Anonymous schreef: de site admin raadt mij aan voor een brommer klasse b, het volgende op te lossen rijbewijs A3 en B. Dit staat vermeld bij nog even dit... Klopt dit wel? Want die B verwijst eerder naar het auto rijden... alvast bedankt.
Beste gast,
Ik begrijp dat je dit eigenaardig vindt. Zo is het in de praktijk voor een bestuurder van een bromfiets klasse bijvoorbeeld niet nodig te weten op welke wegen er een algemene snelheidsbeperking van 50, 90 of 120 km/h geldt (hij mag toch niet sneller dan 45 km/h rijden), welke de specifieke regels zijn op de autowegen en autosnelwegen (hij mag er toch niet op), de regels in verband met het stilstaan en parkeren, enz.
Toch heeft Eugeen gelijk. Het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs vermeldt namelijk in bijlage 4:
A. Stof voor het theoretische examen.
I. Stof voor het rijbewijs.
A. Gemeenschappelijke examenstof.
1. Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968, en de wijzigingen van kracht op de dag van het examen
2. Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en de wijzigingen van kracht op de dag van het examen
3. Koninklijk besluit van 22 december 2003 tot aanwijzing van de (overtredingen) per graad van de algemene reglementen genomen in uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer en de wijzigingen van kracht op de dag van het examen <KB 2005-09-30/37, art. 5, 011 Inwerkingtreding : 31-03-2006>
4. Belang van de oplettendheid en van de houding ten opzichte van andere weggebruikers
5. Waarneming, beoordeling en reactie, met name reactietijd, en gedragsveranderingen bij de bestuurder ten gevolge van alcohol, drugs en geneesmiddelen, gemoedsgesteldheid en vermoeidheid
6. De belangrijkste principes voor het bewaren van afstand, remafstand en wegligging van het voertuig in uiteenlopende weers- en wegomstandigheden
7. Verkeersrisico's in verband met verschillende wegomstandigheden, in het bijzonder veranderingen ten gevolge van de weerstoestand en het tijdstip van de dag of de nacht
8. Kenmerken van de verschillende soorten wegen en daarop betrekking hebbende wettelijke voorschriften
9. Specifieke risico's in verband met de onervarenheid van andere weggebruikers en in verband met de kwetsbaarste categorieën van weggebruikers, zoals kinderen, voetgangers, fietsers en personen die in hun mobiliteit gehinderd zijn
10. Risico's in verband met deelneming aan het verkeer en het besturen van diverse voertuigtypes en in verband met het verschillende gezichtsveld van de bestuurders van deze voertuigen
11. Reglementering met betrekking tot administratieve bescheiden in verband met het gebruik van het voertuig
12. Algemene regels voor de door de bestuurder te volgen gedragslijn bij ongevallen (plaatsen van de gevarendriehoek, waarschuwen, enz.) en maatregelen die hij in voorkomend geval kan nemen om hulp te verlenen aan verkeersslachtoffers
13. Veiligheidseisen met betrekking tot het voertuig, de lading en de passagiers
14. Voorzorgsmaatregelen bij het verlaten van het voertuig
15. De mechanische onderdelen die voor de rijveiligheid van belang zijn : in staat zijn de meest voorkomende defecten te ontdekken, in het bijzonder aan de stuurinrichting, wielophanging, remmen, banden, verlichting en richtingaanwijzers, reflectoren, achteruitkijkspiegels, voorruit en ruitenwissers, uitlaatsysteem, veiligheidsgordels en geluidstoestel
16. Veiligheidsinrichtingen van de voertuigen, met name gebruik van de veiligheidsgordels, hoofdsteunen en veiligheidsvoorzieningen voor kinderen
17. Regels voor het milieuvriendelijke gebruik van het voertuig : alleen toeteren indien nodig, matig brandstofgebruik, beperking van uitlaatgassen.[/quote]
[quote] Anonymous schreef: de site admin raadt mij aan voor een brommer klasse b, het volgende op te lossen rijbewijs A3 en B. Dit staat vermeld bij nog even dit... Klopt dit wel? Want die B verwijst eerder naar het auto rijden... alvast bedankt. [/quote]
Beste gast,
Ik begrijp dat je dit eigenaardig vindt. Zo is het in de praktijk voor een bestuurder van een bromfiets klasse bijvoorbeeld niet nodig te weten op welke wegen er een algemene snelheidsbeperking van 50, 90 of 120 km/h geldt (hij mag toch niet sneller dan 45 km/h rijden), welke de specifieke regels zijn op de autowegen en autosnelwegen (hij mag er toch niet op), de regels in verband met het stilstaan en parkeren, enz.
Toch heeft Eugeen gelijk. Het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs vermeldt namelijk in bijlage 4:
A. Stof voor het theoretische examen.
I. Stof voor het rijbewijs.
A. Gemeenschappelijke examenstof.
1. Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968, en de wijzigingen van kracht op de dag van het examen
2. Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en de wijzigingen van kracht op de dag van het examen
3. Koninklijk besluit van 22 december 2003 tot aanwijzing van de (overtredingen) per graad van de algemene reglementen genomen in uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer en de wijzigingen van kracht op de dag van het examen <KB 2005-09-30/37, art. 5, 011 Inwerkingtreding : 31-03-2006>
4. Belang van de oplettendheid en van de houding ten opzichte van andere weggebruikers
5. Waarneming, beoordeling en reactie, met name reactietijd, en gedragsveranderingen bij de bestuurder ten gevolge van alcohol, drugs en geneesmiddelen, gemoedsgesteldheid en vermoeidheid
6. De belangrijkste principes voor het bewaren van afstand, remafstand en wegligging van het voertuig in uiteenlopende weers- en wegomstandigheden
7. Verkeersrisico's in verband met verschillende wegomstandigheden, in het bijzonder veranderingen ten gevolge van de weerstoestand en het tijdstip van de dag of de nacht
8. Kenmerken van de verschillende soorten wegen en daarop betrekking hebbende wettelijke voorschriften
9. Specifieke risico's in verband met de onervarenheid van andere weggebruikers en in verband met de kwetsbaarste categorieën van weggebruikers, zoals kinderen, voetgangers, fietsers en personen die in hun mobiliteit gehinderd zijn
10. Risico's in verband met deelneming aan het verkeer en het besturen van diverse voertuigtypes en in verband met het verschillende gezichtsveld van de bestuurders van deze voertuigen
11. Reglementering met betrekking tot administratieve bescheiden in verband met het gebruik van het voertuig
12. Algemene regels voor de door de bestuurder te volgen gedragslijn bij ongevallen (plaatsen van de gevarendriehoek, waarschuwen, enz.) en maatregelen die hij in voorkomend geval kan nemen om hulp te verlenen aan verkeersslachtoffers
13. Veiligheidseisen met betrekking tot het voertuig, de lading en de passagiers
14. Voorzorgsmaatregelen bij het verlaten van het voertuig
15. De mechanische onderdelen die voor de rijveiligheid van belang zijn : in staat zijn de meest voorkomende defecten te ontdekken, in het bijzonder aan de stuurinrichting, wielophanging, remmen, banden, verlichting en richtingaanwijzers, reflectoren, achteruitkijkspiegels, voorruit en ruitenwissers, uitlaatsysteem, veiligheidsgordels en geluidstoestel
16. Veiligheidsinrichtingen van de voertuigen, met name gebruik van de veiligheidsgordels, hoofdsteunen en veiligheidsvoorzieningen voor kinderen
17. Regels voor het milieuvriendelijke gebruik van het voertuig : alleen toeteren indien nodig, matig brandstofgebruik, beperking van uitlaatgassen.[/quote]