door Jozef » 25 okt 2005, 01:19
Wat kan ik hier nog aan toevoegen, behalve dan een uitnodiging om de werking van ABS met gezond verstand te benaderen, in het besef dat de wetten van de fysica onveranderlijk zijn, en er bijgevolg geen ruimte is voor fabeltjes in dit verband?
In normale omstandigheden kan een band de grootst mogelijke remkracht op het wegdek overbrengen als het wiel nog net niet blokkeert. Zodra het wiel blokkeert en de band over het wegdek schuift, vermindert de remvertraging aanzienlijk.
Vóór er ABS bestond, werd autobestuurders daarom aangeleerd om bij een noodstop pompend te remmen, zodat het blokkeren van het wiel even opgeheven werd telkens het rempedaal wat gelost werd.
ABS doet precies hetzelfde. De sensoren meten de omwentelingssnelheid van het wiel. Zodra daaruit blijkt dat het wiel geblokkeerd dreigt te geraken omdat zijn omwentelingssnelheid te snel afneemt, wordt de remkracht heel even vermindert.
ABS kan dit echter vele malen sneller en nauwkeuriger dan een bestuurder.
Het resultaat daarvan is enerzijds dat de auto bestuurbaar blijft, omdat ABS er zal voor zorgen dat, ook wanneer een deel van de adhesiekracht van de band met het wegdek moet aangewend worden om stuurkrachten over te brengen (tegenwerking van de middelpuntvliedende kracht), het wiel toch nog net niet zal blokkeren, zodat de overblijvende adhesiekracht voor het overbrengen van de remkracht beschikbaar blijft.
Bovendien zal ABS er door zijn snelheid en precisie toe leiden dat in normale omstandigheden de remweg onmiskenbaar korter wordt. Deze kortere remweg werd aanvankelijk door de Duitse autoverzekeraars beloond met een korting van 10% op de verzekeringspremie ten tijde dat ABS nog een dure optie was (oorspronkelijk bijvoorbeeld 80.000 frank bij Mercedes-Benz).
Er zijn twee uitzonderingen waarbij ABS tot een langere remafstand leidt.
Het eerste is het geval van een losse ondergrond, zoals bijvoorbeeld nog niet vastgereden sneeuw. Bij een noodstop zonder ABS zullen de voorwielen zich hierbij als het ware ingraven in de sneeuw door de lastenwissel, waardoor er bij wijze van spreken een muur van sneeuw zich ophoopt vóór het wiel, en de wagen daardoor vrij snel tot stilstand komt.
Oorpronkelijk werd voor dit geval door Audi een schakelaar voorzien waarmee het ABS kon uitgeschakeld worden. Later is Audi daar evenwel van afgestapt, omdat bleek dat de bestuurders vergaten achteraf het ABS weer in te schakelen.
Het tweede geval is het rijden van Formule 1 wedstrijden met profielloze banden bij droog weer, aangezien er dan geen water dient afgevoerd te worden van het wegdek (zodra het wegdek nat wordt, gaan Formule 1 rijders naar de pitstop om regenbanden). Formule 1 rijders maken op droog wegdek gebruik van het lijmeffect van het rubber van de sterk verhitte banden aan het wegdek (de banden zijn dan ook versleten na een wedstrijd).
Inmiddels hebben een aantal merken een toevoeging aan het ABS systeem aangebracht, die noodzakelijk bleek om de veiligheid te verhogen.
Met een ABS systeem bereik je namelijk de kortste remweg door bij een noodstop het rempedaal met volle kracht maximaal in te trappen.
Vele bestuurders bleken dit evenwel niet te doen, vanwege de gewoonte die zij aangeleerd hadden om ook bij een noodstop het rempedaal niet met volle kracht in te trappen, doch pompend te remmen. Het resultaat hiervan was een verminderde doeltreffendheid van het ABS systeem.
Constructeurs zoals Mercedes-Benz zorgen er daarom tegenwoordig voor dat, als het rempedaal snel ingetrapt wordt, de computer ervan uitgaat dat een noodstop gewenst is, en hij zelf de remkracht nog verhoogt, zodat het ABS optimaal zijn werk kan doen.
Wat ongevalsonderzoek betreft, dient er een onderscheid gemaakt te worden tussen blokkeersporen en remsporen. Een wagen met ABS laat geen blokkeersporen meer achter, omdat de wielen effectief niet meer blokkeren. Maar hij laat wel sporen achter op de plaatsen waar de wielen bijna blokkeerden en het ABS systeem tussenkwam. Door het aanbrengen van een speciale vloeistof op het wegdek kunnen deze blokkeersporen duidelijker zichtbaar gemaakt worden.
Ten slotte: sedert 1 juni 2005 moeten alle in de EU geleverde nieuwe wagens uitgerust zijn met ABS. Volkswagen heeft deze verplichting nog vergeefs proberen tegen te houden met de Lupo. Laat de uitrusting van een nieuwe wagen met ABS dus niet meer door een verkoper gebruiken als een argument om je wat minder korting te geven!
