Vandaag voor tweede maal examen gaan afleggen en geslaagd.
Eerste keer gebuisd met de proeven gezien ik handrem aanhangwagen bij ontkoppelen pas had opgetrokken nadat ik had afgehangen. Zware fout en dus opnieuw. Overige proeven waren tot dusver wel goed.
Voor de mensen zonder rijschool nog enkele tips die me niet duidelijk waren vanuit de goca pdf.
A1)Bij de proef rijden tot tegen de laadkaai, ontkoppelen, koppelen.
Wat betreft het
aankoppelen! De dissel en trekhaak dienen zich min op een meter van elkaar te bevinden vooraleer je de aanhangwagen aankoppelt. Gek genoeg mag voor het aankoppelen de aanhangwagen "bijtrekken" en mag bijgevolg van de aanhangwagen de handrem even afgezet worden.
Als de dissel en trekhaak perfect boven elkaar staan trek je deze terug op. Vervolgens steunwiel indraaien, dissel inklikken en veiligheid checken, dan kabels en op het einde pas de handrem terug af....
A2)Je moet
zelf vragen om de electrische controle te doen vlak nadat je tegen de laadkaai bent gereden! Niet ervan uitgaan dat dit gevraagd wordt, noch eerst 150cm vooruit rijden!
A3)Wat betreft de 30cm van de stoep. Deze geldt voor alle wielen! Let dus ook op het
trekkend voertuig. (ik had op voorwiel trekker een tolerantiefout bij het eerste examen). De borduur mag geraakt worden tgv het inzetten van de aanhangwagen. Maar de banden mogen niet tegen de stoep "blijven opschuren".
De vermelde lengteafstand van de laadkaai in de brochure (1.5 keer lengte samenstel) kan bijkomend bij wijze van loting vergroot worden! Eerste keer had ik +2m, vandaag een zee van ruimte met +4m. (staat niet in brochure!)
Kijk goed op je klok wanneer je aan de proef begint, 8-9min is genoeg tijd. Het brengt je op je gemak wanneer je van de resterende tijf op de hoogte bent (eerste keer was ik aan het stressen en had uiteindelijk 3min over), vandaag nog geen min over (en niet zo liggen stressen)...
B)Je zit enkel in een verkeerssituatie (bij de manoevres
) wat betreft de proef de wagen afsluiten en naar de winkel gaan en terugkomen en veiligheidsproeven afleggen.
Voor de overige proeven mag je kiezen of je je met of tegen de "rijrichting" in rond het voertuig verplaatst.
C) Ik heb de aanhangwagen afgeschermd met platen en dekzeilen die ik nog liggen had. Dit volstond. Weegbon was niet nodig gezien tarra in mijn geval 930kg.
Mocht me nog iets binnenschieten zal ik het hier nog neerzetten.
Rijschool kost om en bij de 700 euro, is dus zeker de moeite waard om zelf te proberen!
ps Je kan steeds enkele dagen voor het examen al eens langs gaan om je aanhangwagen te laten verifiëren als je niet zeker bent.
Groeten,
Kris
Vandaag voor tweede maal examen gaan afleggen en geslaagd.
Eerste keer gebuisd met de proeven gezien ik handrem aanhangwagen bij ontkoppelen pas had opgetrokken nadat ik had afgehangen. Zware fout en dus opnieuw. Overige proeven waren tot dusver wel goed.
[u]Voor de mensen zonder rijschool nog enkele tips die me niet duidelijk waren vanuit de goca pdf.[/u]
A1)Bij de proef rijden tot tegen de laadkaai, ontkoppelen, koppelen.
Wat betreft het [u][b]aankoppelen[/b][/u]! De dissel en trekhaak dienen zich min op een meter van elkaar te bevinden vooraleer je de aanhangwagen aankoppelt. Gek genoeg mag voor het aankoppelen de aanhangwagen "bijtrekken" en mag bijgevolg van de aanhangwagen de handrem even afgezet worden.
Als de dissel en trekhaak perfect boven elkaar staan trek je deze terug op. Vervolgens steunwiel indraaien, dissel inklikken en veiligheid checken, dan kabels en op het einde pas de handrem terug af....
A2)Je moet [b][u]zelf[/u][/b] vragen om de electrische controle te doen vlak nadat je tegen de laadkaai bent gereden! Niet ervan uitgaan dat dit gevraagd wordt, noch eerst 150cm vooruit rijden!
A3)Wat betreft de 30cm van de stoep. Deze geldt voor alle wielen! Let dus ook op het [u]trekkend[/u] voertuig. (ik had op voorwiel trekker een tolerantiefout bij het eerste examen). De borduur mag geraakt worden tgv het inzetten van de aanhangwagen. Maar de banden mogen niet tegen de stoep "blijven opschuren".
De vermelde lengteafstand van de laadkaai in de brochure (1.5 keer lengte samenstel) kan bijkomend bij wijze van loting vergroot worden! Eerste keer had ik +2m, vandaag een zee van ruimte met +4m. (staat niet in brochure!)
Kijk goed op je klok wanneer je aan de proef begint, 8-9min is genoeg tijd. Het brengt je op je gemak wanneer je van de resterende tijf op de hoogte bent (eerste keer was ik aan het stressen en had uiteindelijk 3min over), vandaag nog geen min over (en niet zo liggen stressen)...
B)Je zit enkel in een verkeerssituatie (bij de manoevres :-) ) wat betreft de proef de wagen afsluiten en naar de winkel gaan en terugkomen en veiligheidsproeven afleggen.
Voor de overige proeven mag je kiezen of je je met of tegen de "rijrichting" in rond het voertuig verplaatst.
C) Ik heb de aanhangwagen afgeschermd met platen en dekzeilen die ik nog liggen had. Dit volstond. Weegbon was niet nodig gezien tarra in mijn geval 930kg.
Mocht me nog iets binnenschieten zal ik het hier nog neerzetten.
Rijschool kost om en bij de 700 euro, is dus zeker de moeite waard om zelf te proberen!
ps Je kan steeds enkele dagen voor het examen al eens langs gaan om je aanhangwagen te laten verifiëren als je niet zeker bent.
Groeten,
Kris