Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?

door de rijprof » 28 jun 2021, 11:28

1ste of neutraal hangt ook een beetje af of je lang moet wachten of bijna gaat vertrekken. Hou de (dwarse) lichten van de voetgangers in het oog. :wink:

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?

door KurtK » 27 jun 2021, 23:49

Ik vind het veiliger om bij stilstand aan het rode licht niet in 1e te staan : als je je voet van de koppeling haalt, rijdt je een voetganger omver of zit je tegen de voorligger.

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerst

door de rijprof » 12 dec 2012, 00:09

Een rijbewijs kan ook betekenen dat je elke keer opnieuw moet bewijzen dat je veilig kan rijden. :wink:

Een rijbewijs bewijst niet dat je veilig kunt rijden.
Je moet bij elke rit telkens opnieuw bewijzen dat je veilig kunt rijden.

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerst

door bert.covens » 12 dec 2012, 00:02

de rijprof schreef:Een rijbewijs moet je verdienen, keer op keer elke dag dat je rijdt.
De vertaling in het Frans, is eigenlijk iets gelukkiger gekozen: un permis de conduire. Daar wordt hetzelfde roze papiertje dus niet omschreven als een document dat iets bewijst. Maar eerder als een document dat iets toelaat .... :mrgreen:

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerst

door de rijprof » 11 dec 2012, 23:38

Dat gedoe met slagen voor de maneuvers en niet slagen voor de openbare weg vond ik maar niets.
Opnieuw een examen doen, afspraak, wachttijden en betalen.

Nu vind ik het veel beter. Je moet alles kunnen om te slagen, telkens opnieuw bij elk examen.
En zo is het in het echte verkeer ook. Je moet telkens opnieuw bewijzen dat je alles beheerst en niet dat het afhangt van wat meer of minder geluk.

Geef mij maar de nieuwe examinering waarbij je op de openbare weg ook rekening moet houden met andere weggebruikers want uiteindelijk is dat belangrijker dan 10 of 5 cm dichter naast de boord staan.

Een rijbewijs moet je verdienen, keer op keer elke dag dat je rijdt.

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerst

door bert.covens » 11 dec 2012, 15:25

De vijf voorafgaandelijke maneuvers die je vroeger deed, hadden ook hun voordelen. Vandaag de dag zie je bestuurders geregeld in de problemen komen voor de simpelste dingen. Bijvoorbeeld omdat ze nooit geleerd hebben deftig recht achteruit te rijden. Of parkeren tussen twee voertuigen. Gevolg: onnodige ongevalletjes met blikschade bij het inparkeren. Of eindeloos rondtoeren, terwijl er geschikte parkeerplaatsen genoeg zijn. Of achterliggers tergend lang hinderen omdat een simpele parkeerbeweging maar niet wil lukken. Bovendien liet dit onderdeel van een examen, de examinator toe om zich alvast een beeld te vormen van de kandidaat met wie hij meteen daarna de weg op moest.

Van 5, zijn we nu dus naar 2 verplichte maneuvers gegaan. En we zien helaas dat de maneuvers mede een belangrijke oorzaak zijn van mislukkingen. Omdat er voortaan ook rekening gehouden moet worden (voorrang verlenen) met andere weggebruikers, en dit voor de ganse duur van het maneuver. Er komen nu veel meer elementen op de kandidaat af, dan louter een paar bakens op een afgesloten terrein....

Een goede raad is dan ook: oefen erop tijdens je stage, tot je het beheerst.

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerst

door Benny Stinkens » 11 dec 2012, 12:08

Laten we dan de 5 maneuvers zoals vroeger doen, met als bijkomende proef de 2 maneuvers zoals huidig in het verkeer. :idea:

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerst

door Wouter » 11 dec 2012, 11:58

Nadeel is dat je dan tijdens die manoeuvres geen rekening moet houden met het verkeer. Iets wat bij manoeuvres misschien nog moeilijker en belangrijker is dan de techniek zelf...

