Ter hoogte van de uitwijkkegels staan normaal 4 kegels op 1 lijn:
Code: O  50cm  O      150cm      O  50cm  O
Voor het uitwijkmanoeuvre moet je de buitenste kegels aan de linkerkant (of de rechterkant bij spiegelopstelling) ontwijken. Tijdens de andere manoevres moet je tussen de binnenste kegels blijven.
Je zou kunnen argumenteren dat er één overbodige kegel staat (nl de rechtse of de linkse bij spiegelbeeldopstelling). Echter, de opstelling van het examenterrein is wettelijk vastgelegd en na het wegnemen van ook maar een enkele kegel wordt de geldigheid van de hele opstelling juridisch betwistbaar.
Als je toch wist langs welke kant je moest uitwijken, hoe kwam het dan dat je toch de andere kant genomen hebt? Als je al urenlang geoefend hebt op dit ontwijken, waarom zou je dan ontwijken langs een kant waarop je niet geoefend hebt en het voor jezelf moeilijk maken?
Als ik de uitleg van mijn instructeurs nog goed herinner wordt het rijden tussen 45 en 50km/h bij het uitwijken met een onvoldoende beoordeeld om dan niet geslaagd te zijn moet je toch nog een onvoldoende of twee vourbehouden gekregen hebben op andere manoeuvres.
Voor je iedereen rondom je beschuldigd moet je ook eens je hand in eigen boezem steken en aan jezelf eerlijk durven toegeven dat je fouten gemaakt hebt. Pas dan kan je leren uit je fouten en het de volgende keer beter doen.
Ik heb uit mijn fouten geleerd en ik doe pas in augustus opnieuw examen (na 3 maanden woon-werkverkeer op de motor met een voorlopig rijbewijs).