manier van remmen

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: manier van remmen

Re: manier van remmen

door wooter » 25 okt 2010, 13:03

Gast schreef:Ik begrijp dat mijn opmerkingen nogal de knuppel in het hoenderhok zijn op dit forum, maar in vele discussies kwam er maar nooit een onderbouwde uitleg voor het eerst remmen en dan ontkoppelen. Bijvoorbeeld wat het verbruik betreft, zijn er even goed situaties te vinden waarbij het ontkoppeld uitbollen, met stationair verbruik, zuiniger kan zijn dan het gekoppeld remmen zonder verbruik en dan terug moeten optrekken. En verhalen over remmen die het laten afweten zijn nu ook niet zo talrijk.
Voor zover de testen waar ik van weet, is er een positief gevolg voor het gebruik van de motorrem. Het is nu overigens niet zo dat de motorrem in 6e versnelling nu zoveel werk doet, maar door de elektronische inspuiting gebruik je op het gehele traject 0,0l brandstof, terwijl je makkelijk 2 tot 3 kilometer zo op de motor kan remmen. Meestal zijn de echte vertraagafstanden korter dan een kilometer, dus ga je zowiezo altijd moeten bijremmen naast de motorrem, en ben je beter af dan ongekoppeld afremmen waarbij je een stationair verbruik hebt.
Gast schreef:
wooter schreef:
Zowat alle normale personenvoertuigen hebben een normaal differentieel. Sperdifferentiëlen vindt je voornamelijk op sportwagens en terreinvoertuigen (waar dit sper vaak nog eens in- en uitschakelbaar is). Voor gewone voertuigen is bovenstaande opmerking dus niet van toepassing.
Mijn terminologie was hier inderdaad verkeerd, maar ook een "gewoon" differentieel is volgens mij verre van ideaal, dit vraagt zowiezo corrigerende krachten vanaf de wielen, wat de kans op gripverlies groter maakt. Maar misschien zal dit maar spelen wanneer over bochtenwerk wordt gesproken aan snelheden die zowiezo al minder veilig zijn. Het is ooko maar zoeken naar de voor en tegens.
Denk eraan dat zelfs ontkoppeld, het differentieel altijd werkt. De ontkoppeling is tussen motor en versnellingsbak, en niet tussen wielen en differentieel. Bijgevolg zal je met een echt ingeschakeld sperdifferentieel nog altijd krachten hebben tussen linker- en rechterwielen die opgelost moeten worden door het differentieel. Gekoppeld een bocht inrijden heeft daar geen effect op, omdat het differentieel net die krachten correct verdeelt tussen linker- en rechterwiel.
Gast schreef:Dit hangt samen met het vorige, of het veiliger zou zijn/is om ontkoppeld een bocht te nemen. Alle acties gebeuren voor of na de bocht, niet er in. Het remmen in de bocht is inderdaad een risico door het wisselen van de krachten. Wie niet ontkoppeld heeft wel voortdurend grotere krachten tussen wiel en wegdek door het voortdurende remmen van de motor, terwijl deze bij het ontkoppeld rijden er enkel bij het extra remmen bijkomen. Zie ook sliptoestanden. Er gebeuren inderdaad wel meer acties, maar bij niet ontkoppelen moet na de bocht vaak ook worden hernomen en ook chauffeurs die niet ontkoppelen remmen vaak extra in de bochten. Dus hier volg ik wat de complexiteit betreft, enige aarzeling betreffende het veiliger zijn. In elk geval dank voor de uitleg.
Het probleem is dat je in een bocht een constante snelheid moet aanhouden. Ontkoppeld gaat dit niet, daar ga je automatisch snelheid verliezen. Dus is tractie de enige manier om aan constante snelheid door een bocht te gaan, en de enige manier om tractie te ontwikkelen is door constant gas te geven in een gekoppelde configuratie.

