James schreef: Maar bestaat er een regel als er meerdere agenten het verkeer regelen (bv. de agent die het dichtst bij jou staat gehoorzamen)? Of moet je stoppen als ten minste één van de agenten je beveelt te stoppen?
Het komt spijtig genoeg wel eens voor dat bevoegde personen tegenstrijdige bevelen geven.
Een wettelijke regel inzake voorrang van dergelijke bevelen onderling bestaat niet.
Ik zou in dit geval het bevel opvolgen dat stoppen betekent, en wel om de volgende redenen.
Ten eerste behoren slechts tot de overtredingen van de 4de graad (de zwaarste dus):
Quote: De volgende bevelen negeren van een bevoegd persoon:
de arm of de armen horizontaal uitgestrekt, wat stoppen betekent voor de weggebruikers die naderen uit richtingen welke deze aangewezen door de arm of armen, dwarsen
het overdwars zwaaien met een rood licht, wat stoppen betekent voor de bestuurders naar wie het licht gekeerd is.
Het negeren van andere bevelen van een bevoegd persoon zijn slechts overtredingen van de derde graad.
Ten tweede houdt stoppen meestal minder risico op een ongeval in dan doorrijden. Slechts als je bij het opvolgen van het bevel van een bevoegd persoon alle nodige voorzichtigheidsmaatregelen genomen hebt om een ongeval te vermijden, en het komt desondanks toch nog tot een ongeval, is de bevoegde persoon verantwoordelijk.
Zo is bijvoorbeeld een teken van een bevoegd persoon om te vertragen een bevel waaraan je onmiddellijk gevolg dient te geven, doch is een teken van een bevoegd persoon om sneller te rijden slechts een aanwijzing, en geen bevel waaraan je onmiddellijk gevolg dient te geven. Het komt immers de bestuurder, en niet een bevoegd persoon, toe om uit te maken of hij, rekening houdend met alle omstandigheden (persoonlijke toestand, toestand en lading van het voertuig, enz.) veilig sneller kan rijden.
Indien het tot een rechtszaak zou komen waarbij vaststaat dat bevoegde personen tegenstrijdige bevelen gegeven hebben, is het vrijwel zeker dat de betrokken weggebruiker vrijuit zal gaan volgens het algemeen rechtsprincipe dat niemand tot het onmogelijke gehouden is ("Ã l'impossible nul n'est tenu"), en is de kans groot dat de rechter de betrokken bevoegde personen zal oproepen en ze terecht een ferme sigaar zullen mogen smoren.
[quote] James schreef: Maar bestaat er een regel als er meerdere agenten het verkeer regelen (bv. de agent die het dichtst bij jou staat gehoorzamen)? Of moet je stoppen als ten minste één van de agenten je beveelt te stoppen? [/quote]
Het komt spijtig genoeg wel eens voor dat bevoegde personen tegenstrijdige bevelen geven.
Een wettelijke regel inzake voorrang van dergelijke bevelen onderling bestaat niet.
Ik zou in dit geval het bevel opvolgen dat stoppen betekent, en wel om de volgende redenen.
Ten eerste behoren slechts tot de overtredingen van de 4de graad (de zwaarste dus):
[quote] Quote: De volgende bevelen negeren van een bevoegd persoon:
de arm of de armen horizontaal uitgestrekt, wat stoppen betekent voor de weggebruikers die naderen uit richtingen welke deze aangewezen door de arm of armen, dwarsen
het overdwars zwaaien met een rood licht, wat stoppen betekent voor de bestuurders naar wie het licht gekeerd is. [/quote]
Het negeren van andere bevelen van een bevoegd persoon zijn slechts overtredingen van de derde graad.
Ten tweede houdt stoppen meestal minder risico op een ongeval in dan doorrijden. Slechts als je bij het opvolgen van het bevel van een bevoegd persoon alle nodige voorzichtigheidsmaatregelen genomen hebt om een ongeval te vermijden, en het komt desondanks toch nog tot een ongeval, is de bevoegde persoon verantwoordelijk.
Zo is bijvoorbeeld een teken van een bevoegd persoon om te vertragen een bevel waaraan je onmiddellijk gevolg dient te geven, doch is een teken van een bevoegd persoon om sneller te rijden slechts een aanwijzing, en geen bevel waaraan je onmiddellijk gevolg dient te geven. Het komt immers de bestuurder, en niet een bevoegd persoon, toe om uit te maken of hij, rekening houdend met alle omstandigheden (persoonlijke toestand, toestand en lading van het voertuig, enz.) veilig sneller kan rijden.
Indien het tot een rechtszaak zou komen waarbij vaststaat dat bevoegde personen tegenstrijdige bevelen gegeven hebben, is het vrijwel zeker dat de betrokken weggebruiker vrijuit zal gaan volgens het algemeen rechtsprincipe dat niemand tot het onmogelijke gehouden is ("Ã l'impossible nul n'est tenu"), en is de kans groot dat de rechter de betrokken bevoegde personen zal oproepen en ze terecht een ferme sigaar zullen mogen smoren.