125 cc

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: 125 cc

Re: 125 cc

door Austria » 16 mar 2014, 10:15

Inazuma schreef:If only it were that simple ...
Hello,

as I wrote, the Federal Ministry for Transport, Innovation and Technology of Austria (BMVIT) said, that Austrians cat got to Italy, Latvia, Portugal, Spain and the Czech Republic because these EU countries have declared that the austrian B driver's license (same as in Belgium) is accepted to drive a motorcycle up to 125cc (with some national restrictions).

And of course we can go with our bikes to Italy, Latvia, Portugal, Spain and the Czech Republic.

The BMVIT contacted the foreign ministeries an got a declaration of consent. I think, that the belgian government should also contact the EU countries for legal certainty. But who will ask the belgian government to do this?

I can only show, how things worked in Austria. Belgium is a small country and the question, how to go abroad, arises soon.

Greetings from
Austria

PS: Some people I know went to Italy an it was absolute no problem. The same with the Czech Republic. Lativa and Spain are far away and we have no common borders with this countries.

Re: 125 cc

door Inazuma » 14 mar 2014, 16:39

If only it were that simple ...

Re: 125 cc

door Austria » 13 mar 2014, 17:03

Hello,

the Federal Ministry for Transport, Innovation and Technology of Austria requested from alle EU countries, if the austrian B driver's license would be accepted for driving a scooter with 125cc in the respective country.

Italy, Latvia, Portugal, Spain and the Czech Republic have declared that the (austrian) B driver's license is accepted to drive a motorcycle up to 125cc, but with some national restrictions. One may drive in Portugal only a minimum age of 25 years and in Spain with possession of class B for at least 3 years. And only vehicles with an automatic transmission in the Czech Republic.

Link:
Driver's license law of Austria -Implementing decree (Date: September 2013):
http://www.bmvit.gv.at/verkehr/strasse/ ... 201309.pdf" target="_blank

I think, that also Belgian citicens might be allowed to drive a scooter with 125cc in Italy, Latvia, Portugal, Spain and the Czech Republic, but with national restrictions mentioned above.


I also got this from a spanish man with a licence B, who asked how to drive in France.

The answer from the french prefecture was, that a holder of a driving license category B obtained between 01/03/1980 and 19/01/2013 must have a document issued by an insurer attesting to the practice of driving a vehicle 125 CC in the five years before 01/01/2011. Then he can drive his scooter in France.

Greetings from
Austria

Re: 125 cc

door Minimère » 19 jan 2012, 11:24

Bedankt!

Re: 125 cc

door Wouter » 19 jan 2012, 10:56

Nee. Maximum 125cc EN maximaal 11 kW

125 cc 25KW

door minimeire » 19 jan 2012, 10:41

Hallo, ik rij al bijna 4 jaar in de wagen (dus zeker al 3 jaar in bezit van rijbewijs B). Nu ben ik een motor op spoor van 125cc met 25kw. Mag ik hiermee dan rijden?

Groeten,
Michiel

Re: 125 cc

door Inazuma » 15 mar 2010, 11:39

Gast schreef:Maar bedankt allesins voor de reacties - jammer dat ik zomaar geen moto kan huren in Frankrijk.
Er is nog dit :

INTERPRETATIEVE MEDEDELING VAN DE COMMISSIE BETREFFENDE HET RIJBEWIJS IN DE EU
(2002/C 77/03 - PB 28.3.2002)
Punt B3 - vierde streepje
Het besturen van een voertuig van de categorie A1 met rijbewijs B

— artikel 5, lid 3, onder b) Lidstaten mogen personen met een rijbewijs B toestaan een lichte motorfiets (die zou behoren tot subcategorie A1) te besturen, mits het voertuig de nationale grenzen niet overschrijdt.


De vette tekst geeft aan dat de regeling slechts geldt als het VOERTUIG binnen de landsgrenzen blijft.
Met je motor van hier naar het buitenland rijden (dus in het internationale verkeer) gaat dus niet - zelfs niet naar een land met eenzelfde regeling.

Dit maakt het natuurlijk onzeker hoe het nu feitelijk zit als je in het buitenland een dergelijke lichte motorfiets huurt - dan ben je evenwel geen internationaal verkeer ...

In principe mag "het buitenland" geen onderscheid maken tussen jou en zijn eigen inwoners.
Het mag in F voor de Fransen ; het mag in B voor de Belgen.
Dus eigenlijk moet het ook mogen voor Belgen in F, mits een Franse motorfiets .

Maar ik neem er geen vergif op in ...
Frankrijk doet zelfs moeilijk met oude Belgische rijbewijzen B waar verdorie zelfs op gedrukt staat dat ze ook voor categorie A gelden !



