door ebo » 30 jun 2012, 18:59
Allereerst aan de lezers van deze draad een excuus,
met betrekking tot de bestuurder die een oversteekplaats naderd is in deze draad meerdere malen de volgende uitdrukking gebruikt:
" de bestuurder moet voorrang verlenen aan een fietser die zich reeds op een oversteekplaats bevind "
Ook ikzelf heb dat een paar keer gezegd en dit is volledig foutief, sterker nog, het is zeer misleidend. Het is foutief omdat het namelijk helemaal niet van toepassing is. Wat voor de bestuurder wel van toepassing is is gedrag.
Tot nadere verduidelijking en om ook op dat gebied geen misleiding te krijgen, de fietser, de bestuurder en de oversteekplaats bevinden zich allemaal op dezelfde openbare weg, er is dus geen sprake van een kruispunt.
De correcte uitdrukking is dan ook:
" een bestuurder moet een fietser, die zich reeds op een oversteekplaats bevind, toelaten het oversteken te beeindigen "
Dat is iets heel anders dan voorrang. Het belang van dit verschil zal duidelijker worden naarmate je verder leest.
Over de regel:
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
Ja, dat klopt.
Maar dat betekend niet dat als er ergens een bord staat dat je dan zelf kunt gaan uitkiezen welke regels nog wel en niet meer van toepassing zijn. Zo werkt dat niet.
De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels...
maar in dit geval alleen daar waar het bord gaat over hetzelfde als de regel. En alleen wanneer bord en regel betrekking hebben op dezelfde weggebruiker.
Een voorbeeld:
Op een gewone weg is de maximum snelheid 90 km/u. Dat is de regel. Wanneer er een bord C43 'maximum snelheid' is geplaatst met opschrift 70 dan wordt de maximum snelheid verlaagd naar 70. Verkeerstekens gaan boven verkeersregels. In dit geval omdat het bord en de regel over hetzelfde gaan namelijk de maximum snelheid op die weg.
Is dat C43 bord voorzien van een onderbord +3,5T dan is de maximum snelheid voor een autobestuurder nog steeds 90 km/h omdat dan de regel, max 90km/h en het bord, max 70 km/h voertuigen met MTM meer dan 3,5T betrekking hebben op verschillende weggebruikers.
Ik mag hopen dat iedereen het met mij eens is dat de aanwezigheid van het C43 bord geen enkele invloed heeft op bijvoorbeeld de parkeerregels. Om dat te zeggen zou ronduit absurd zijn.
Nog een voorbeeld:
Op een weg is een bord E9a geplaatst, Parkeren toegelaten.
( dient te worden vermeld dat de geldigheid van dat bord is gedefinieerd als de volledige 'weg' waarop het bord is geplaatst, Artikel 70.2.2 1' )
Betekend dat dan dat men ook op het fietspad mag parkeren ?
Of zelfs gewoon midden op de rijbaan ?
Ja natuurlijk want... borden gaan voor regels.
Bord geeft toestemming dus regels niet meer van toepassing, laat je gaan.
Met betrekking tot voorrang kennen we een algemene regel namelijk:
" voorrang van rechts ". Wanneer op een bepaalde plaats de voorrang is bepaald door de aanwezigheid van een voorrangbord is die regel niet meer van toepassing. Verkeerstekens gaan boven verkeersregels. In dit geval omdat het voorrangsbord en de voorrangsregel over hetzelfde gaan namelijk de voorrang op de plaats waar het bord staat en ook betrekking hebben op dezelfde weggebruiker.
MAAR DAT IS DAN OOK ALLES.
Je kan daar niet nog andere regels bijhalen en omdat het jou o zo logisch lijkt gaan stellen dat die andere regel(s) ineens ook niet meer van toepassing zijn.