Deze manier zorgt ook voor een stabiele acceleratie bij het uitkomen van de bocht, in tegenstelling tot het laten opkomen van de koppeling en dan acceleratie geven in een situatie waar je de bocht nog aan het uitkomen bent en je dus alle controle moet hebben over je acceleratie en je geen lastwissels kan veroorloven.

Je zal nergens in de racerij of rijvaardigheidsstages het advies tegenkomen om ontkoppeld door een bocht te gaan, net om stabiliteitsredenen. Dat door mindere goden foute technieken worden toegepast bij gekoppeld rijden, wilt niet zeggen dat ontkoppeld rijden daarom beter is.

Re: manier van remmen

door Gast » 24 okt 2010, 18:53

Bij vorig bericht:
groeten,
Tom

Re: manier van remmen

door Gast » 24 okt 2010, 18:52

Ik begrijp dat mijn opmerkingen nogal de knuppel in het hoenderhok zijn op dit forum, maar in vele discussies kwam er maar nooit een onderbouwde uitleg voor het eerst remmen en dan ontkoppelen. Bijvoorbeeld wat het verbruik betreft, zijn er even goed situaties te vinden waarbij het ontkoppeld uitbollen, met stationair verbruik, zuiniger kan zijn dan het gekoppeld remmen zonder verbruik en dan terug moeten optrekken. En verhalen over remmen die het laten afweten zijn nu ook niet zo talrijk.
wooter schreef: Bij noodstops wordt aangeleerd om eerst het rempedaal en dan pas het ontkoppelingspedaal in te duwen. Dit om een reactie te creëren waarbij de leerling in noodgevallen zo snel mogelijk remkracht kan opbouwen.

Tegelijk rem- en ontkoppelingspedaal induwen gaat niet zo krachtig. Je zit dan voor een fractie van een seconde zonder druk tussen voet en onderrug, zodat je eigenlijk los in je zetel zit. Eerst het koppelingspedaal induwen en dan de rem betekent al makkelijk een halve seconde van reactie zonder remkracht, wat bij een snelheid van 50 km/u overeen komt met 7 meter extra afstand afgelegd naar het gevaar, bovenop de reactieafstand van 14 meter.
Dit houdt inderdaad steek.
wooter schreef:
Zowat alle normale personenvoertuigen hebben een normaal differentieel. Sperdifferentiëlen vindt je voornamelijk op sportwagens en terreinvoertuigen (waar dit sper vaak nog eens in- en uitschakelbaar is). Voor gewone voertuigen is bovenstaande opmerking dus niet van toepassing.
Mijn terminologie was hier inderdaad verkeerd, maar ook een "gewoon" differentieel is volgens mij verre van ideaal, dit vraagt zowiezo corrigerende krachten vanaf de wielen, wat de kans op gripverlies groter maakt. Maar misschien zal dit maar spelen wanneer over bochtenwerk wordt gesproken aan snelheden die zowiezo al minder veilig zijn. Het is ooko maar zoeken naar de voor en tegens.
wooter schreef: Daarenboven heb je bij het ontkoppelen een lastwissel. Altijd. Ook als je remt. En je gaat zelfs proberen om niet in bochten te remmen, maar ervoor. Als je bijgevolg een bocht nadert, van het gas gaat (eerste lastwissel, naar voren), ontkoppelt (tweede lastwissel, naar achteren want de motorrem wordt opgehoffen), dan begint met remmen (derde lastwissel naar voren) en bij het inrijden van de bocht ophoudt met remmen (vierde lastwissel, naar achter) en bij het uitrijden van de bocht terug koppelen (hopelijk in de juiste versnelling, en hoe ga je zorgen dat motortoerental en snelheid van de wagen overeen komen, dus vijfde lastwissel naar achteren of naar voren naargelang het fout gemikte toerental) maak je het jezelf al heel wat spannender dan eenvoudig het ontkoppelen achterwege te laten en de bocht in te rijden zoals het hoort.

