Helpwat moetik schreef:Ik heb door rood gereden om de ambulancier door te laten,
Helaas had ik geen keuze door de wegenwerken kon ik niet ontwijken
Heb ik nu goed gehandeld of mocht ik niet door rood gereden hebben
Er is absoluut nérgens bepaald dat of welke overtredingen je mag doen (laat staan zou moeten doen) om een prioritair rijdend voertuig doorgang te verschaffen.
De wetgever maakt er zich nogal makkelijk van af door de weggebruikers het probleem maar te laten oplossen.
Dat ging waarschijnlijk nog toen de wegcode ontstond in de jaren '70, maar tegenwoordig drukken wegbeheerders en de verkeersdrukte de weggebruikers vaak in een stramien waaruit ze niet meer weg kunnen om de doorgang vrij te maken, zonder daarbij een overtreding te begaan .
Maar Art 38 is nooit aangepast aan die gewijzigde realiteit ...
Als je de teksten van de wegcode op de letter volgt, màg je niet door rood rijden.
Artikel 38 is een verkeersregel.
Het rode verkeerslicht is een verkeersteken.
Deze twee zijn dus tegenstrijdig als je nergens anders heen kan om de doorgang vrij te maken.
Wanneer verkeersregels en -tekens tegenstrijdig zijn, maakt Art 6.2 uit welke er nageleefd moet worden:
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
Zo kunnen parkeerborden je bvb toelaten om te parkeren waar dat anders door een verkeersregel verboden is, of snelheidsbeperkingen een lagere snelheid opleggen dan je eigenlijk mag volgens de verkeersregels ...
Dat is natuurlijk uitermate problematisch als de ambulance of ander prioritair voertuig echt wel dringend ergens moet zijn ...
Zelfs een halve minuut langer gestopt staan kan een wereld van verschil uitmaken.
Je hebt gekozen om door te rijden.
Dat is de keuze om de hulpdiensten niet te hinderen in hun werk.
Die keuze is perfect verdedigbaar om andere redenen dan de wegcode.
Ben je geflitst ?
Dan is waarschijnlijk de ambulance na je ook geflitst ... als het nog rood was.
Flitspalen met detectielussen gaan normaal niet af als je tegen minder dan 30 km/u over de detectielussen rijdt of als er te lang tussen de overrij-tijden zit van de 2 sets lussen (er liggen 2 sets inductielussen na elkaar)
Zoals Benny stelt, is het eventueel bewijzen moeilijk.
Als je zoiets doet, noteer de nummerplaat van het prioritaire voertuig + uur + datum.
[quote="Helpwat moetik"]Ik heb door rood gereden om de ambulancier door te laten,
Helaas had ik geen keuze door de wegenwerken kon ik niet ontwijken
Heb ik nu goed gehandeld of mocht ik niet door rood gereden hebben[/quote]
Er is absoluut nérgens bepaald dat of welke overtredingen je mag doen (laat staan zou moeten doen) om een prioritair rijdend voertuig doorgang te verschaffen.
De wetgever maakt er zich nogal makkelijk van af door de weggebruikers het probleem maar te laten oplossen.
Dat ging waarschijnlijk nog toen de wegcode ontstond in de jaren '70, maar tegenwoordig drukken wegbeheerders en de verkeersdrukte de weggebruikers vaak in een stramien waaruit ze niet meer weg kunnen om de doorgang vrij te maken, zonder daarbij een overtreding te begaan .
Maar Art 38 is nooit aangepast aan die gewijzigde realiteit ...
Als je de teksten van de wegcode op de letter volgt, màg je niet door rood rijden.
Artikel 38 is een verkeersregel.
Het rode verkeerslicht is een verkeersteken.
Deze twee zijn dus tegenstrijdig als je nergens anders heen kan om de doorgang vrij te maken.
Wanneer verkeersregels en -tekens tegenstrijdig zijn, maakt Art 6.2 uit welke er nageleefd moet worden:
[color=#0000FF]6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.[/color]
Zo kunnen parkeerborden je bvb toelaten om te parkeren waar dat anders door een verkeersregel verboden is, of snelheidsbeperkingen een lagere snelheid opleggen dan je eigenlijk mag volgens de verkeersregels ...
Dat is natuurlijk uitermate problematisch als de ambulance of ander prioritair voertuig echt wel dringend ergens moet zijn ...
Zelfs een halve minuut langer gestopt staan kan een wereld van verschil uitmaken.
Je hebt gekozen om door te rijden.
Dat is de keuze om de hulpdiensten niet te hinderen in hun werk.
Die keuze is perfect verdedigbaar om andere redenen dan de wegcode.
Ben je geflitst ?
Dan is waarschijnlijk de ambulance na je ook geflitst ... als het nog rood was.
Flitspalen met detectielussen gaan normaal niet af als je tegen minder dan 30 km/u over de detectielussen rijdt of als er te lang tussen de overrij-tijden zit van de 2 sets lussen (er liggen 2 sets inductielussen na elkaar)
Zoals Benny stelt, is het eventueel bewijzen moeilijk.
Als je zoiets doet, noteer de nummerplaat van het prioritaire voertuig + uur + datum.