Wat kan ik hier nog aan toevoegen, behalve dan een uitnodiging om de werking van ABS met gezond verstand te benaderen, in het besef dat de wetten van de fysica onveranderlijk zijn, en er bijgevolg geen ruimte is voor fabeltjes in dit verband?
In normale omstandigheden kan een band de grootst mogelijke remkracht op het wegdek overbrengen als het wiel nog net niet blokkeert. Zodra het wiel blokkeert en de band over het wegdek schuift, vermindert de remvertraging aanzienlijk.
Vóór er ABS bestond, werd autobestuurders daarom aangeleerd om bij een noodstop pompend te remmen, zodat het blokkeren van het wiel even opgeheven werd telkens het rempedaal wat gelost werd.
ABS doet precies hetzelfde. De sensoren meten de omwentelingssnelheid van het wiel. Zodra daaruit blijkt dat het wiel geblokkeerd dreigt te geraken omdat zijn omwentelingssnelheid te snel afneemt, wordt de remkracht heel even vermindert.
ABS kan dit echter vele malen sneller en nauwkeuriger dan een bestuurder.
Het resultaat daarvan is enerzijds dat de auto bestuurbaar blijft, omdat ABS er zal voor zorgen dat, ook wanneer een deel van de adhesiekracht van de band met het wegdek moet aangewend worden om stuurkrachten over te brengen (tegenwerking van de middelpuntvliedende kracht), het wiel toch nog net niet zal blokkeren, zodat de overblijvende adhesiekracht voor het overbrengen van de remkracht beschikbaar blijft.
Bovendien zal ABS er door zijn snelheid en precisie toe leiden dat in normale omstandigheden de remweg onmiskenbaar korter wordt. Deze kortere remweg werd aanvankelijk door de Duitse autoverzekeraars beloond met een korting van 10% op de verzekeringspremie ten tijde dat ABS nog een dure optie was (oorspronkelijk bijvoorbeeld 80.000 frank bij Mercedes-Benz).
Er zijn twee uitzonderingen waarbij ABS tot een langere remafstand leidt.
Het eerste is het geval van een losse ondergrond, zoals bijvoorbeeld nog niet vastgereden sneeuw. Bij een noodstop zonder ABS zullen de voorwielen zich hierbij als het ware ingraven in de sneeuw door de lastenwissel, waardoor er bij wijze van spreken een muur van sneeuw zich ophoopt vóór het wiel, en de wagen daardoor vrij snel tot stilstand komt.
Oorpronkelijk werd voor dit geval door Audi een schakelaar voorzien waarmee het ABS kon uitgeschakeld worden. Later is Audi daar evenwel van afgestapt, omdat bleek dat de bestuurders vergaten achteraf het ABS weer in te schakelen.
Het tweede geval is het rijden van Formule 1 wedstrijden met profielloze banden bij droog weer, aangezien er dan geen water dient afgevoerd te worden van het wegdek (zodra het wegdek nat wordt, gaan Formule 1 rijders naar de pitstop om regenbanden). Formule 1 rijders maken op droog wegdek gebruik van het lijmeffect van het rubber van de sterk verhitte banden aan het wegdek (de banden zijn dan ook versleten na een wedstrijd).
Inmiddels hebben een aantal merken een toevoeging aan het ABS systeem aangebracht, die noodzakelijk bleek om de veiligheid te verhogen.
Met een ABS systeem bereik je namelijk de kortste remweg door bij een noodstop het rempedaal met volle kracht maximaal in te trappen.
Vele bestuurders bleken dit evenwel niet te doen, vanwege de gewoonte die zij aangeleerd hadden om ook bij een noodstop het rempedaal niet met volle kracht in te trappen, doch pompend te remmen. Het resultaat hiervan was een verminderde doeltreffendheid van het ABS systeem.
Constructeurs zoals Mercedes-Benz zorgen er daarom tegenwoordig voor dat, als het rempedaal snel ingetrapt wordt, de computer ervan uitgaat dat een noodstop gewenst is, en hij zelf de remkracht nog verhoogt, zodat het ABS optimaal zijn werk kan doen.
Wat ongevalsonderzoek betreft, dient er een onderscheid gemaakt te worden tussen blokkeersporen en remsporen. Een wagen met ABS laat geen blokkeersporen meer achter, omdat de wielen effectief niet meer blokkeren. Maar hij laat wel sporen achter op de plaatsen waar de wielen bijna blokkeerden en het ABS systeem tussenkwam. Door het aanbrengen van een speciale vloeistof op het wegdek kunnen deze blokkeersporen duidelijker zichtbaar gemaakt worden.
Ten slotte: sedert 1 juni 2005 moeten alle in de EU geleverde nieuwe wagens uitgerust zijn met ABS. Volkswagen heeft deze verplichting nog vergeefs proberen tegen te houden met de Lupo. Laat de uitrusting van een nieuwe wagen met ABS dus niet meer door een verkoper gebruiken als een argument om je wat minder korting te geven!