Gelukkig maken de meeste chauffeurs die ontkoppelen in bochten het zich extra moeilijk door ook nog eens in die bocht te gaan remmen, en bijgevolg nog een paar lastwissels in de bocht zelf op te wekken.
Dit hangt samen met het vorige, of het veiliger zou zijn/is om ontkoppeld een bocht te nemen. Alle acties gebeuren voor of na de bocht, niet er in. Het remmen in de bocht is inderdaad een risico door het wisselen van de krachten. Wie niet ontkoppeld heeft wel voortdurend grotere krachten tussen wiel en wegdek door het voortdurende remmen van de motor, terwijl deze bij het ontkoppeld rijden er enkel bij het extra remmen bijkomen. Zie ook sliptoestanden. Er gebeuren inderdaad wel meer acties, maar bij niet ontkoppelen moet na de bocht vaak ook worden hernomen en ook chauffeurs die niet ontkoppelen remmen vaak extra in de bochten. Dus hier volg ik wat de complexiteit betreft, enige aarzeling betreffende het veiliger zijn. In elk geval dank voor de uitleg.

Re: manier van remmen

door wooter » 23 okt 2010, 19:18

Gast schreef:Appreciatie voor al de goede raad die hier gegeven wordt aan wie moet leren rijden, zonder enige ironie. Maar eigenlijk zie ik als enige valabele reden voor het niet eerst ontkoppelen en dan pas remmen het extra remvermogen dat wordt geleverd door de motor op hoge toerentallen, waardoor de remmen zelf minder remkracht moeten leveren. In het bijzonder bij bergstreken en met zware lading zie ik dit als nuttig, waar de remmen dan overbelast/oververhit kunnen raken.

Voor de rest heb ik nu nog niks ontdekt waardoor het eerst ontkoppelen en dan remmen gevaarlijk zou zijn. De grip op de baan enkel wordt bepaald door het contact band/wegdek en niet door wat het remmen veroorzaakt. Van invloed op remafstand kan fysisch gewoonweg geen sprake zijn. (bij noodstop wordt zelfs zowieso zonder koppeling volledig geremd)
Bij noodstops wordt aangeleerd om eerst het rempedaal en dan pas het ontkoppelingspedaal in te duwen. Dit om een reactie te creëren waarbij de leerling in noodgevallen zo snel mogelijk remkracht kan opbouwen.

Tegelijk rem- en ontkoppelingspedaal induwen gaat niet zo krachtig. Je zit dan voor een fractie van een seconde zonder druk tussen voet en onderrug, zodat je eigenlijk los in je zetel zit. Eerst het koppelingspedaal induwen en dan de rem betekent al makkelijk een halve seconde van reactie zonder remkracht, wat bij een snelheid van 50 km/u overeen komt met 7 meter extra afstand afgelegd naar het gevaar, bovenop de reactieafstand van 14 meter. Eerst het rempedaal instampen, vervolgens het koppelingspedaal zorgt er voor dat er onmiddellijk geremd wordt, maar dat de motor bij lage snelheden in een hoge versnelling (klassiek rijdt men 50 in 3e versnelling) niet afslaat wanneer men tot stilstand komt of bijna stil staat. Ook weer handig als je je uit de voeten wilt maken.

In geavanceerdere rijvaardigheidsstages wordt zelfs aangeleerd om enkel te ontkoppelen indien nodig. Dus bij slippen, maar niet bij een eenvoudige noodstop.
Gast schreef:In tegendeel, bij bochten is het ingekoppeld laten naar mijn insziens eerder gevaarlijk, daar sperdifferentielen van een aandrijving nooit perfect het verschil in afgelegde afstand van wiel tot wiel kunnen meevolgen, wat bij ontkoppelde wielen veel beter is (daarom ontkoppelen bij opvangen van slippen). Vandaar ook esp en al die dingen, waarbij de aandrijving elektronisch aangestuurd wordt en abs, wat de wielen tijdelijk vrij laat draaien bij het remmen om nog controle te houden.
Zowat alle normale personenvoertuigen hebben een normaal differentieel. Sperdifferentiëlen vindt je voornamelijk op sportwagens en terreinvoertuigen (waar dit sper vaak nog eens in- en uitschakelbaar is). Voor gewone voertuigen is bovenstaande opmerking dus niet van toepassing.

