door Jozef » 20 dec 2006, 01:22
Beste Maarten,
Als je een fiets of een bromfiets voortduwt, ben je een voetganger.
Doch wie een motorfiets of een auto voortduwt of -trekt, is geen voetganger meer, maar een bestuurder.
Als dat door meerdere personen gebeurt, zal uitgemaakt worden wie er de meeste controle over het voertuig had (bijvoorbeeld diegene die door het raampje aan het stuurwiel draaide) of de leiding had, en derhalve als bestuurder gold.
De aansprakelijkheid voor een ongeval met een dergelijk voertuig wordt, zoals gewoonlijk, bepaald aan de hand van de overtreding(en) die een rechtstreeks oorzakelijk verband had(den) met het ongeval.
Als een wagen uit een garage gerold wordt om op een vrachtwagen te worden gezet, wordt er een maneuver uitgevoerd, waarbij voorrang moet verleend worden aan alle andere weggebruikers (voetgangers en bestuurders).
Op strafrechterlijk vlak is de bestuurder verantwoordelijk. Op burgerlijk vlak is dat de eigenaar van het voertuig.
Deze laatste heeft nochtans een verhaal op de professioneel uit de autosector (garagehouder-hersteller, handelaar in tweedehandsvoertuigen, takelbedrijf, VAB, Touring, enz.) die de operatie desgevallend uitgevoerd heeft.
Op hun beurt zijn deze verzekerd voor de schade als gevolg van bepaalde fouten tijdens de uitoefening van hun beroep.
Ongeacht wie er aansprakelijk gesteld wordt voor het ongeval, dient de erin betrokken voetganger of fietser evenwel, behoudens onverschoonbare fout, vergoed te worden voor zijn lichamelijke letsels en kledijschade (hierin begrepen brillen, tandprothesen, enz.). Dit gebeurt normaliter door de verzekeraar burgerlijke aansprakelijkheid van de wagen.
Beste Maarten,
Als je een fiets of een bromfiets voortduwt, ben je een voetganger.
Doch wie een motorfiets of een auto voortduwt of -trekt, is geen voetganger meer, maar een bestuurder.
Als dat door meerdere personen gebeurt, zal uitgemaakt worden wie er de meeste controle over het voertuig had (bijvoorbeeld diegene die door het raampje aan het stuurwiel draaide) of de leiding had, en derhalve als bestuurder gold.
De aansprakelijkheid voor een ongeval met een dergelijk voertuig wordt, zoals gewoonlijk, bepaald aan de hand van de overtreding(en) die een rechtstreeks oorzakelijk verband had(den) met het ongeval.
Als een wagen uit een garage gerold wordt om op een vrachtwagen te worden gezet, wordt er een maneuver uitgevoerd, waarbij voorrang moet verleend worden aan alle andere weggebruikers (voetgangers en bestuurders).
Op strafrechterlijk vlak is de bestuurder verantwoordelijk. Op burgerlijk vlak is dat de eigenaar van het voertuig.
Deze laatste heeft nochtans een verhaal op de professioneel uit de autosector (garagehouder-hersteller, handelaar in tweedehandsvoertuigen, takelbedrijf, VAB, Touring, enz.) die de operatie desgevallend uitgevoerd heeft.
Op hun beurt zijn deze verzekerd voor de schade als gevolg van bepaalde fouten tijdens de uitoefening van hun beroep.
Ongeacht wie er aansprakelijk gesteld wordt voor het ongeval, dient de erin betrokken voetganger of fietser evenwel, behoudens onverschoonbare fout, vergoed te worden voor zijn lichamelijke letsels en kledijschade (hierin begrepen brillen, tandprothesen, enz.). Dit gebeurt normaliter door de verzekeraar burgerlijke aansprakelijkheid van de wagen.