verplicht?

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: verplicht?

door Jozef » 11 dec 2006, 06:41

Patte schreef: En ik ma zeggen dat uw uitleg volledig was
Zo zie je maar: de verkeerswetgeving is zo complex, dat vrijwel niemand er nog alles kan van weten.

Alleen: op dit forum zijn we als moderatoren de eersten om onze vergissingen te erkennen. En dat is lang niet zo op ieder verkeersforum.

door Patte » 11 dec 2006, 05:25

Jozef schreef: Het stoplicht is inderdaad slechts verplicht voor de voertuigen waarvan de goedkeuring werd ingediend vanaf 1 januari 1983.


En ik ma zeggen dat uw uitleg volledig was

door Jozef » 09 dec 2006, 10:03

Bedankt voor deze aanvulling, Inazuma.

door Inazuma » 08 dec 2006, 08:50

Een type goedkeuring is ondertussen nog maar zeven (bij toegestane verlenging negen) jaar geldig :

http://wegcode.be/wet.php?wet=24&ampnode=art3


°4. De levering van nieuwe voertuigen door de fabrikant of zijn gemachtigde, alsook het in het verkeer brengen van nieuwe voertuigen, gelijkvormig met het goedgekeurde type en die het nummer van het proces-verbaal van goedkeuring hebben dat met dat type overeenkomt, moet binnen een periode van zeven jaar gebeuren, te rekenen vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de afgifte van het proces-verbaal van goedkeuring.

Na deze periode van zeven jaar, wordt het voertuigtype beschouwd als niet meer beantwoordend aan de wetgeving en is elke levering van nieuwe voertuigen gelijkvormig met dit type verboden. Indien de fabrikant dit type van voertuig verder wenst te verkopen na de periode van zeven jaar, moet hij een nieuwe goedkeuring aanvragen op basis van de op dat ogenblik vigerende wetgeving.

°5. Als de omstandigheden zulks vergen, kan de Minister van Verkeerswezen of zijn gemachtigde de termijnen bepaald in °4 van dit artikel met twee jaar verlengen.

Deze verlenging zal slechts toegekend worden op verzoek van de fabrikant of zijn gemachtigde in de gevallen bedoeld in °4 en voor zover de betrokken voertuigen aan de recentste reglementaire voorschriften in voege op die datum, beantwoorden.

door Clio-Tuning » 28 nov 2006, 06:45

Oké, bedankt voor het duidelijke voorbeeld!

door Jozef » 28 nov 2006, 06:33

Clio-Tuning schreef: En wanneer het gelijkvormigheidsatest (GVA) bvb opnieuw werd aangevraagt in 2000, dan is het dus wel verplicht om een stoplicht te hebben ook al is de brommer gemaakt in bvb 1976
Neen. Laten we een extreem voorbeeld nemen voor de duidelijkheid.

In 1976 liet de bromfietsfabrikant Harley-Trapson een bepaald type bromfiets goedkeuren, de Flamingo. Daarvan werd een officieel dokument, het PVG (proces-verbaal van goedkeuring) opgesteld.

De bromfietsfabrikant bouwt sindsdien nog altijd exact dezelfde bromfietsen, er is in al die jaren niets aan veranderd.

Je koopt vandaag zo een nieuwe Harley-Trapson Flamingo, die nog volledig overeenstemt met het exemplaar dat in 1976 goedgekeurd werd. Het gelijkvormigheidsattest dateert van 2006, en vermeldt dat de bromfiets gelijkvormig is met het exemplaar dat het voorwerp uitmaakte van het PVG nr. 76/xxxxx uit 1976.

Deze nieuwe bromfiets moet nog altijd geen stoplicht hebben, want de goedkeuring van het type-exemplaar gebeurde vóór 1 januari 1983.

door Jozef » 27 nov 2006, 12:57

Inazuma schreef: Als je motor- of bromfiets die typegoedkeuring heeft, krijg je per voertuig een Proces Verbaal van Goedkeuring mee
Ik dacht dat je alleen maar een gelijkvormigheidsattest krijgt. Dat is een dokument dat bevestigt dat jouw voertuig overeenstemt met het exemplaar dat de constructeur destijds ter goedkeuring aangeboden heeft. Het gelijkvormigheidsattest vermeldt het nummer van het proces-verbaal van goedkeuring.

Ik heb ooit een rode kaart gekregen op de technische keuring voor een Renault R4 die amper 6 maanden oud was en 1.500 km gereden had. De reden: het nummer van het PVG op het gelijkvormigheidsattest was niet correct. De invoerder heeft dan een nieuw gelijkvormigheidsattest afgeleverd. Maar de herkeuring heb ik wel zelf mogen betalen.

door Clio-Tuning » 27 nov 2006, 05:25

Jozef schreef:
Inazuma schreef: Als je motor- of bromfiets die typegoedkeuring heeft, krijg je per voertuig een Proces Verbaal van Goedkeuring mee
Ik dacht dat je alleen maar een gelijkvormigheidsattest krijgt. Dat is een document dat bevestigt dat jouw voertuig overeenstemt met het exemplaar dat de constructeur destijds ter goedkeuring aangeboden heeft. Het gelijkvormigheidsattest vermeldt het nummer van het proces-verbaal van goedkeuring.

