door bert.covens » 19 okt 2009, 13:58
Zo ben ik recentelijk nog aan de kant gezet door de Nederlandse wegpolitie. Ik reed braafjes 80,met een lege aanhanger. Eenmaal op de snelwegparking, controleerde men mijn boorddocumenten, en het type-plaatje van de aanhanger. Het gaat om een aanhanger MTM 2000 KG. Mijn auto mag 1.100 kg trekken. Vooraleer de aanhanger te kopen, mij uitgebreid geïnformeerd, bij de verkeerspolitie te Brecht (langsheen E19). Hier in België wordt er nagegaan hoeveel gewicht ik effectief trek op dat ogenblik. In min concrete geval: de aanhanger weegt leeg 500 kg (staat op het identificatieverslag). Dus hou ik met mijn auto voor de aanhanger een nuttig laadvermogen over van 1100 - 500 kg = 600 kg. (toch al behoorlijk). Ik heb deze aanhanger voornamelijk gekocht samen met m'n vader, die wél 2 ton mag trekken met diens auto, vandaar. Maar blijkbaar speelt dat in Nederland allemaal geen rol: zelfs leeg mag ik hem niet trekken met mijn auto. Daar kijkt men simpelweg het MTM van de aanhanger na. Ik ben maar heel beleefd gebleven, en mijn verhaal gedaan. Ze hebben dan contact opgenomen met hun Belgische collega's, die mijn verklaring bevestigden. Vermits mijn voertuig in België ingeschreven is, ik het juiste rijbewijs heb, en verder alles keurig in orde was, werd mij het voordeel van de twijfel gegund. Ondertussen ben ik al vlijtig bezig geweest (oa met Rijkswaterstaat) om navraag te doen of ik met mijn auto en die aanhanger nu wél of niet de grens over mag. Ze gaan navraag doen, sindsdien nog geen antwoord gekregen. Maar zolang ik geen zekerheid heb, ga ik geen risico's nemen. Met mijn auto ga ik de grens voorlopig alvast niet meer over met de aanhanger.
Zo ben ik recentelijk nog aan de kant gezet door de Nederlandse wegpolitie. Ik reed braafjes 80,met een lege aanhanger. Eenmaal op de snelwegparking, controleerde men mijn boorddocumenten, en het type-plaatje van de aanhanger. Het gaat om een aanhanger MTM 2000 KG. Mijn auto mag 1.100 kg trekken. Vooraleer de aanhanger te kopen, mij uitgebreid geïnformeerd, bij de verkeerspolitie te Brecht (langsheen E19). Hier in België wordt er nagegaan hoeveel gewicht ik effectief trek op dat ogenblik. In min concrete geval: de aanhanger weegt leeg 500 kg (staat op het identificatieverslag). Dus hou ik met mijn auto voor de aanhanger een nuttig laadvermogen over van 1100 - 500 kg = 600 kg. (toch al behoorlijk). Ik heb deze aanhanger voornamelijk gekocht samen met m'n vader, die wél 2 ton mag trekken met diens auto, vandaar. Maar blijkbaar speelt dat in Nederland allemaal geen rol: zelfs leeg mag ik hem niet trekken met mijn auto. Daar kijkt men simpelweg het MTM van de aanhanger na. Ik ben maar heel beleefd gebleven, en mijn verhaal gedaan. Ze hebben dan contact opgenomen met hun Belgische collega's, die mijn verklaring bevestigden. Vermits mijn voertuig in België ingeschreven is, ik het juiste rijbewijs heb, en verder alles keurig in orde was, werd mij het voordeel van de twijfel gegund. Ondertussen ben ik al vlijtig bezig geweest (oa met Rijkswaterstaat) om navraag te doen of ik met mijn auto en die aanhanger nu wél of niet de grens over mag. Ze gaan navraag doen, sindsdien nog geen antwoord gekregen. Maar zolang ik geen zekerheid heb, ga ik geen risico's nemen. Met mijn auto ga ik de grens voorlopig alvast niet meer over met de aanhanger.