Daarenboven heb je bij het ontkoppelen een lastwissel. Altijd. Ook als je remt. En je gaat zelfs proberen om niet in bochten te remmen, maar ervoor. Als je bijgevolg een bocht nadert, van het gas gaat (eerste lastwissel, naar voren), ontkoppelt (tweede lastwissel, naar achteren want de motorrem wordt opgehoffen), dan begint met remmen (derde lastwissel naar voren) en bij het inrijden van de bocht ophoudt met remmen (vierde lastwissel, naar achter) en bij het uitrijden van de bocht terug koppelen (hopelijk in de juiste versnelling, en hoe ga je zorgen dat motortoerental en snelheid van de wagen overeen komen, dus vijfde lastwissel naar achteren of naar voren naargelang het fout gemikte toerental) maak je het jezelf al heel wat spannender dan eenvoudig het ontkoppelen achterwege te laten en de bocht in te rijden zoals het hoort.

Gelukkig maken de meeste chauffeurs die ontkoppelen in bochten het zich extra moeilijk door ook nog eens in die bocht te gaan remmen, en bijgevolg nog een paar lastwissels in de bocht zelf op te wekken.

Bij gripverlies veranderd dit alles natuurlijk, omdat je dan geen lastwissel meer kan creëren door te ontkoppelen, en het je doel is om alle vier de wielen te ontkoppelen van enige aandrijving.
Gast schreef:Gelukkig is blijkbaar het steeds terugschakelen al weer afgeschaft, want het enige wat daar mee werd bereikt is het overmatig verslijten van de koppeling, zeker door jonge bestuurders. Voor de rest is al dat motorremmen volgens mij eerder iets voor vrachtwagens of van in de tijd van toen, toen remmen nog slecht gedimensioneerd/minder performant waren.
Het terugschakelen had zijn nut: de leerling leerde veel sneller zijn versnellingen gebruiken, en veel beter de invloed van het motortoerental op de kopppeling herkennen. Maar zonder geavanceerde truken als tip-hielen om motortoerental doelmatig te verhogen naar een gepast toerental om terug te schakelen was het inderdaad verder vrij nutteloos om dogmatisch elke versnelling terug te schakelen.

Re: manier van remmen

door de rijprof » 23 okt 2010, 11:38

In tegendeel, bij bochten is het ingekoppeld laten naar mijn insziens eerder gevaarlijk, daar sperdifferentielen van een aandrijving nooit perfect het verschil in afgelegde afstand van wiel tot wiel kunnen meevolgen, wat bij ontkoppelde wielen veel beter is (daarom ontkoppelen bij opvangen van slippen).
Het is net het differentieel + de (trekkende of remmende) tractie op je wielen dat er voor zorgt dat de stabiliteit verbetert. Als je ontkoppelt, neem je dat stabiliteit-voordeel weg, samen met de andere voordelen zoals meer remvermogen, minder brandstof, minder belasting van je remsysteem.

Re: manier van remmen

door Rafael » 22 okt 2010, 22:47

Gast schreef:Voor de rest heb ik nu nog niks ontdekt waardoor het eerst ontkoppelen en dan remmen gevaarlijk zou zijn.
't is niet het ontkoppelen dat het gevaar in zich houdt, het is het terug koppelen. De motor zijn toerental hangt stationair rond 800-900 tpm. Als je terug gaat koppelen zal dat stijgen tot je rijtoerental, hetzij gemiddeld 2000 tpm. Die stijging moet ergens opgevangen worden. Of je laat je koppeling slippen waardoor je vaste klant bij je garage wordt, of je laat je koppeling schieten (ook vaste klant bij de garage dan) waardoor je auto de neiging zal hebben tot "vooruit schieten". Dat "vooruit schieten" kan wel eens mislopen en resulteren in een slip. Tip-hiel techniek kan dit oplossen, maar dat is ook al niets voor beginnende chauffeurs.

