door MrsLovett » 15 mei 2015, 19:27
Stefan Peeters schreef:Matthias1989 schreef:ik weet trouwens niet wat dit allemaal wil zeggen..
Ik zal je even helpen
Matthias1989 schreef:5. richtingsverandering : onvoldoende
5.1 zich vergewissen Bord F50BIS
Je hebt bij het afdraaien blijkbaar geen rekening gehouden met fietsers die rechts achter je kwamen.
Matthias1989 schreef:6. voorrang : slecht
6.6 borden B 1-5 (M9-10)
Geen rekening gehouden met de omgekeerde driehoek of stopbord. Wellicht heb je dus ergens voorrang genomen waar je geen voorrang had.
Matthias1989 schreef:8.snelheid en verkeersinzicht: onvoldoende
8.1 niet aangepaste snelheid
8.4 borden c43-45 F1-3-4A-4B-12A-12B-87 (F1 omcirkeld)
Geen rekening gehouden met de snelheidsbeperking in de bebouwde kom.
Matthias1989 schreef:11. manoeuvres : onvoldoende
11.3.1 parkeren achter een vtg/zich vergewissen
Waarschijnlijk niet voldoende rekening gehouden met andere voertuigen die je voorrang moest verlenen tijdens je parkeermanoeuvre.
Matthias1989 schreef:OPMERKINGEN PE:
verkeersgevaarlijk rijden
ECO - 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1 (11.1 omcirkeld en bijgeschreven dat ik mijn auto niet mag starten bij controle)
Verkeersgevaarlijk rijden betekent dat je effectief mensen in gevaar hebt gebracht.
Eco is minder belangrijk, daarvoor alleen zal je niet uitgesteld worden (of je moet het heel bont gemaakt hebben).
Wanneer ik dit allemaal zie, heb ik de indruk dat je echt nog niet klaar bent voor het examen. Ik raad je aan om nog een tijd extra te oefenen, liefst met een degelijke begeleider.
Ik vroeg je al of je met de rijschool bent geweest, misschien heb je daar over gekeken; ik heb echter de indruk dat je met een niet al te goede begeleider op de baan geweest bent...
Te meer omdat die persoon blijkbaar niet gezien heeft welke fouten je op het examen gemaakt hebt; een ervaren begeleider (of een rijschoolinstructeur) zou je zeker op je fouten hebben kunnen wijzen.
Niet noodzakelijk. De eerste keer dat ik praktijkexamen had was ik, terecht, gebuisd, omdat ik een keer geen voorrang had verleend waar dat nodig was. Maar op het evaluatieblad stond ook dat ik slecht geparkeerd stond en te rechts reed. Mijn instructeur (van de rijschool) wist ook niet waarom ze dat er bij had gezet, want hij vond dat ik gewoon goed reed: niet te rechts, niet te links, mooi uitwijken voor obstakels. Ook het parkeren vond hij uit de lucht gegrepen. En ik mag dan al geen ervaren chauffeur zijn, ik ben moeten uitstappen en kan wel degelijk recht van schuin onderscheiden en ik stond gewoon mooi achter de andere wagen geparkeerd. Ik heb ook de borduur niet geraakt, heb voor ik het manoeuvre begon voorrang verleend aan de auto achter mij...Dus nee, de opmerkingen van de examinator hoeven niet noodzakelijk waar te zijn en het hangt wel degelijk (voor een groot deel dan toch) af van wie je hebt (persoonlijkheid, humeur, echt inzicht in iemands rijvaardigheid). Natuurlijk, als je slecht rijd, za een goede, vriendelijke examinator je ook wel buizen en terecht trouwens.
Bovendien stond er op mijn blad ook verkeersgevaarlijk rijden en heeft die vrouw me ook het gevoel gegeven dat ik totaal niet kon rijden. Kijk, ik begrijp dat examinators mensen op hun fouten moet duiden, dat is nu eenmaal hun job, maar er is een verschil in de manier waarop. In de meeste gevallen zijn mensen die het examen moeten doen zenuwachtig en kan dat parten spelen. Dat zou je moeten weten als examinator. Dit wil niet zeggen alles goedkeuren natuurlijk, maar wel dat ze toch over een heel klein beetje sociale vaardigheden zouden moeten beschikken en na een slecht examen niet hun best moeten doen om dat klein beetje zelfvertrouwen dat er dan nog overblijft helemaal de grond in te boren.
De verhalen over sommige lastige examinators zijn volgens mij dan ook niet verzonnen. Waarschijnlijk vaak wat aangedikt, maar toch. Het zijn geen heiligen hoor, die alles volgens het boekje doen.
Trouwens, twee weken nadat ik dus verkeersgevaarlijk reed, had ik gewoon mijn rijbewijs. Geen enkele opmerking bovendien. Ik heb nochtans niet anders gereden, misschien eens wat ostentatiever mijn hoofd gedraaid, that's it.