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerst

door supervlieg » 11 dec 2012, 11:17

peter3000 schreef:
xantingo schreef:
dom blondje schreef:Wat mij ook stoort is parkeren achter een alleen staand voertuig bij examen:
Waar vind je in godsnaam zo'n parking in een stad? Ze zouden beter de oude methode terug invoeren..... tussen paaltjes parkeren en andere maneuvers.
Wil jij dat duidelijk gaan maken in Brussel? Naar ons luisteren ze niet :mrgreen:
Ook de eerste keer dat een leerling een moeilijker examen wil :mrgreen:
Akkoord, maar het parkeermaneuver dat men nu moet uitvoeren test (volgens mij) amper de parkeerskills van een aspirant-chauffeur. Ik pleit toch ook voor een herinvoering van het oude systeem met de vier (vijf met starten op de helling erbij) maneuvers. Bijkomend voordeel: was je enkel voor je maneuvers geslaagd maar niet voor het gedeelte op de weg, moest je bij volgende pogingen geen maneuvers meer doen. :)

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerst

door de rijprof » 09 dec 2012, 23:14

en gewoon vertrekken in 1e of in neutraal?
in neutraal ga je niet ver geraken :)
ik sta nooit in neutraal altijd in 1e. ook als ik het voertuig verlaat . plus handrem.
Best OK
aan rood licht bol ik uit, of stop in 2e en zet in 1e als ik stilsta, soms zelfs al in 1e uitbollen of neutraal uitbollen, maar dit mag niet volgens de wet zeker?
De wet (als je de wegcode bedoelt) zegt hierover niets.
Er zijn wel bepaalde rijtechnieken waarbij je veiliger kunt rijden.
Als je met uitbollen bedoelt dat je aan hogere snelheid reeds het ontkoppelingspedaal gaat indrukken, is dat sterk af te raden.
Als je met uitbollen bedoelt dat je gas lost en het ontkoppelingspedaal pas gaat indrukken als de motor in lage toerentallen (-1000t/m) komt, ben je veiliger aan het vertragen. Wij noemen dat uitRollen. Je remt dan op de motor en je auto heeft dan ook een betere wegligging.

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerst

door MOLLY » 09 dec 2012, 15:58

dus je mag eigenlijk altijd in 1e of in neutraal staan als je stilstaat en gewoon vertrekken in 1e of in neutraal? ik sta nooit in neutraal altijd in 1e. ook als ik het voertuig verlaat . plus handrem. Dus ik parkeer zet in 1e lichten uit en contact en handrem op. en verlaat voertuig, als ik vertrek start ik en zet handrem af en vertrek gewn in 1e. aaan rood licht bol ik uit, of stop in 2e en zet in 1e als ik stilsta, soms zelfs al in 1e uitbollen of neutraal uitbollen, maar dit mag niet volgens de wet zeker?

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?

door Inazuma » 28 okt 2009, 16:01

MatthiasButtiens schreef:Als je toch in neutraal staat voor een licht (zoals enkele topics eerder te lezen stond) en dat is een toegestane methode, wat is dan het nut van je koppeling in te duwen? Niets toch?
Zoals je zegt : niets.
Het is eerder lastig voor je linkerbeen.

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?

door MatthiasButtiens » 28 okt 2009, 11:06

Als je toch in neutraal staat voor een licht (zoals enkele topics eerder te lezen stond) en dat is een toegestane methode, wat is dan het nut van je koppeling in te duwen? Niets toch?

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?

door Echo » 29 aug 2009, 16:22

peter3000 schreef:
xantingo schreef:
dom blondje schreef:Wat mij ook stoort is parkeren achter een alleen staand voertuig bij examen:
Waar vind je in godsnaam zo'n parking in een stad? Ze zouden beter de oude methode terug invoeren..... tussen paaltjes parkeren en andere maneuvers.
Wil jij dat duidelijk gaan maken in Brussel? Naar ons luisteren ze niet :mrgreen:
Ook de eerste keer dat een leerling een moeilijker examen wil :mrgreen:

Dat vind ik nu eigenlijk ook. Met dat achter een auto parkeren ben je in de realiteit vrij weinig en met dat keren bewijs je volgens mij nog niet dat je al de rest ook kan...

Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?

door peter3000 » 29 aug 2009, 15:01

xantingo schreef:
dom blondje schreef:Wat mij ook stoort is parkeren achter een alleen staand voertuig bij examen:
Waar vind je in godsnaam zo'n parking in een stad? Ze zouden beter de oude methode terug invoeren..... tussen paaltjes parkeren en andere maneuvers.
Wil jij dat duidelijk gaan maken in Brussel? Naar ons luisteren ze niet :mrgreen:
Ook de eerste keer dat een leerling een moeilijker examen wil :mrgreen:

Omhoog