door Jozef » 25 okt 2018, 17:21
Laten we aannemen dat de snelheidsmeter van de wagen daadwerkelijk 120 km/h aangaf. Je werd dan geflitst met een gemeten snelheid van hooguit 118 km/h. Na correctie van 6% wordt er dan een snelheid van 110,92 km/h, af te ronden naar 110 km/h, weerhouden.
Je mag je dan verwachten aan een onmiddellijke inning van 113 €.
Betaal je ze niet, dan krijg je een minnelijke schikking van 123 €.
Betaal je die ook niet, dan wordt je gedagvaard voor de politierechter. Bij hem mag je rekenen op een boete tussen 40 € en 4.000 €, al dan niet geheel of gedeeltelijk met uitstel. Daar komen dan wel nog de gerechtskosten en een bijdrage voor het slachtofferfonds bij.
Je voorlopig rijbewijs is nog niet in gevaar.
Pedro, er zijn véél belangrijkere aspecten aan het rijden tegen 120 km/h waar slechts 90 km/h is toegestaan. Die 30 km/h meer geven, zeker in een moderne wagen, de indruk niet veel verschil uit te maken. Maar schijn bedriegt, en ik ga je uitleggen waarom.
Laten we aannemen dat er een hindernis opduikt op 65 meter vóór jouw wagen en je een perfekte noodstop uitvoert in ideale omstandigheden.
1ste geval
Oorspronkelijke snelheid: 90 km/h
Stopafstand: 66,67 meter - 4,33 seconde
Aanrijding: na 3,67 seconde tegen 18 km/h, wat overeenkomt met een valhoogte van 1,27 meter.
De kans is groot dat je niet of slechts lichtgekwetst bent.
Is het obstakel een mens, dan is de kans groot dat ook hij zal overleven.
Je zult gedagvaard worden voor onopzetttelijke slagen en verwondingen, maar de kans is groot dat je daarvoor niet gestraft wordt als blijkt dat je niet aansprakelijk bent voor het ongeval.
2de geval
Oorsrponkelijke snelheid: 120 km/h
Stopafstand: 107,41 meter en 5,44 seconde
Aanrijding: na 2,08 seconde tegen 90,8 km/h, wat overeenkomt met een valhoogte van 32,42 meter.
Enkel als je je veiligheidsgordel correct draagt (niet verdraaid, niet uitgerokken van een vorig ongeval, stevig aangetrokken, over het bekken in plaats van over de buik, je rugleuging niet zo schuin ingesteld dat je onder de gordel doorschuift, geen dikke kleding) en op voorwaarde dat het obstakel geen onvervormbare hindernis betreft, heb je een geringe kans om het ongeval te overleven, maar wel zeer zwaar gekwetst en in levensgevaar, en mogelijk gehandicapt voor de rest van je leven, zodat je niet meer kunt gaan werken. Je leven is nog niet ten volle begonnen, en je hebt al geen schijn van kans meer op een behoorlijk inkomen, een eigen woonst en een normaal gezinsleven.
Is het obstakel een mens, dan heeft die geen schijn van kans om te overleven. Van zodra een mens tegen 60 km/h aangereden wordt, is er meer dan 99% kans dat hij het niet overleeft. Je rukt een mens uit het leven, alleen maar omdat jij het zo nodig vond om tegen 120 km/h in plaats van tegen 90 km/h te rijden. Je moet verder door het leven met het besef dat de geliefden van die mens aan de Kersttafel zitten te wenen omdat er een lege stoel staat. Waarom moest een man zijn vrouw of een vrouw haar man verliezen? Waarom moesten kinderen hun papa of hun mama verliezen? Waarom moesten de grootouders hun zoon of hun dochter veliezen? Waarom moesten broers en zussen hun broer of zus verliezen? Waarom moeten zovele familieden, vrienden en kennissen voor de rest van hun leven iemand kwijt zijn omdat jij je even niet aan de maximum snelheid wilde houden?
Uit het onderzoek door een verkeersexpert zal blijken dat je tegen ongeveer 120 km/h moet gereden hebben, waardoor je op zijn minst gedeeltelijk aansprakelijk voor het ongeval zult verklaard worden. Je zult gedagvaard worden voor onopzetttelijke slagen en verwondingen met de dood tot gevolg zonder het inzicht te doden. Als je geen correctionele precedenten heb, mag je gemiddeld rekenen op een gevangenisstraf van 5 jaar, mogelijk geheel of gedeeltelijk met uitstel. Heb je een attest van goed gedrag en zeden nodig, dan staat daar de correctionele straf voor onopzettelijke slagen en verwondingen met de dood tot gevolg op, zonder dat erbij staat dat het om een verkeersongeval ging. Een werkgever bijvoorbeeld die dat leest, kun jij dan wel proberen wijs te maken dat het om een verkeersongeval ging, maar hij gaat ervan uit dat je iemand van het leven beroofd hebt bij gebrek aan zelfbeheersing.
Zeg nu zelf, Pedro: was het dat allemaal waard om even 30 km sneller dan toegestaan te rijden?
En zeg dan vooral niet: "Ik heb pech gehad". Neen, je hebt geen pech gehad, je hebt onverantwoord gereden, je had al die miserie kunnen vermijden.
