door Inazuma » 08 dec 2008, 00:24
Anonymous schreef:
Heb al meermaals gelezen en gehoord dat je, best nooit je koppelingspedaal
indrukt tijdens het nemen van een bocht (auto word onstabiel enz.)
Klopt?
Klopt.
Velen voelen het niet eens in een moderne auto, maar het destabiliserende effect bij ontkoppelen in de bocht is er nog altijd.
Maar neem nu je rijd in een zone 30, of waar dan ook, maar je rijdt allesinds langzaam (20, 30 km/u) en je wilt een straat inrijden nemen, dan moet je toch je koppeling indrukken tijdens die bocht?
Afremmen en naar een gepaste versnelling schakelen, doe je
voor de bocht .
Als je goed wordt in de timing, zit je in de juiste versnelling, met de koppeling weer volledig losgelaten (gekoppeld dus), net voor/op het moment dat je wil indraaien.
Als je net voor het afslaan hebt moeten stoppen (voetgangers, fietsers , voorranghebben verkeer doorlaten ofzo) dan vertrek je uiteraard gewoon in 1ste, en als je een (grote) voorrangsweg opdraait kan het ook zijn dat je best naar 2de schakelt nog tijdens het afslaan om wat snelheid te maken.
of pas als je voelt, dat de wagen 'het moeilijk krijgt' voor te blijven draaien?
Als de motor het voelbaar lastig krijgt om nog rond te draaien, dan zit je al veel te laag in de toeren, en had je eerder moeten ontkoppelen, terugschakelen, en terug koppelen in de lagere versnelling
[quote="Anonymous"]
Heb al meermaals gelezen en gehoord dat je, best nooit je koppelingspedaal
indrukt tijdens het nemen van een bocht (auto word onstabiel enz.)
Klopt?[/quote]
Klopt.
Velen voelen het niet eens in een moderne auto, maar het destabiliserende effect bij ontkoppelen in de bocht is er nog altijd.
[quote]Maar neem nu je rijd in een zone 30, of waar dan ook, maar je rijdt allesinds langzaam (20, 30 km/u) en je wilt een straat inrijden nemen, dan moet je toch je koppeling indrukken tijdens die bocht? [/quote]
Afremmen en naar een gepaste versnelling schakelen, doe je [i]voor[/i] de bocht .
Als je goed wordt in de timing, zit je in de juiste versnelling, met de koppeling weer volledig losgelaten (gekoppeld dus), net voor/op het moment dat je wil indraaien.
Als je net voor het afslaan hebt moeten stoppen (voetgangers, fietsers , voorranghebben verkeer doorlaten ofzo) dan vertrek je uiteraard gewoon in 1ste, en als je een (grote) voorrangsweg opdraait kan het ook zijn dat je best naar 2de schakelt nog tijdens het afslaan om wat snelheid te maken.
[quote]of pas als je voelt, dat de wagen 'het moeilijk krijgt' voor te blijven draaien?[/quote]
Als de motor het voelbaar lastig krijgt om nog rond te draaien, dan zit je al veel te laag in de toeren, en had je eerder moeten ontkoppelen, terugschakelen, en terug koppelen in de lagere versnelling