door Jozef » 07 nov 2005, 07:50
Met een te laag toerental rijden is schadelijk voor elke motor. Maar wat een te laag toerental is, hangt af van een aantal factoren (bergop, vlak of bergaf belading van de auto eventuele aanhangwagen gewenste acceleratie).
Al deze factoren komen er op neer dat je met een te laag toerental rijdt, als je voelt dat de wagen moeite heeft om te versnellen wanneer je gas bijgeeft.
Rijd je met een nog aanvaardbaar laag toerental, en wil je rustig versnellen, dan kan dat best in dezelfde versnelling maar wil je eens flink versnellen (bijvoorbeeld om in te halen), dan is het beter even terug te schakelen, flink door te trekken en dan terug naar een hogere versnelling te schakelen.
Opa die wel tijdig opschakelt, maar erg traag op snelheid komt, rijdt niet bepaald zuinig. Hoe vlotter je versnelt, hoe minder lang je in de lagere versnellingen rijdt, en hoe zuiniger je dus rijdt.
Bedenk ook dat het bijzonder schadelijk is om veel trekkracht van de motor te vergen zolang hij niet op bedrijfstemperatuur is.
Met een te laag toerental rijden is schadelijk voor elke motor. Maar wat een te laag toerental is, hangt af van een aantal factoren (bergop, vlak of bergaf belading van de auto eventuele aanhangwagen gewenste acceleratie).
Al deze factoren komen er op neer dat je met een te laag toerental rijdt, als je voelt dat de wagen moeite heeft om te versnellen wanneer je gas bijgeeft.
Rijd je met een nog aanvaardbaar laag toerental, en wil je rustig versnellen, dan kan dat best in dezelfde versnelling maar wil je eens flink versnellen (bijvoorbeeld om in te halen), dan is het beter even terug te schakelen, flink door te trekken en dan terug naar een hogere versnelling te schakelen.
Opa die wel tijdig opschakelt, maar erg traag op snelheid komt, rijdt niet bepaald zuinig. Hoe vlotter je versnelt, hoe minder lang je in de lagere versnellingen rijdt, en hoe zuiniger je dus rijdt.
Bedenk ook dat het bijzonder schadelijk is om veel trekkracht van de motor te vergen zolang hij niet op bedrijfstemperatuur is.