door Jozef » 18 mar 2018, 15:40
Beste Ferre,
Ik begrijp volkomen je ongenoegen, doch wil jou toch graag nog wat toelichting geven.
Examinatoren en de hoofdexaminator staan in een heel andere verhouding tot de overheid dan een rijschoolinstructeur.
Een rijschoolinstructeur kan vrij zeggen wat hij van bepaalde regels vindt. Hij werkt voor een rijschool, en iedereen die aan de voorwaarden voldoet, kan een rijschool opstarten.
Examinatoren daarentegen werken voor een onderneming die gebonden is door de GOCA . De GOCA leeft bij de gratie van het monopolie dat ze van de overheid gekregen heeft om onder meer examens voor het rijbewijs door te voeren. Het is voor een examinator dan ook delicater om te zeggen dat de overheidsregels die hij moet naleven, eigenlijk nergens op trekken.
Je gaat je later nog dikwijls ergeren aan vele andere ongerijmde regels, zoals de overtalrijke zinloze snelheidsbeperkingen. Maar als je ze overtreedt en dat wordt vastgesteld, word je gestraft, hoe zinloos die snelheidsbeperkingen ook mogen zijn. "Dura lex, sed lex" (het is een harde wet, maar het is een wet).
Ja, er rijden inderdaad dikwijls bestuurders tegen of op de borduur. En er worden nog zovele andere fouten gemaakt. Men gaat ervan uit dat, van de 100 mensen die een auto in beweging kunnen brengen, er slechts 20 zijn die er volgens de regels van de kunst kunnen mee rijden.
Tegen een borduur rijden beschouwt men meestal slechts als een schoonheidsfoutje, maar dat is het niet. Meestal leidt dat tot een vervorming van de wielgeometrie (het wiel is niet meer correct uitgelijnd). Die vervorming zie je niet met het blote oog, maar ze heeft wel een nadelige invloed op de wegligging en het remgedrag, en leidt dikwijls ook tot abnormale bandenslijtage.
Je moet maar denken dat je de volgende keer de beste kansen hebt om te slagen, want je kan al goed rijden, je moet alleen nog maar de borduurs met rust laten.
Beste Ferre,
Ik begrijp volkomen je ongenoegen, doch wil jou toch graag nog wat toelichting geven.
Examinatoren en de hoofdexaminator staan in een heel andere verhouding tot de overheid dan een rijschoolinstructeur.
Een rijschoolinstructeur kan vrij zeggen wat hij van bepaalde regels vindt. Hij werkt voor een rijschool, en iedereen die aan de voorwaarden voldoet, kan een rijschool opstarten.
Examinatoren daarentegen werken voor een onderneming die gebonden is door de GOCA . De GOCA leeft bij de gratie van het monopolie dat ze van de overheid gekregen heeft om onder meer examens voor het rijbewijs door te voeren. Het is voor een examinator dan ook delicater om te zeggen dat de overheidsregels die hij moet naleven, eigenlijk nergens op trekken.
Je gaat je later nog dikwijls ergeren aan vele andere ongerijmde regels, zoals de overtalrijke zinloze snelheidsbeperkingen. Maar als je ze overtreedt en dat wordt vastgesteld, word je gestraft, hoe zinloos die snelheidsbeperkingen ook mogen zijn. "Dura lex, sed lex" (het is een harde wet, maar het is een wet).
Ja, er rijden inderdaad dikwijls bestuurders tegen of op de borduur. En er worden nog zovele andere fouten gemaakt. Men gaat ervan uit dat, van de 100 mensen die een auto in beweging kunnen brengen, er slechts 20 zijn die er volgens de regels van de kunst kunnen mee rijden.
Tegen een borduur rijden beschouwt men meestal slechts als een schoonheidsfoutje, maar dat is het niet. Meestal leidt dat tot een vervorming van de wielgeometrie (het wiel is niet meer correct uitgelijnd). Die vervorming zie je niet met het blote oog, maar ze heeft wel een nadelige invloed op de wegligging en het remgedrag, en leidt dikwijls ook tot abnormale bandenslijtage.
Je moet maar denken dat je de volgende keer de beste kansen hebt om te slagen, want je kan al goed rijden, je moet alleen nog maar de borduurs met rust laten. :wink: