.

Of het ook zo moet weet ik eigenlijk niet. Ik had toch geen opmerkingen op mijn examen, maar ja das ondertussen ook 2 jaar geleden, wie weet reed ik toen wel anders...

Re: Remmen <-> koppeling

door Sebbe73 » 04 apr 2011, 19:15

Inazuma schreef:Als je niet meer in 2de wil gaan rijden / afremmen omdat je meteen moet stoppen, dan schakel je niet terug naar 2de, maar druk je de koppeling in als het motortoerental te laag wordt, en hou je die in tot stilstand.
Klinkt logisch, maar op welk moment zet je hem dan in neutraal? Pas wanneer je volledig stilstaat, of mag dit eerder?

Re: Remmen <-> koppeling

door Benny Stinkens » 31 mar 2011, 19:28

gast7 schreef:Ok dankjewel,

Eigenlijk vroeg ik mij gewoon af of je wanneer je terugschakelt naar 2de en je de koppeling zachtjes naar omhoog haalt zonder lichtjes gas bij te geven of hij dan niet begint te schokken?
Als je dit doet terwijl je de juiste snelheid op dat moment hebt (onder de 40km/u), zal hij dit niet doen.
Ik hoop dat je dan wel gewoon zachtjes bedoeld en niet tergend langzaam :!:
Of je rijd met je koppelingspedaal ingedrukt, of met je pedaal omhoog en niet te lang er tussen in :idea:
De beweging van je pedaal moet dus wel 1 beweging zijn zonder tussenstapjes.

Je kan dat het beste oefenen op een plaats waar weinig verkeer is bv: een parking, nog beter op een industrieterein waar op het tijdstip van de dag dat je er bent, niet te veel verkeer is.

Re: Remmen <-> koppeling

door gast7 » 31 mar 2011, 17:15

Ok dankjewel,

Eigenlijk vroeg ik mij gewoon af of je wanneer je terugschakelt naar 2de en je de koppeling zachtjes naar omhoog haalt zonder lichtjes gas bij te geven of hij dan niet begint te schokken?

Re: Remmen <-> koppeling

door Inazuma » 31 mar 2011, 11:54

gast7 schreef:Maar als je dan van 4de naar 2de schakelt rond 35 km per uur dan moet je wanneer je de koppeling loslaat toch lichtjes gas geven terwijl je dit helemaal niet weer wilt want je wilt remmen.
Als je niet meer in 2de wil gaan rijden / afremmen omdat je meteen moet stoppen, dan schakel je niet terug naar 2de, maar druk je de koppeling in als het motortoerental te laag wordt, en hou je die in tot stilstand.

Als je nog wel wil blijven rijden in 2, zal je bij het terugschakelen naar 2 zeker wat gas moeten bijgeven, ofwel blijven remmen met de voet zoals de rijprof stelt. Anders gaat het schokken.

Welke manier je kiest hangt uiteraard af van de snelheid en de afstand die je nog hebt om te stoppen.

PS :
Rond 35 kan 3de al een betere keuze zijn als je verder wil blijven rijden.

Re: Remmen <-> koppeling

door de rijprof » 30 mar 2011, 22:07

Maar als je dan van 4de naar 2de schakelt rond 35 km per uur dan moet je wanneer je de koppeling loslaat toch lichtjes gas geven terwijl je dit helemaal niet weer wilt want je wilt remmen.
Hoe doe je dat dan? de voet op de koppeling houden tot stilstand of toch heel lichtjes gas geven en dan terug wat bijremmen?
Als je wilt vertragen of remmen hoef je helemaal geen gas te geven, integendeel, gas los.
Remmen, ontkoppelingspedaal indrukken, naar 2de schakelen, koppelingspedaal rustig omhooghalen, verder remmen en wanneer de motor in lage toerentallen komt (- 1000 t/m) het ontkoppelingspedaal indrukken en de laatste meters zacht uitremmen.
De rechtervoet blijft de hele tijd op het rempedaal (remlichten blijven branden).
Leer met je 2 voeten werken zodat je rempedaal en ontkoppelingspedaal samen kunt gebruiken.

Re: Remmen <-> koppeling

door Wouter » 30 mar 2011, 16:35

gast7 schreef:Wanneer je weinig tijd hebt en je nadert een rood licht tegen 70km/uur (4e)
je rond 35km/uur gwn je koppeling mag inhouden tot stilstand ?
Als dat rood licht veraf is, kan je beter nog terugschakelen naar 2de (je hebt er immers rustig de tijd voor, en je kan nog een heel stuk profiteren van de motorrem), en zo langzaam verder afremmen op de motor, en pas als je dán in lage toeren komt, in neutraal zetten.

Als dat rood licht vrij dichtbij is, en je dus redelijk hevig moet afremmen, dan is de tijd zo kort, dat je niet op een vlotte manier kan terugschakelen, en zelfs al zou je nog terug schakelen: de tijd dat je nog kan profiteren van de motorrem is zodanig kort, dat het eigenlijk geen nut heeft.

Dus: weinig tijd (= snel volledig stilstaan): terugschakelen niet altijd nuttig.

Omhoog