door Wouter » 30 mar 2011, 16:35
gast7 schreef:Wanneer je weinig tijd hebt en je nadert een rood licht tegen 70km/uur (4e)
je rond 35km/uur gwn je koppeling mag inhouden tot stilstand ?
Als dat rood licht veraf is, kan je beter nog terugschakelen naar 2de (je hebt er immers rustig de tijd voor, en je kan nog een heel stuk profiteren van de motorrem), en zo langzaam verder afremmen op de motor, en pas als je dán in lage toeren komt, in neutraal zetten.
Als dat rood licht vrij dichtbij is, en je dus redelijk hevig moet afremmen, dan is de tijd zo kort, dat je niet op een vlotte manier kan terugschakelen, en zelfs al zou je nog terug schakelen: de tijd dat je nog kan profiteren van de motorrem is zodanig kort, dat het eigenlijk geen nut heeft.
Dus: weinig tijd (= snel volledig stilstaan): terugschakelen niet altijd nuttig.
[quote="gast7"]Wanneer je weinig tijd hebt en je nadert een rood licht tegen 70km/uur (4e)
je rond 35km/uur gwn je koppeling mag inhouden tot stilstand ?[/quote]Als dat rood licht veraf is, kan je beter nog terugschakelen naar 2de (je hebt er immers rustig de tijd voor, en je kan nog een heel stuk profiteren van de motorrem), en zo langzaam verder afremmen op de motor, en pas als je dán in lage toeren komt, in neutraal zetten.
Als dat rood licht vrij dichtbij is, en je dus redelijk hevig moet afremmen, dan is de tijd zo kort, dat je niet op een vlotte manier kan terugschakelen, en zelfs al zou je nog terug schakelen: de tijd dat je nog kan profiteren van de motorrem is zodanig kort, dat het eigenlijk geen nut heeft.
[b][u]Dus:[/u][/b] weinig tijd (= snel volledig stilstaan): terugschakelen niet altijd nuttig.