door Jozef » 27 sep 2018, 10:51
de rijprof schreef: ↑26 sep 2018, 23:21
1 minister die alles voor het zeggen heeft, is misschien ook wat te eng.
Waarom? Zo heeft het hier jarenlang gewerkt, en zo is het nog altijd in heel wat landen.
Hoe kun je een eenvormig beleid bereiken? Zou rijopleiding en wegcode geen Europese regelgeving moeten zijn?
Er zijn al heel wat internationale verdragen, zoals het Verdrag nopens Wegverkeer van Genève van 19/09/1949 en het Verdrag inzake Wegverkeer van Wenen van 08/11/1968.
Volledige eenvormigheid tot in de kleinste details lijkt mij niet mogelijk, daarvoor zijn er teveel regionale verschillen, elk land moet het aan zijn inwoners ook nog politiek verkocht krijgen. In België vinden velen dat het nu al teveel kost om een rijbewijs te behalen; hoe ga je die gasten overtuigen van bijvoorbeeld het Duitse systeem, waar het gemiddeld, als alles van de eerste keer lukt, 2.025 euro kost om een rijbewijs te behalen?
In de binnenscheepvaart had vroeger elk land zijn eigen regels. Nu moeten de nationale regels in overeenstemming zijn met de CEVNI (Code Européen des Voies de Navigation Intérieures), maar ook die laat nog enige ruimte voor verschillen van land tot land.
[quote="de rijprof" post_id=108494 time=1537996870 user_id=1326]
1 minister die alles voor het zeggen heeft, is misschien ook wat te eng.
[/quote]
Waarom? Zo heeft het hier jarenlang gewerkt, en zo is het nog altijd in heel wat landen.
[quote]
Hoe kun je een eenvormig beleid bereiken? Zou rijopleiding en wegcode geen Europese regelgeving moeten zijn?
[/quote]
Er zijn al heel wat internationale verdragen, zoals het Verdrag nopens Wegverkeer van Genève van 19/09/1949 en het Verdrag inzake Wegverkeer van Wenen van 08/11/1968.
Volledige eenvormigheid tot in de kleinste details lijkt mij niet mogelijk, daarvoor zijn er teveel regionale verschillen, elk land moet het aan zijn inwoners ook nog politiek verkocht krijgen. In België vinden velen dat het nu al teveel kost om een rijbewijs te behalen; hoe ga je die gasten overtuigen van bijvoorbeeld het Duitse systeem, waar het gemiddeld, als alles van de eerste keer lukt, 2.025 euro kost om een rijbewijs te behalen?
In de binnenscheepvaart had vroeger elk land zijn eigen regels. Nu moeten de nationale regels in overeenstemming zijn met de CEVNI (Code Européen des Voies de Navigation Intérieures), maar ook die laat nog enige ruimte voor verschillen van land tot land.