door de rijprof » 23 aug 2010, 23:36
Niet te snel en niet te traag. Zorg dat je op een normale snelheid optrekt zodat je vlot mee bent met de verkeersstroom.
Het toerental waarop je een versnelling hoger schakelt kan wat verschillen van auto tot auto. Het komt niet aan op een paar honderd toeren/minuut meer. Je moet dat wat aanvoelen.
Om ecologisch te rijden, geef je doortastend gas en schakel, zodra de motor goed mee wil, een versnelling hoger. De kunst is om zo snel mogelijk op te trekken in een zo hoog mogelijke versnelling.
Schakel niet te vroeg want dan trekt de auto niet goed (en verbruikt ook veel)
en schakel ook niet te laat want dan maakt de motor te hoge toerentallen en verbruik je meer.
Met een dieselmotor schakel je (in de praktijk) rond de 2000 à 2500 t/m
Met een benzine schakel je (in de praktijk) rond de 2500 à 3000 t/m
Wanneer je vrij constant 50 km/uur kunt rijden, kan je bij veel auto's naar 4de versnelling.
Maar als je veel moet versnellen en vertragen rij je beter in 3de versnelling.
Niet te snel en niet te traag. Zorg dat je op een normale snelheid optrekt zodat je vlot mee bent met de verkeersstroom.
Het toerental waarop je een versnelling hoger schakelt kan wat verschillen van auto tot auto. Het komt niet aan op een paar honderd toeren/minuut meer. Je moet dat wat aanvoelen.
Om ecologisch te rijden, geef je doortastend gas en schakel, zodra de motor goed mee wil, een versnelling hoger. De kunst is om zo snel mogelijk op te trekken in een zo hoog mogelijke versnelling.
Schakel niet te vroeg want dan trekt de auto niet goed (en verbruikt ook veel)
en schakel ook niet te laat want dan maakt de motor te hoge toerentallen en verbruik je meer.
Met een dieselmotor schakel je (in de praktijk) rond de 2000 à 2500 t/m
Met een benzine schakel je (in de praktijk) rond de 2500 à 3000 t/m
Wanneer je vrij constant 50 km/uur kunt rijden, kan je bij veel auto's naar 4de versnelling.
Maar als je veel moet versnellen en vertragen rij je beter in 3de versnelling.