[quote="Stefan Peeters"][quote="Matthias1989"]ik weet trouwens niet wat dit allemaal wil zeggen..[/quote]Ik zal je even helpen :wink:
[quote="Matthias1989"]5. richtingsverandering : onvoldoende
5.1 zich vergewissen Bord F50BIS[/quote]Je hebt bij het afdraaien blijkbaar geen rekening gehouden met fietsers die rechts achter je kwamen.
[img]http://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/F/F50BIS.png[/img]
[quote="Matthias1989"]6. voorrang : slecht
6.6 borden B 1-5 (M9-10)[/quote]Geen rekening gehouden met de omgekeerde driehoek of stopbord. Wellicht heb je dus ergens voorrang genomen waar je geen voorrang had.
[quote="Matthias1989"]8.snelheid en verkeersinzicht: onvoldoende
8.1 niet aangepaste snelheid
8.4 borden c43-45 F1-3-4A-4B-12A-12B-87 (F1 omcirkeld)[/quote]Geen rekening gehouden met de snelheidsbeperking in de bebouwde kom.
[img]http://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/F/f1b_H.png[/img]
[quote="Matthias1989"]11. manoeuvres : onvoldoende
11.3.1 parkeren achter een vtg/zich vergewissen[/quote]Waarschijnlijk niet voldoende rekening gehouden met andere voertuigen die je voorrang moest verlenen tijdens je parkeermanoeuvre.
[quote="Matthias1989"]OPMERKINGEN PE:
verkeersgevaarlijk rijden
ECO - 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1 (11.1 omcirkeld en bijgeschreven dat ik mijn auto niet mag starten bij controle)[/quote]Verkeersgevaarlijk rijden betekent dat je effectief mensen in gevaar hebt gebracht.
Eco is minder belangrijk, daarvoor alleen zal je niet uitgesteld worden (of je moet het heel bont gemaakt hebben).
Wanneer ik dit allemaal zie, heb ik de indruk dat je echt nog niet klaar bent voor het examen. Ik raad je aan om nog een tijd extra te oefenen, liefst met een degelijke begeleider.
Ik vroeg je al of je met de rijschool bent geweest, misschien heb je daar over gekeken; ik heb echter de indruk dat je met een niet al te goede begeleider op de baan geweest bent...
Te meer omdat die persoon blijkbaar niet gezien heeft welke fouten je op het examen gemaakt hebt; een ervaren begeleider (of een rijschoolinstructeur) zou je zeker op je fouten hebben kunnen wijzen.[/quote]
Niet noodzakelijk. De eerste keer dat ik praktijkexamen had was ik, terecht, gebuisd, omdat ik een keer geen voorrang had verleend waar dat nodig was. Maar op het evaluatieblad stond ook dat ik slecht geparkeerd stond en te rechts reed. Mijn instructeur (van de rijschool) wist ook niet waarom ze dat er bij had gezet, want hij vond dat ik gewoon goed reed: niet te rechts, niet te links, mooi uitwijken voor obstakels. Ook het parkeren vond hij uit de lucht gegrepen. En ik mag dan al geen ervaren chauffeur zijn, ik ben moeten uitstappen en kan wel degelijk recht van schuin onderscheiden en ik stond gewoon mooi achter de andere wagen geparkeerd. Ik heb ook de borduur niet geraakt, heb voor ik het manoeuvre begon voorrang verleend aan de auto achter mij...Dus nee, de opmerkingen van de examinator hoeven niet noodzakelijk waar te zijn en het hangt wel degelijk (voor een groot deel dan toch) af van wie je hebt (persoonlijkheid, humeur, echt inzicht in iemands rijvaardigheid). Natuurlijk, als je slecht rijd, za een goede, vriendelijke examinator je ook wel buizen en terecht trouwens.
Bovendien stond er op mijn blad ook verkeersgevaarlijk rijden en heeft die vrouw me ook het gevoel gegeven dat ik totaal niet kon rijden. Kijk, ik begrijp dat examinators mensen op hun fouten moet duiden, dat is nu eenmaal hun job, maar er is een verschil in de manier waarop. In de meeste gevallen zijn mensen die het examen moeten doen zenuwachtig en kan dat parten spelen. Dat zou je moeten weten als examinator. Dit wil niet zeggen alles goedkeuren natuurlijk, maar wel dat ze toch over een heel klein beetje sociale vaardigheden zouden moeten beschikken en na een slecht examen niet hun best moeten doen om dat klein beetje zelfvertrouwen dat er dan nog overblijft helemaal de grond in te boren.
De verhalen over sommige lastige examinators zijn volgens mij dan ook niet verzonnen. Waarschijnlijk vaak wat aangedikt, maar toch. Het zijn geen heiligen hoor, die alles volgens het boekje doen.
Trouwens, twee weken nadat ik dus verkeersgevaarlijk reed, had ik gewoon mijn rijbewijs. Geen enkele opmerking bovendien. Ik heb nochtans niet anders gereden, misschien eens wat ostentatiever mijn hoofd gedraaid, that's it.