door Jozef » 12 jun 2005, 03:25
Volkomen gelijk heb je, Benny.
AR 10.1.1° schrijft immers voor:
Quote: Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
Er is echter in de praktijk wel een verschil tussen een absolute en een relatieve snelheidsbeperking.
Als je een absolute snelheidsbeperking overschrijdt, bega je een overtreding die onomstotelijk kan vastgesteld worden door een bevoegd persoon, en bij een ongeval zal er al vlug een oorzakelijk verband gelegd worden tussen je snelheid en het ongeval. Dit ongeacht of het overschrijden van die absolute snelheidsbeperking al dan niet enig gevaar inhoudt.
Een relatieve snelheidsbeperking overschrijden door art. 10.1.1° niet na te leven, is veel moeilijker vast te stellen door een bevoegd persoon, omdat er onder meer subjectieve elementen meespelen bij de beoordeling ervan. Ze zal daarom bij een ongeval ook niet zo gemakkelijk ten laste van de bestuurder kunnen gelegd worden. Tenzij het natuurlijk de spuigaten uitloopt. Als er bijvoorbeeld een vrachtwagen dwars over de autosnelweg ligt en je schept er een hulpverlener op terwijl je daar tegen 120 km/h voorbijsjeest, dan is de overtreding uiteraard manifest.
Volkomen gelijk heb je, Benny.
AR 10.1.1° schrijft immers voor:
[quote] Quote: Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen. [/quote]
Er is echter in de praktijk wel een verschil tussen een absolute en een relatieve snelheidsbeperking.
Als je een absolute snelheidsbeperking overschrijdt, bega je een overtreding die onomstotelijk kan vastgesteld worden door een bevoegd persoon, en bij een ongeval zal er al vlug een oorzakelijk verband gelegd worden tussen je snelheid en het ongeval. Dit ongeacht of het overschrijden van die absolute snelheidsbeperking al dan niet enig gevaar inhoudt.
Een relatieve snelheidsbeperking overschrijden door art. 10.1.1° niet na te leven, is veel moeilijker vast te stellen door een bevoegd persoon, omdat er onder meer subjectieve elementen meespelen bij de beoordeling ervan. Ze zal daarom bij een ongeval ook niet zo gemakkelijk ten laste van de bestuurder kunnen gelegd worden. Tenzij het natuurlijk de spuigaten uitloopt. Als er bijvoorbeeld een vrachtwagen dwars over de autosnelweg ligt en je schept er een hulpverlener op terwijl je daar tegen 120 km/h voorbijsjeest, dan is de overtreding uiteraard manifest.