Wooter kan dit misschien nog beter toelichten en indien nodig corrigeren.

Verder is ontkoppelen een meerverbruik en "go-cart" modus waarin je echt wel minder gevoel krijgt met je wagen en wegligging. Meerverbruik omdat er brandstof nodig is om de motor draaiende te houden.

Re: manier van remmen

door Wouter » 22 okt 2010, 15:59

Wel, wat is er mis met minder slijtage van de remmen en meer ecologisch rijden door langer op de motor te remmen?
En, ik had het zelf eigenlijk niet gedacht maar dat is best wel een noemenswaardig verschil in verbruik. Ik heb met mijn wagen eens geprobeerd wat het echte minimum verbruik is dat ik eruit kreeg met de juiste techniek, en dat is 5,2l/100km (na een hele tank op te rijden, dat is dan ongeveer 1000km) . Dan heb ik ter vergelijking hetzelfde gedaan maar dan met ontkoppelen voor het remmen, en dan krijg ik hem niet onder de 6,9. (toen kwam ik dus niet eens meer in de buurt van 1000km met 1 tank...)

Aan 20.000 kilometers per jaar (wat eigenlijk helemaal zo veel nog niet is) en de officiële brandstofprijs van vandaag (1,2220euro/liter diesel) komt dat neer op goed 400 euro per jaar. Misschien voor u niet veel, maar als studentje vind ik dat toch meer als genoeg.

Wat die wegligging betreft, eigenlijk ja, ik geloof dat ook altijd maar, omdat dat op zovele plaatsen geschreven wordt, maar een echt technische uitleg over hoe en waarom die beter zou zijn wanneer je niet ontkoppelt kan ik zo door snel te zoeken toch niet vinden.
Kan iemand hier daar eens een stevig onderbouwde uitleg aan geven?

Re: manier van remmen

door Gast » 22 okt 2010, 15:11

Appreciatie voor al de goede raad die hier gegeven wordt aan wie moet leren rijden, zonder enige ironie. Maar eigenlijk zie ik als enige valabele reden voor het niet eerst ontkoppelen en dan pas remmen het extra remvermogen dat wordt geleverd door de motor op hoge toerentallen, waardoor de remmen zelf minder remkracht moeten leveren. In het bijzonder bij bergstreken en met zware lading zie ik dit als nuttig, waar de remmen dan overbelast/oververhit kunnen raken.

Voor de rest heb ik nu nog niks ontdekt waardoor het eerst ontkoppelen en dan remmen gevaarlijk zou zijn. De grip op de baan enkel wordt bepaald door het contact band/wegdek en niet door wat het remmen veroorzaakt. Van invloed op remafstand kan fysisch gewoonweg geen sprake zijn. (bij noodstop wordt zelfs zowieso zonder koppeling volledig geremd)
In tegendeel, bij bochten is het ingekoppeld laten naar mijn insziens eerder gevaarlijk, daar sperdifferentielen van een aandrijving nooit perfect het verschil in afgelegde afstand van wiel tot wiel kunnen meevolgen, wat bij ontkoppelde wielen veel beter is (daarom ontkoppelen bij opvangen van slippen). Vandaar ook esp en al die dingen, waarbij de aandrijving elektronisch aangestuurd wordt en abs, wat de wielen tijdelijk vrij laat draaien bij het remmen om nog controle te houden.

Gelukkig is blijkbaar het steeds terugschakelen al weer afgeschaft, want het enige wat daar mee werd bereikt is het overmatig verslijten van de koppeling, zeker door jonge bestuurders. Voor de rest is al dat motorremmen volgens mij eerder iets voor vrachtwagens of van in de tijd van toen, toen remmen nog slecht gedimensioneerd/minder performant waren.