Ten eerste voorrangsborden zijn nooit bedoeld geweest om op deze manier te worden gebruikt. Zij zijn bedoeld om de voorrang op kruispunten te regelen, daar waar 2 wegen samenkomen. Dat is hier het geval niet gezien het fietspad en de rijbaan op dezelfde openbare weg liggen. Het gebruik van een B1 of B5 bord op enkel en alleen een fietspad bij een oversteekplaats op dezelfde weg is dan ook een mis-bruik van die borden. Wil daarom niet zeggen dat ze niet van toepassing zouden zijn. En als iemand dat op dezelfde manier als een kruispunt wil bekijken, prima.
De geldigheid van het bord en dus de weggebruiker die zich aan de bijhoordende reglementering dient te houden is wel duidelijk omschreven namelijk diegene die het bord aan zijn rechterzijde passeerd. Dat kan dan ook enkel en alleen de fietser zijn. De bestuurder op de rijbaan die de oversteekplaats kruist komt dat bord niet aan zijn rechterkant tegen. Meer nog, hij komt dat bord misschien zelfs helemaal niet tegen. Nog sterker, hij weet van het bestaan van dat bord niet eens af.
Ten tweede, en veel belangrijker,
Artikel 40ter is helemaal geen voorrangsregel.
Het is een gedragsregel, een totaal ander onderwerp.
Voorrangsborden gaan over voorrang, 40ter gaat over gedrag, de aanwezigheid van voorrangsborden, noch op de weg waar men op rijdt nog op dwarswegen of fietspaden heeft geen enkele invloed op de toepassing van 40ter.
Ook wie op een voorrangsweg rijdt heeft op basis van 40ter de verplichting een fietser, die zich reeds op de oversteekplaats heeft begeven, toe te laten dat oversteken te beeindigen, en zelfs daartoe zonodig te stoppen. De aanwezigheid van voorrangborden wijzigd daar niets aan.
Ik zal nogmaals mijn antwoord op de origineele vraag formuleren en ditmaal wat uitgebreider.
Ermmm....
kleine waarschuwing, het volgende antwoord is wel heel uitgebreid.
Allereerst aan de lezers van deze draad een excuus,
met betrekking tot de bestuurder die een oversteekplaats naderd is in deze draad meerdere malen de volgende uitdrukking gebruikt:
" de bestuurder moet voorrang verlenen aan een fietser die zich reeds op een oversteekplaats bevind "
Ook ikzelf heb dat een paar keer gezegd en dit is volledig foutief, sterker nog, het is zeer misleidend. Het is foutief omdat het namelijk helemaal niet van toepassing is. Wat voor de bestuurder wel van toepassing is is gedrag.
Tot nadere verduidelijking en om ook op dat gebied geen misleiding te krijgen, de fietser, de bestuurder en de oversteekplaats bevinden zich allemaal op dezelfde openbare weg, er is dus geen sprake van een kruispunt.
De correcte uitdrukking is dan ook:
" een bestuurder moet een fietser, die zich reeds op een oversteekplaats bevind, toelaten het oversteken te beeindigen "
Dat is iets heel anders dan voorrang. Het belang van dit verschil zal duidelijker worden naarmate je verder leest.
Over de regel:
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
Ja, dat klopt.
Maar dat betekend niet dat als er ergens een bord staat dat je dan zelf kunt gaan uitkiezen welke regels nog wel en niet meer van toepassing zijn. Zo werkt dat niet.
De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels...
maar in dit geval alleen daar waar het bord gaat over hetzelfde als de regel. En alleen wanneer bord en regel betrekking hebben op dezelfde weggebruiker.
Een voorbeeld:
Op een gewone weg is de maximum snelheid 90 km/u. Dat is de regel. Wanneer er een bord C43 'maximum snelheid' is geplaatst met opschrift 70 dan wordt de maximum snelheid verlaagd naar 70. Verkeerstekens gaan boven verkeersregels. In dit geval omdat het bord en de regel over hetzelfde gaan namelijk de maximum snelheid op die weg.
