Vraagjes

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Vraagjes

Re: Vraagjes

door Inazuma » 30 nov 2009, 13:54

MatthiasButtiens schreef:Dat van die reactietijd ging erover wanneer je plots volledig tot stilstand moet komen.
Die reactietijd is de tijd die je nodig hebt om op het rempedaal beginnen te duwen, en dat heeft op zich niets te maken met de tijd die je nodig hebt om de koppeling in te drukken ...
Koppelingspedaal indrukken komt pas achteraf, en dan moet je - in verhouding - al lang aan het remmen zijn ...

Ook bij rijvaardigheidstrainingen zal men je "meteen" de koppeling laten indrukken bij een noodstop, maar die meteen staat los van het onmiddellijk beginnen remmen, en is in de praktijk ook nà het beginnen remmen omdat men normaal sneller van gas naar rem gaat dan dat men de voet op de koppeling krijgt.


Wat mij wel al vaker opgevallen is, is dat mensen die normaal al foutief remmen (eerst koppeling indrukken) die fout ook gaan maken wanneer ze plots moeten remmen ... en die verspelen zo mééééters remafstand.

Re: Vraagjes

door de rijprof » 29 nov 2009, 20:30

Dat van die reactietijd ging erover wanneer je plots volledig tot stilstand moet komen.
Dan druk je éérst op het rempedaal en in de laagste toerentallen het ontkoppelingspedaal er bij.
Dus best je linkervoet naast het ontkoppelingspedaal zetten.

Re: Vraagjes

door MatthiasButtiens » 29 nov 2009, 18:14

Dat van die reactietijd ging erover wanneer je plots volledig tot stilstand moet komen.

Re: Vraagjes

door Metallicdeth » 29 nov 2009, 13:52

Koppeling indrukken bij remmen is juist nadelig voor je remafstand. Natuurlijk moet je je koppeling wel indrukken onder een bepaald toerental, maar dat verschilt per auto (en moet je aanvoelen).

Ken ook een aantal mensen die altijd de voet op de koppeling hebben tijdens het rijden. (deels dan, anders zou je niet vooruit gaan). Resultaat: nieuwe koppelingsplaten moeten steken... dat zijn dure dingen, kan ik je wel vertellen.

Re: Vraagjes

door Inazuma » 26 nov 2009, 12:33

MatthiasButtiens schreef: Lijkt me eigenaardig, als je elke keer je voet van dat pedaal haalt, verlies je toch enorm aan reactiesnelheid?
Reactiesnelheid :?:
Druk je bij het remmen misschien eerst de koppeling in :?:

Wanneer je de koppeling niet gebruikt, zet je je voet (op de voetsteun) links in de voetenruimte.
Om nog maar te zwijgen als je aan een stoplicht of zo moet vertrekken.
Als je wat uitkijkt, zie je dat de lichten voor de dwarsrichting rood worden, en heb je nog ruim tijd om in eerste te schakelen als je eerst staat ... sta je niet eerst, dan zie je de auto's voor je toch aanzetten :?:

Re: Vraagjes

door de rijprof » 25 nov 2009, 23:30

Je voet heel de tijd boven de koppeling zetten, kan ook gevaarlijk zijn.
Je zou geneigd zijn om in noodsituaties het ontkoppelingspedaal te snel in te drukken, hetgeen je nu net NIET mag doen!
Je hebt in korte bochten geen goede steun.
Het is vermoeiend.
Zelfs een constante lichte druk, geeft slijtage.

Er is geen enkele goeie reden om met de voet boven het ontkopplingspedaal te rijden.
Behalve als je heel traag moet rijden en heel regelmatig moet ontkoppelen (bv. file).

Re: Vraagjes

door Jari » 25 nov 2009, 22:59

Met je voet heel de tijd boven de koppeling zitten is toch ook doodvermoeiend? :P

Re: Vraagjes

door MatthiasButtiens » 25 nov 2009, 22:39

accer schreef:
Gast schreef:Ik heb weer wat vraagjes. ;)
Als je de koppeling niet induwt, moet je voet dan echt van de pedaal zijn zodat de examinator kan zien dat je de koppeling helemaal niet induwt? Want ik hou mijn voet altijd op de koppelingspedaal omdat ik dan snel kan ontkoppelen bij schakelen.
Je voet moet van het koppelingspedaal. Je voet op het koppelingspedaal is sletig voor je wagen, want je zet zo toch altijd een klein beetje druk!
Lijkt me eigenaardig, als je elke keer je voet van dat pedaal haalt, verlies je toch enorm aan reactiesnelheid? Om nog maar te zwijgen als je aan een stoplicht of zo moet vertrekken.