Ik heb ooit een rode kaart gekregen op de technische keuring voor een Renault R4 die amper 6 maanden oud was en 1.500 km gereden had. De reden: het nummer van het PVG op het gelijkvormigheidsattest was niet correct. De invoerder heeft dan een nieuw gelijkvormigheidsattest afgeleverd. Maar de herkeuring heb ik wel zelf mogen betalen.
En wanneer het gelijkvormigheidsatest (GVA) bvb opnieuw werd aangevraagt in 2000, dan is het dus wel verplicht om een stoplicht te hebben ook al is de brommer gemaakt in bvb 1976

door Inazuma » 26 nov 2006, 11:16

Clio-Tuning schreef:
maar wat bedoel je met 'de goedkeuring'?
http://wegcode.be/wet.php?wet=24&ampnode=art3

Artikel 3: Goedkeuring van de typen van voertuigen.

§1. Elk voertuig dat in België gebouwd of gemonteerd is of dat in België ingevoerd is onder dekking van een aangifte ten verbruik moet het voorwerp van een goedkeuring per type uitmaken.

Als je motor- of bromfiets die typegoedkeuring heeft, krijg je per voertuig een Proces Verbaal van Goedkeuring mee

door Clio-Tuning » 25 nov 2006, 01:28

Trek het je niet aan, niemand is perfect!
Thx voor het snelle antwoord,
maar wat bedoel je met 'de goedkeuring'?

door Jozef » 24 nov 2006, 08:32

Clio-Tuning schreef:
Jozef schreef: Volgens het technisch reglement moet een tweewielige bromfiets voorzien zijn van 1 rood stoplicht (min. hoogte 25 cm - max. hoogte 120 cm).

Als het stoplicht van je bromfiets defekt is, kun je daar dus een boete voor krijgen.

In dat geval kun je bovendien ook nog een boete krijgen als je je snelheid aanzienlijk vermindert en dit voornemen niet kenbaar maakt door een teken met de arm indien dit [veilig] mogelijk is.
Ook wanneer de bromfiets van voor 1983 is?
In het boekje van Flor Coninckx staat dat het enkel verplicht is voor brommers na 1983.

Mijne is van 1982...
Sorry, met die mogelijkheid had ik even geen rekening gehouden, zodat mijn informatie onvolledig was.

Het stoplicht is inderdaad slechts verplicht voor de voertuigen waarvan de goedkeuring werd ingediend vanaf 1 januari 1983.

door Clio-Tuning » 22 nov 2006, 06:44

Jozef schreef: Volgens het technisch reglement moet een tweewielige bromfiets voorzien zijn van 1 rood stoplicht (min. hoogte 25 cm - max. hoogte 120 cm).

Als het stoplicht van je bromfiets defekt is, kun je daar dus een boete voor krijgen.

In dat geval kun je bovendien ook nog een boete krijgen als je je snelheid aanzienlijk vermindert en dit voornemen niet kenbaar maakt door een teken met de arm indien dit [veilig] mogelijk is.
Ook wanneer de bromfiets van voor 1983 is?
In het boekje van Flor Coninckx staat dat het enkel verplicht is voor brommers na 1983.

Mijne is van 1982...

door Benny Stinkens » 14 okt 2006, 10:29

Quote: Inderdaad. Maar onze Benny heeft een grenzeloze zin voor humor ...
Inderdaad gaat het over de hoogte waarop het geplaatst moet worden, maar ik kon het niet laten

door Jozef » 13 okt 2006, 10:14

Clio-Tuning schreef:
Benny Stinkens schreef:
Quote: Volgens het technisch reglement moet een tweewielige bromfiets voorzien zijn van 1 rood stoplicht (min. hoogte 25 cm - max. hoogte 120 cm).
Amai zeg max 120cm dat moet nogal een kanjer van een stoplicht zijn
Zou dat niet de hoogte zijn waarop het geplaatst moet worden?
Inderdaad. Maar onze Benny heeft een grenzeloze zin voor humor ...

door Clio-Tuning » 13 okt 2006, 09:57

Benny Stinkens schreef:
Quote: Volgens het technisch reglement moet een tweewielige bromfiets voorzien zijn van 1 rood stoplicht (min. hoogte 25 cm - max. hoogte 120 cm).
Amai zeg max 120cm dat moet nogal een kanjer van een stoplicht zijn
Zou dat niet de hoogte zijn waarop het geplaatst moet worden?

Omhoog