Is dat C43 bord voorzien van een onderbord +3,5T dan is de maximum snelheid voor een autobestuurder nog steeds 90 km/h omdat dan de regel, max 90km/h en het bord, max 70 km/h voertuigen met MTM meer dan 3,5T betrekking hebben op verschillende weggebruikers.
Ik mag hopen dat iedereen het met mij eens is dat de aanwezigheid van het C43 bord geen enkele invloed heeft op bijvoorbeeld de parkeerregels. Om dat te zeggen zou ronduit absurd zijn.
Nog een voorbeeld:
Op een weg is een bord E9a geplaatst, Parkeren toegelaten.
( dient te worden vermeld dat de geldigheid van dat bord is gedefinieerd als de volledige 'weg' waarop het bord is geplaatst, Artikel 70.2.2 1' )
Betekend dat dan dat men ook op het fietspad mag parkeren ?
Of zelfs gewoon midden op de rijbaan ?
Ja natuurlijk want... borden gaan voor regels.
Bord geeft toestemming dus regels niet meer van toepassing, laat je gaan.
Met betrekking tot voorrang kennen we een algemene regel namelijk:
" voorrang van rechts ". Wanneer op een bepaalde plaats de voorrang is bepaald door de aanwezigheid van een voorrangbord is die regel niet meer van toepassing. Verkeerstekens gaan boven verkeersregels. In dit geval omdat het voorrangsbord en de voorrangsregel over hetzelfde gaan namelijk de voorrang op de plaats waar het bord staat en ook betrekking hebben op dezelfde weggebruiker.
MAAR DAT IS DAN OOK ALLES.
Je kan daar niet nog andere regels bijhalen en omdat het jou o zo logisch lijkt gaan stellen dat die andere regel(s) ineens ook niet meer van toepassing zijn.
Ten eerste voorrangsborden zijn nooit bedoeld geweest om op deze manier te worden gebruikt. Zij zijn bedoeld om de voorrang op kruispunten te regelen, daar waar 2 wegen samenkomen. Dat is hier het geval niet gezien het fietspad en de rijbaan op dezelfde openbare weg liggen. Het gebruik van een B1 of B5 bord op enkel en alleen een fietspad bij een oversteekplaats op dezelfde weg is dan ook een mis-bruik van die borden. Wil daarom niet zeggen dat ze niet van toepassing zouden zijn. En als iemand dat op dezelfde manier als een kruispunt wil bekijken, prima.
De geldigheid van het bord en dus de weggebruiker die zich aan de bijhoordende reglementering dient te houden is wel duidelijk omschreven namelijk diegene die het bord aan zijn rechterzijde passeerd. Dat kan dan ook enkel en alleen de fietser zijn. De bestuurder op de rijbaan die de oversteekplaats kruist komt dat bord niet aan zijn rechterkant tegen. Meer nog, hij komt dat bord misschien zelfs helemaal niet tegen. Nog sterker, hij weet van het bestaan van dat bord niet eens af.
Ten tweede, en veel belangrijker,
Artikel 40ter is helemaal geen voorrangsregel.
Het is een gedragsregel, een totaal ander onderwerp.
Voorrangsborden gaan over voorrang, 40ter gaat over gedrag, de aanwezigheid van voorrangsborden, noch op de weg waar men op rijdt nog op dwarswegen of fietspaden heeft geen enkele invloed op de toepassing van 40ter.
Ook wie op een voorrangsweg rijdt heeft op basis van 40ter de verplichting een fietser, die zich reeds op de oversteekplaats heeft begeven, toe te laten dat oversteken te beeindigen, en zelfs daartoe zonodig te stoppen. De aanwezigheid van voorrangborden wijzigd daar niets aan.
Ik zal nogmaals mijn antwoord op de origineele vraag formuleren en ditmaal wat uitgebreider.
Ermmm....
kleine waarschuwing, het volgende antwoord is wel heel uitgebreid.