Re: Vraagjes

door de rijprof » 25 nov 2009, 21:43

Als je gaat afslaan, moet je je richtingaanwijzers tijdig aanzetten, altijd, met of zonder bord verplichte richting.
wegcode schreef:Artikel 19: Richtingverandering
...
19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;
Als de D1 op een verkeersgeleider staat waar je langs moet rijden doe je niet altijd een richtingsverandering.
Het is niet omdat er een D1 staat dat je dan een richtingsverandering gaat doen.
Maar als de D1 je verplicht om af te slaan, ga je wel een richtingsverandering doen en moet je de richtingaanwijzers aanzetten.

Re: Vraagjes

door Spietske » 25 nov 2009, 21:32

Ik zit met dezelfde vraag als Faar. Mijn begeleider (man) zegt ook dat ik mijn richtingaanwijzer niet mag gebruiken als er een D1 bord (bv. verplicht naar rechts) staat. Volgens hem sla ik niet af naar rechts, maar volg ik de rijbaan. Dus enorm verward nu, richtingaanwijzer of niet?

Re: Vraagjes

door GRO » 04 sep 2009, 19:56

Afbeelding D1

Re: Vraagjes

door Faar » 04 sep 2009, 19:22

Hallo!
Ik zie hier net staan dat je dus je richtingaanwijzers mag gebruiken ook al is dit niet echt nodig?
Nu had ik toch nog de volgende vraag:
Ik heb dus mijn eerste praktijkexamen een kleine maand achter de rug, en mag volgende week opnieuw gaan.
Ik kreeg bij de eerste keer een blad mee waar mijn fouten opstonden die ik toen had gemaakt. Zo stonden er ook een aantal verkeersborden bij waarvan het bord D1, een gebodsbord. Ik kwam dus uit een straat gereden waar dit bord geplaatst stond, met een dikke pijl naar rechts gedraaid. Je moet dus verplicht deze pijl volgen en dat heb ik ook gedaan. Toch staat hij bij mijn fouten.. Ik versta niet goed waarom.. Moet je dan bij dit bord niet je richtingaanwijzer gebruiken? Omdat je veronderstelt wordt toch de pijl te volgen..
Want toen had ik hem wel gebruikt en ik dacht misschien dat dit mijn fout kon zijn? Er stond ook geen onderbord bij..

Re: Vraagjes

door de rijprof » 02 sep 2009, 08:18

Als je motor in lage toerentallen komt mag je je voet al klaarhouden boven het koppelingspedaal, zonder druk te geven. Als het moment gekomen is om effectief te ontkoppelen ben je er dan ook snel bij.
Bij hogere toerentallen zet je best je voet naast het koppelinspedaal.

Re: Vraagjes

door Gast » 02 sep 2009, 01:16

Ok, bedankt voor het snelle antwoord! ;)
Dan ga ik morgen proberen om mijn voet van de koppelingspedaal te houden als ik de koppeling niet nodig heb.

Re: Vraagjes

door Wouter » 02 sep 2009, 01:09

Gast schreef:Ik heb weer wat vraagjes. ;)
Als je de koppeling niet induwt, moet je voet dan echt van de pedaal zijn zodat de examinator kan zien dat je de koppeling helemaal niet induwt? Want ik hou mijn voet altijd op de koppelingspedaal omdat ik dan snel kan ontkoppelen bij schakelen.
Je voet moet van het koppelingspedaal. Je voet op het koppelingspedaal is sletig voor je wagen, want je zet zo toch altijd een klein beetje druk!
En als je een straat in gaat draaien, omdat je rechtdoor niet mag, en die straat die je gaat indraaien is de enige straat waar je in mag, mag/moet je dan je richtingaanwijzers gebruiken?
Ja. Bij elke richtingsverandering, of die nu verplicht is of niet...
En als je voorrang van rechts hebt, maar er komt een auto toch redelij snel aangereden en je stopt toch maar voor de veiligheid, is dit dan een fout omdat je zogezegd niet weet dat je voorrang hebt? Want ik wacht eerlijk gezegd liever wat langer dan een accident te hebben.
Als je er zeker van bent dat die bestuurder je je voorrang niet gaat verlenen moet je dan inderdaad wachten. Even een opmerking maken zoals "die heeft blijkbaar geen zin om te stoppen..." zodat de examinator weet dat dat de reden is waarom je toch blijft wachten kan helpen bij het duidelijk maken van je bedoelingen.
En dan nog het voorlopige laatste vraagje. Moet je echt remmen voor een bocht of is de gaspedaal even lossen ook goed genoeg?
Als je gewoon je gaspedaal lost, en je kan op die manier voldoende af te remmen om de bocht veilig te nemen, dan is dat voldoende. Als je ziet dat je nog te snel gaat, dan moet je bijremmen met de voetrem natuurlijk...

Omhoog