fre19 schreef:*Als je ergens wilt invoegen moet je u pinker aanzetten. Moet deze dan ook aan blijven, tot dat je de invoegstrook verlaat?
(afrit autosnelweg, rode lichten links afdraaien) Of mag je deze uitzetten na dat je het manoeuvre hebt uitgevoerd? (dus op de invoegstrook rijd)
Ik begrijp het niet goed. Zolang je nog op de "invoegstrook" rijdt, heb je toch nog geen manoeuvre uitgevoerd...
Als je aan een rood licht staat en je moet naar links, dan moet je uiteraard links pinken.
Als je een "zijdelingse verplaatsing" maakt moet je ook pinken (dus bijvoorbeeld van rijstrook wisselen).
Neem nu dat je een autosnelweg oprijdt: dus je draait linksaf aan die rode lichten (waarbij je gepinkt hebt
) dan rij je gewoon verder op de oprit (niet pinken dus); en dan op het moment dat je van plan bent de oprit te verlaten en dus in te voegen op de autosnelweg, dán moet je pinken. En dat pinken moet stoppen, van zodra die zijdelingse verplaatsing gestopt is (dus wanneer je helemaal op de autosnelweg rijdt)
fre19 schreef:*Ben je verplicht bij een voorrang van rechts waar je 30 rijdt, terug te schakelen naar 1ste? Of mag je je ontkoppelingspedaal induwen en in 2de blijven?
Niks is verplicht, behalve zorgen dat je voorrang kan verlenen als dat nodig is. (Dat geldt trouwens niet alleen voor zone 30, maar voor elke voorrang van rechts...)
Het kan zijn dat je zodanig weinig ziet, dat je eigenlijk praktisch stil moet staan vooraleer je veilig kan verder rijden.
Het kan even goed zijn dat je tegen 90 door kan rijden (niet in een zone 30 natuurlijk
) Er zijn heel wat kleine binnenweggetjes waar je nog 90 mag, en waar behalve grasvelden, kilometers ver niets te zien is. Omdat je zicht daar dan wel héél ver rijkt, zie je natuurlijk al van ver of er iets in de buurt van het kruispunt is, en of je voorrang gaat moeten verlenen of niet.
Als er niemand in de buurt is, is al wat je dan moet doen duidelijk aan de examinator laten zien dat je wel heel goed gekeken hebt, maar dat je dus gezien hebt dat je gewoon tegen 90 kan blijven rijden.
[quote="fre19"]*Als je ergens wilt invoegen moet je u pinker aanzetten. Moet deze dan ook aan blijven, tot dat je de invoegstrook verlaat?
(afrit autosnelweg, rode lichten links afdraaien) Of mag je deze uitzetten na dat je het manoeuvre hebt uitgevoerd? (dus op de invoegstrook rijd)[/quote] :|
Ik begrijp het niet goed. Zolang je nog op de "invoegstrook" rijdt, heb je toch nog geen manoeuvre uitgevoerd... :?:
Als je aan een rood licht staat en je moet naar links, dan moet je uiteraard links pinken.
Als je een "zijdelingse verplaatsing" maakt moet je ook pinken (dus bijvoorbeeld van rijstrook wisselen).
Neem nu dat je een autosnelweg oprijdt: dus je draait linksaf aan die rode lichten (waarbij je gepinkt hebt ;)) dan rij je gewoon verder op de oprit (niet pinken dus); en dan op het moment dat je van plan bent de oprit te verlaten en dus in te voegen op de autosnelweg, dán moet je pinken. En dat pinken moet stoppen, van zodra die zijdelingse verplaatsing gestopt is (dus wanneer je helemaal op de autosnelweg rijdt)
[quote="fre19"]*Ben je verplicht bij een voorrang van rechts waar je 30 rijdt, terug te schakelen naar 1ste? Of mag je je ontkoppelingspedaal induwen en in 2de blijven?[/quote] Niks is verplicht, behalve zorgen dat je voorrang kan verlenen als dat nodig is. (Dat geldt trouwens niet alleen voor zone 30, maar voor elke voorrang van rechts...)
Het kan zijn dat je zodanig weinig ziet, dat je eigenlijk praktisch stil moet staan vooraleer je veilig kan verder rijden.
Het kan even goed zijn dat je tegen 90 door kan rijden (niet in een zone 30 natuurlijk :D) Er zijn heel wat kleine binnenweggetjes waar je nog 90 mag, en waar behalve grasvelden, kilometers ver niets te zien is. Omdat je zicht daar dan wel héél ver rijkt, zie je natuurlijk al van ver of er iets in de buurt van het kruispunt is, en of je voorrang gaat moeten verlenen of niet.
Als er niemand in de buurt is, is al wat je dan moet doen duidelijk aan de examinator laten zien dat je wel heel goed gekeken hebt, maar dat je dus gezien hebt dat je gewoon tegen 90 kan blijven rijden.