Daan Steegmans schreef:Ik heb na 3 dagen op gratisrijbewijsonline.be te leren mijn rijbewijs A behaald (44/50)
Enige wat ik vreemd vond, ik kreeg de vraag wanneer het achterwiel het snelt blokkeerde, 1: met passagier, 2: zonder passagier, 3: maakt niet uit
Ik dacht dat op de site stond zonder passagier, als ik me niet vergis. En op het examen was het correcte antwoord, 3: maakt niet uit
Zeker dat het 3 "maakt niet uit" was ?
Want zonder passagier is de achterkant lichter en blokkeert het wiel sneller / komt achterkant sneller los van de grond.
Remkracht is afhankelijk van het gewicht (kracht) dat op een wiel rust (en uiteraard de wrijving van het rubber op de weg).
Bij een motor verschuift het gewicht (de kracht dus
) dynamisch meer naar het voorwiel bij remmen - in het extreme geval leidt dat tot een "stoppie" waarbij de achterkant van de motor los komt van de grond.
Meer gewicht achteraan, houdt de achterkant langer op de grond.
Het extra gewicht verschuift deels ook wel mee naar voor, maar absoluut hou je meer over op het achterwiel, en kan je daarmee dus ook harder helpen remmen.
En dat is ook nodig, want je moet veel meer massa afstoppen met een passagier
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/remmen/" target="_blank
Opmerking:
Belangrijk is dat je bij de handeling waarmee je naar het remhendel grijpt, steeds het gas automatisch mee dichtdraait.
Daardoor start de gewichtstransfer naar voor nl. ook.
Rijden met 2 of meer vingers op het remhendel wordt dan ook afgeraden voor weggebruik:
als je dan plots remt doe je dat zonder gewichtstransfer door tegelijk gas dicht te draaien, en kan je minder hard remmen .
(gas geven ontlast net de voorkant: minder gewicht = minder hard kunnen remmen)
De efficiëntie van de achterrem bij een motor hangt sterk af van het type motor :
Op sportmotoren of naked bikes zal die redelijk snel aan remkracht inboeten als je harder gaat remmen - die motoren hebben weinig gewicht achteraan.
(Dat wordt "erger" als de voorvering erg gemakkelijk induikt en er zo nog meer gewicht naar voor schuift - belang van goede voorvering op de remcapaciteiten is niet te onderschatten. Budget bikes hebben doorgaans ook budget voorvering ... )
Op choppers en zware toermotoren, is de achterrem veel effectiever omdat daar meer gewicht op het achterwiel rust..
Tip: als je kans ziet, koop een motor met ABS.
[quote="Daan Steegmans"]Ik heb na 3 dagen op gratisrijbewijsonline.be te leren mijn rijbewijs A behaald (44/50)
Enige wat ik vreemd vond, ik kreeg de vraag wanneer het achterwiel het snelt blokkeerde, 1: met passagier, 2: zonder passagier, 3: maakt niet uit
Ik dacht dat op de site stond zonder passagier, als ik me niet vergis. En op het examen was het correcte antwoord, 3: maakt niet uit[/quote]
Zeker dat het 3 "maakt niet uit" was ?
Want zonder passagier is de achterkant lichter en blokkeert het wiel sneller / komt achterkant sneller los van de grond.
Remkracht is afhankelijk van het gewicht (kracht) dat op een wiel rust (en uiteraard de wrijving van het rubber op de weg).
Bij een motor verschuift het gewicht (de kracht dus ;) ) dynamisch meer naar het voorwiel bij remmen - in het extreme geval leidt dat tot een "stoppie" waarbij de achterkant van de motor los komt van de grond.
Meer gewicht achteraan, houdt de achterkant langer op de grond.
Het extra gewicht verschuift deels ook wel mee naar voor, maar absoluut hou je meer over op het achterwiel, en kan je daarmee dus ook harder helpen remmen.
En dat is ook nodig, want je moet veel meer massa afstoppen met een passagier :!:
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/remmen/" target="_blank
Opmerking:
Belangrijk is dat je bij de handeling waarmee je naar het remhendel grijpt, steeds het gas automatisch mee dichtdraait.
Daardoor start de gewichtstransfer naar voor nl. ook.
Rijden met 2 of meer vingers op het remhendel wordt dan ook afgeraden voor weggebruik:
als je dan plots remt doe je dat zonder gewichtstransfer door tegelijk gas dicht te draaien, en kan je minder hard remmen .
(gas geven ontlast net de voorkant: minder gewicht = minder hard kunnen remmen)
De efficiëntie van de achterrem bij een motor hangt sterk af van het type motor :
Op sportmotoren of naked bikes zal die redelijk snel aan remkracht inboeten als je harder gaat remmen - die motoren hebben weinig gewicht achteraan.
(Dat wordt "erger" als de voorvering erg gemakkelijk induikt en er zo nog meer gewicht naar voor schuift - belang van goede voorvering op de remcapaciteiten is niet te onderschatten. Budget bikes hebben doorgaans ook budget voorvering ... )
Op choppers en zware toermotoren, is de achterrem veel effectiever omdat daar meer gewicht op het achterwiel rust..
Tip: als je kans ziet, koop een motor met ABS.