Los van dit alles zal ik mijn gasten wel leren rijden met remmen, ontkoppelen bij juiste toerental enz... aangezien ze anders niet door het examen raken, en daar ik ook geloof in het voordeel van het gewend zijn van op deze manier rijden voor de in het begin omschreven toestanden, en de wagens kunnen hier tegenwoordig beter mee om (zie esp...) maar ik vind verder nergens een stevig argument dat de "oude" manier van rijden zoveel onveiliger zou zijn dan de nieuwe.

Zowiezo een grote plus voor de noodzaak van het verder vooruitkijken bij het rijden.

Groeten,
Tom

Re: manier van remmen

door Inazuma » 17 okt 2010, 12:24

Mattjana schreef:Bij het remmen druk ik eerst op het koppelingspedaal en dan op de rem.
Veelgemaakte en gevaarlijke fout.
Ik ken mensen die dat zelfs zo doen wanneer de remweg krap wordt.
Dat wordt dan een regelrechte noodstop, want door uit gewoonte eerst de koppeling in te drukken, remmen ze pas veel later.
Ik rij daar eigenlijk liever niet mee mee.

Hoe remmen :?:

Gas lossen .
:arrow: je vertraagt langzaam, dit is remmen op de motor / gebruik van de motorrem.

Wil je harder afremmen :
Rem bij met de (voet)rem.
De motorrem ondersteunt intussen het remmen.

Ontkoppelen.
Wanneer het toerental teruggevallen is onder de 1000 tpm, maar voor de auto begint te schokken omdat hij te weinig toeren maakt.


Terugschakelen naar een lagere versnelling doe je ook pas nadat het toerental teruggevallen is onder ongeveer 1500 tpm, maar ook voor de auto begint te schokken.
Je remt dan in de lagere versnelling verder op de motor.
Aanvullen met de voetrem voor zover dat nodig is.
Ontkoppelen (of verder terugschakelen) wanneer het toerental opnieuw teruggevallen is.
Traag rijdend terugschakelen naar eerste kan, maar is erg lastig, dat wordt dan ook niet van je verwacht.


Remmen terwijl je in 1ste versnelling rijdt :
Meteen ook ontkoppelen of je blokkeert waarschijnlijk de motor.
Bij erg lage snelheid / lage toerentallen in 2de versnelling kan je ook nog meteen ontkoppelen om dezelfde reden.

Bij een noodstop :
Begin zo snel mogelijk, zo hard mogelijk te remmen. Dat is het allerbelangrijkste.
Ontkoppel meteen.
Je zal dan al aan het remmen zijn, want je rechtervoet kan veel sneller op het rempedaal dan je linker op de koppeling.
De motorrem is verwaarloosbaar wanneer je voluit met de (voet)rem remt.


Met meer ervaring en inzicht in hoe een verkeerssituatie gaat evolueren, en door voldoende ver vooruit te kijken, kan je in vele situaties vermijden dat je moet remmen (met de voet) en ontkoppelen, en regel je de snelheid volledig met het gaspedaal en de keuze van de juiste versnelling.
Het gaspedaal dient absoluut niet alleen om te versnellen, je kan er ook mee vertragen.

Ik heb al aan enkele mensen gevraagd die al jaren rijervaring hebben en dat zij ook op die manier remmen.
De doorsnee Belg kan dan ook niet behoorlijk met een auto rijden.
Hij heeft het maar al te vaak geleerd van een andere doorsnee Belg, want men mag zijn onkunde wel aanleren aan beginnende bestuurders.

Hoe komt het dat het vroeger mocht en men nu er blijkbaar moeilijk over doet.
Denk je dat die mensen nog rijden zoals ze indertijd op hun examen moesten rijden :?:
En de oudere generatie heeft vaak nooit enig examen afgelegd.