Voorwaarden in het buitenland :
* België: twee jaar praktijkervaring met rijbewijs B
* Spanje: twee jaar ervaring met rijbewijs B en een theorie-examen
* Frankrijk: twee jaar ervaring met rijbewijs B. Een vrijwillige training van 6 uur wordt overwogen. De training kan in de toekomst verplicht worden
* Italië: het recht is als zodanig ingevoerd zonder aanvullende eisen
* Oostenrijk: vijf jaar ervaring met rijbewijs B en 6 uur verplichte praktijktraining.

Re: 125 cc

door de rijprof » 14 mar 2010, 23:29

jammer dat ik zomaar geen moto kan huren in Frankrijk
Misschien wel of misschien niet.
Je kunt best informatie zoeken over de franse wetgeving.

Re: 125 cc

door Gast » 14 mar 2010, 22:17

Sorry nu ik men post doorlees zie ik dat ik foutief getypt heb :oops:

Ik wou dus zeggen: 'Sinds eergisteren heb ik 2 jaar men VAST B-rijbewijs'...

Maar bedankt allesins voor de reacties - jammer dat ik zomaar geen moto kan huren in Frankrijk.

Re: 125 cc

door bert.covens » 14 mar 2010, 13:04

Hola Paula!

Die uitzonderingsmaatregel geldt in België. Lang niet elk euh "buitenland", staat hetzelfde toe. De regeling in Frankrijk, ken ik niet.

Maar let wel goed op, hé. Om van die uitzonderingsmaatregel te kunnen genieten moet je minstens 2 jaar je rijbewijs B bezitten (je definitieve rijbewijs, voor alle duidelijkheid).

Als je dus pas eergisteren je rijbewijs B behaalde, mag je nog niet rondrijden met die motorfiets, ook niet in België. Nog twee jaartjes geduld oefenen, in dat geval.

Voor we mekaar verkeerd verstaan: welk rijbewijs heb je nu behaald? Een rijbewijs cat A, of cat B? (je schreef: B-rijbewijs 125 CC)? :roll:

Re: 125 cc

door GRO » 14 mar 2010, 12:43

KB van 28 dec 2006, verschenen op 10/01/2007 in voege vanaf 1 maart 2007)
- Houders van een rijbewijs B, afgegeven sinds ten minste 2 jaar, mogen ook motorfietsen met of zonder zijspan, met een maximale cilinderinhoude van 125 cm³ en een maximaal vermogen van 11kW besturen, zonder in het bezit te zijn van een rijbewijs A.
Dit geldt in België.

Re: 125 cc

door Gast » 14 mar 2010, 12:40

Zou ik nog een vraag mogen stellen hier met betrekking tot de 125cc?!

Ik heb nu sinds eergisteren mijn B-rijbewijs 125cc en morgen mag ik de moto gaan afhalen bij de garage.
Opgezocht op het internet vond ik dat ik zo mag rijden in geheel België.

Ik vertrek eind juni voor 2 maand naar Frankrijk en zou heel graag daar een beetje toeren met mijn moto, is het toegelaten?
Of kan ik ginder zo een moto huren zonder de mijne mee te nemen?!

Alvast bedankt!!

Re: 125 cc

door Stefan Peeters » 10 mar 2010, 12:48

Dat varieert van de ene rijschool tegen de andere...
Het zijn meestal naked bikes van zowat 600 cc. Niet te zwaar, niet te hevig, niet te breekbaar.

Re: 125 cc

door foxie » 10 mar 2010, 12:19

hallo, Welke moto krijg je op de rijschool om mee te rijden?? Groeten

Re: 125 cc

door Stefan Peeters » 10 mar 2010, 08:52

kW en pk komen op hetzelfde neer (het vermogen van de motor), maar in een andere eenheid uitgedrukt.
1 kW is 1.36 pk; een motorfiets van 20 kW heeft dus 27.2 pk.

De meeste 125 cc motorfietsen die in de handel aangeboden worden zijn tegenwoordig modellen met minder dan 11 kW, net omwille van de Belgische wetgeving die toelaat dat een dergelijke moto mag bestuurd worden door iemand die zijn rijbewijs B meer dan 2 jaar bezit.

Om een examen af te leggen zijn die dus allemaal ongeschikt.
Best is dus om ineens 8 uur rijschool te volgen en met die motorfiets examen af te leggen.

Een 125cc chopper is nieuw trouwens niet meer te vinden, toch niet bij de betere merken...
De enige die ik meteen kan terugvinden is de Daelim Daystar, 125 cc en 9.7 kW. Helaas staan die Koreaanse motorfietsen, in tegenstelling tot de auto's, nog ver van het niveau van de Japanse en Europese soortgenoten...

Wat wel veel aangeboden wordt zijn 125cc scooters...

Omhoog