Laten we aannemen dat de snelheidsmeter van de wagen daadwerkelijk 120 km/h aangaf. Je werd dan geflitst met een gemeten snelheid van hooguit 118 km/h. Na correctie van 6% wordt er dan een snelheid van 110,92 km/h, af te ronden naar 110 km/h, weerhouden.
Je mag je dan verwachten aan een onmiddellijke inning van 113 €.
Betaal je ze niet, dan krijg je een minnelijke schikking van 123 €.
Betaal je die ook niet, dan wordt je gedagvaard voor de politierechter. Bij hem mag je rekenen op een boete tussen 40 € en 4.000 €, al dan niet geheel of gedeeltelijk met uitstel. Daar komen dan wel nog de gerechtskosten en een bijdrage voor het slachtofferfonds bij.
Je voorlopig rijbewijs is nog niet in gevaar.
Pedro, er zijn véél belangrijkere aspecten aan het rijden tegen 120 km/h waar slechts 90 km/h is toegestaan. Die 30 km/h meer geven, zeker in een moderne wagen, de indruk niet veel verschil uit te maken. Maar schijn bedriegt, en ik ga je uitleggen waarom.
Laten we aannemen dat er een hindernis opduikt op 65 meter vóór jouw wagen en je een perfekte noodstop uitvoert in ideale omstandigheden.
[u]1ste geval[/u]
Oorspronkelijke snelheid: 90 km/h
Stopafstand: 66,67 meter - 4,33 seconde
Aanrijding: na 3,67 seconde tegen 18 km/h, wat overeenkomt met een valhoogte van 1,27 meter.
De kans is groot dat je niet of slechts lichtgekwetst bent.
Is het obstakel een mens, dan is de kans groot dat ook hij zal overleven.
Je zult gedagvaard worden voor onopzetttelijke slagen en verwondingen, maar de kans is groot dat je daarvoor niet gestraft wordt als blijkt dat je niet aansprakelijk bent voor het ongeval.
[u]2de geval[/u]
Oorsrponkelijke snelheid: 120 km/h
Stopafstand: 107,41 meter en 5,44 seconde
Aanrijding: na 2,08 seconde tegen 90,8 km/h, wat overeenkomt met een valhoogte van 32,42 meter.
Enkel als je je veiligheidsgordel correct draagt (niet verdraaid, niet uitgerokken van een vorig ongeval, stevig aangetrokken, over het bekken in plaats van over de buik, je rugleuging niet zo schuin ingesteld dat je onder de gordel doorschuift, geen dikke kleding) en op voorwaarde dat het obstakel geen onvervormbare hindernis betreft, heb je een geringe kans om het ongeval te overleven, maar wel zeer zwaar gekwetst en in levensgevaar, en mogelijk gehandicapt voor de rest van je leven, zodat je niet meer kunt gaan werken. Je leven is nog niet ten volle begonnen, en je hebt al geen schijn van kans meer op een behoorlijk inkomen, een eigen woonst en een normaal gezinsleven.
Is het obstakel een mens, dan heeft die geen schijn van kans om te overleven. Van zodra een mens tegen 60 km/h aangereden wordt, is er meer dan 99% kans dat hij het niet overleeft. Je rukt een mens uit het leven, alleen maar omdat jij het zo nodig vond om tegen 120 km/h in plaats van tegen 90 km/h te rijden. Je moet verder door het leven met het besef dat de geliefden van die mens aan de Kersttafel zitten te wenen omdat er een lege stoel staat. Waarom moest een man zijn vrouw of een vrouw haar man verliezen? Waarom moesten kinderen hun papa of hun mama verliezen? Waarom moesten de grootouders hun zoon of hun dochter veliezen? Waarom moesten broers en zussen hun broer of zus verliezen? Waarom moeten zovele familieden, vrienden en kennissen voor de rest van hun leven iemand kwijt zijn omdat jij je even niet aan de maximum snelheid wilde houden?
Uit het onderzoek door een verkeersexpert zal blijken dat je tegen ongeveer 120 km/h moet gereden hebben, waardoor je op zijn minst gedeeltelijk aansprakelijk voor het ongeval zult verklaard worden. Je zult gedagvaard worden voor onopzetttelijke slagen en verwondingen met de dood tot gevolg zonder het inzicht te doden. Als je geen correctionele precedenten heb, mag je gemiddeld rekenen op een gevangenisstraf van 5 jaar, mogelijk geheel of gedeeltelijk met uitstel. Heb je een attest van goed gedrag en zeden nodig, dan staat daar de correctionele straf voor onopzettelijke slagen en verwondingen met de dood tot gevolg op, zonder dat erbij staat dat het om een verkeersongeval ging. Een werkgever bijvoorbeeld die dat leest, kun jij dan wel proberen wijs te maken dat het om een verkeersongeval ging, maar hij gaat ervan uit dat je iemand van het leven beroofd hebt bij gebrek aan zelfbeheersing.
Zeg nu zelf, Pedro: was het dat allemaal waard om even 30 km sneller dan toegestaan te rijden?
En zeg dan vooral niet: "Ik heb pech gehad". Neen, je hebt geen pech gehad, je hebt onverantwoord gereden, je had al die miserie kunnen vermijden.