- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter me
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
De examinator wees welke straat ik in mocht rijden. Ik reed erin en ik mocht zelf kiezen waar in de straat ik wou keren. Vergeet niet te pinken, eerst links, dan rechts, dan terug links. Als je vergeet te pinken tijdens je manoeuvre (dus op voorhand wel links gepinkt) is het opzich niet zo'n probleem want je gaf al aan een manoeuvre te starten.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Rechts S-parkeren achter een auto in een tweerichtingsstraat. Geen makkelijke situatie gezien het tegenliggend verkeer best druk was (examen was om 7u40 's ochtends).
VERGEET JE PINKER ECHT NIET BIJ JE MANOUEVRES! Manoeuvre perfect uitgevoerd. Na stilstaan vroeg ze me uit te stappen en te doen alsof ik de auto een aantal uur zou verlaten. Na het kijken in je spiegel, deur op een kier te zetten en door de kier te kijken naar achteren, de deur geopend. Deur op slot gedaan, getest of de deur wel toe was en dan tegen de klok in achter de auto gelopen. Even gestaan achter de auto (5 secondjes) en dan terug langs voor naar de deur gestapt. Ik ging terug zitten en de examinator vertelde dat ik terug mocht starten wanneer ik wou. Pinker aan en weg!
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Banden spanning, hoe controleren + bijvullen. Alle lampen eens getest en claxon eens gebruiken.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest?
Met een begeleider, maar had wel 6u achter de rug. Rijschool VAB heeft me heel goed gezet. Nick Geens = top instructeur, kalm en nooit boos bij fouten. Geeft je de tips die er voor zorgen dat je nét dat klein beetje meer slaagkans hebt.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Vader, een zeer correcte man die van zichzelf een blik geeft waar je niet tegenin wil gaan. Misschien was de examinator wel geïntrigeerd erdoor
.
Grote tip qua beoordeling van je examen: Je begint altijd met 100%! Je kan geen punten bijkrijgen, enkel afkrijgen. Zie het examen een beetje als een taartdiagram. Maak je een kleine fout (eens stilvallen, een bocht nét te breed genomen, iets kleins fout doen) dan gaat er klein stukje van je taart weg (1/6de). Zolang jij nog 3/6de over hebt van de taart slaag je. Maak je echter een grote fout, dan gaat de helft van de taart in 1x weg. Probeer ook écht rustig te blijven. Ik had voor ik mijn examen deed al een 2500km gereden. Ik voelde me thuis op de weg, geen enkele baan schrok me af. Zorg dat jij je ook extreem relaxed voelt op de baan, en dan gaat de rest van zelf.
Succes allemaal, rustig blijven en dan komt alles goed!