Ooit de uitdrukking gehoord "rijbewijs bij een doos waspoeder gekregen" :?:
Wel, je moest indertijd niet eens een doos waspoeder kopen om een rijbewijs te krijgen :!:
Gewoon naar het gemeentehuis stappen en zeggen dat je met de auto kan rijden, en je kreeg meteen een rijbewijs voor alles, van bromfiets tot bus, A tot D (+E).

Re: manier van remmen

door Inazuma » 17 okt 2010, 11:50

Gast schreef:De vraag was de volgende: waarom wordt dan bij slipcursussen aangeleerd om te ontkoppelen om niet van de weg te gaan?
Als je slipt was je snelheid of het vermogen op de aangedreven wielen al (aanzienlijk) te groot voor de rijomstandigheden.

Dergelijke situaties hebben volstrekt niets te maken met normaal remmen.

Re: manier van remmen

door de rijprof » 16 okt 2010, 13:41

Slippen zijn extreme situaties waarbij je afhankelijk soms best niet of soms best wel ontkoppelt.
In normale situaties moet je de remtechniek gebruiken zoals hier beschreven.

Re: manier van remmen

door Gast » 16 okt 2010, 11:27

Ok, foutje bij het vorige bericht.
mod benny: vorig bericht gewist
De vraag was de volgende: waarom wordt dan bij slipcursussen aangeleerd om te ontkoppelen om niet van de weg te gaan?

Groeten,
Tom

Re: manier van remmen

door sven.s » 16 okt 2010, 08:08

de rijprof schreef:
Bij het remmen druk ik eerst op het koppelingspedaal en dan op de rem.
Dat is juist... MAAR... (!) enkel wanneer de motor lage toerentallen heeft (-1000 t/m).

Als je rijdt in hogere toerentallen moet je beginnen met het rempedaal en pas ontkoppelen wanneer de motor in lage toeren komt (-1000 t/m).
Je moet zo lang mogelijk meeremmen op de motor en dat doe je door zo laat mogelijk je ontkoppelingspedaal in te drukken.
Als je het ontkoppelingspedaal te vroeg indrukt, rem je niet mee op de motor.
De nadelen zijn:
- minder remvermogen (motor remt niet mee)
- slechte wegligging
- minder goed bestuurbaar
- meer slijtage
- remfading (oververhitting met slecht werkende remmen als gevolg)
- meer verbruik

Wanneer jouw begeleider ook zo remt, moet hij/zij dringend bijscholen.
Het kan in sommige situaties levensgevaarlijk zijn.
Dan mag half de bevolking terug gaan leren rijden. :lol:
Ik vraag mij soms af hoe het komt dat sommige mensen ooit hun rijbewijs behaald hebben. :mrgreen:

Re: manier van remmen

door de rijprof » 15 okt 2010, 21:57

Bij het remmen druk ik eerst op het koppelingspedaal en dan op de rem.
Dat is juist... MAAR... (!) enkel wanneer de motor lage toerentallen heeft (-1000 t/m).

Als je rijdt in hogere toerentallen moet je beginnen met het rempedaal en pas ontkoppelen wanneer de motor in lage toeren komt (-1000 t/m).
Je moet zo lang mogelijk meeremmen op de motor en dat doe je door zo laat mogelijk je ontkoppelingspedaal in te drukken.
Als je het ontkoppelingspedaal te vroeg indrukt, rem je niet mee op de motor.
De nadelen zijn:
- minder remvermogen (motor remt niet mee)
- slechte wegligging
- minder goed bestuurbaar
- meer slijtage
- remfading (oververhitting met slecht werkende remmen als gevolg)
- meer verbruik

Wanneer jouw begeleider ook zo remt, moet hij/zij dringend bijscholen.
Het kan in sommige situaties levensgevaarlijk zijn.

Re: manier van remmen

door Gast2123 » 15 okt 2010, 21:44

Enkel koppeling induwen als men in de lage toerentallen komt is me aangeleerd. Dus eerst remmen(op de motor als voetrem) en daarna pas koppeling induwen.

Omhoog