Anonymous schreef:Met een voorlopig rijbewijs mag je normaal gezien na 22 u niet meer rijden.
Dat is enkel zo op vrijdag, zaterdag, zondag, op een feestdag en de dag voor een feestdag - telkens tot 0600 uur de volgende dag.
Gisteren had ik de mogelijkheid gekregen om met de wagen te rijden. Het was wel later na 22u. Oké, het mocht niet, maar mijn begeleider zat naast mij.
Gisteren was het woensdag, geen feestdag, en mocht je dus wel rijden na 2200 uur.
De aanwezigheid van je begeleider maakt hiervoor niets uit.
Ik vond alleszins minder gemakkelijk dan overdag. Overdag kun je alles beter zien en heb je goed zicht en kun je ver genoeg kijken. Terwijl 's avonds minder goed gaat. Vooral waar er weinig of geen verlichting is langs de autosnelweg.
Logisch dat je in het donker wat minder ziet dan overdag
Het is inderdaad wat wennen als je voordien enkel overdag gereden hebt.
Als je de voorliggers of tegenliggers er niet mee hindert, steek dan je grootlichten aan.
De dimlichten van de ene auto geven ook al wat meer licht dan die van een ander model of merk.
Daar komt bij dat de Belgische (autosnel)wegen niet van de beste zijn, en bedoeld zijn voor gebruik met de verlichting die tegenwoordig uitgeschakeld wordt.
Geef mij maar een Nederlandse, Duitse of Britse snelweg in het donker.
Ik reed op de rijstrook, maar het gebeurt soms dat ik plots iets te rechts rij. Normaal moet je regelmatig in je zijspiegel kijken om te controleren of er genoeg zijdelingse afstand is.
Normaal gezien moet je aan het beeld dat je voor je ziet, kunnen afleiden of je goed zit tegenover de rand van de rijbaan.
Je kan dat als je nog maar pas leert rijden (of van auto verandert) af en toe eens nakijken in je spiegel, maar eigenlijk moet je weten of je nog goed zit afgaand op het beeld van de weg voor je .
Dat leer je ook door ervaring, dus meer ervaring opdoen
Mijn begeleider gaf als tip, dat ik zo ver mogelijk als het kan naar voor moet kijken.
Inderdaad : ver genoeg vooruit kijken zal je zowat altijd binnen je rijstrook houden.
Naar de zijrand kijken, volstaat om er naartoe te sturen.
Je rijdt naar waar je kijkt ...
Andere tip : meer rij-ervaring opdoen. Ook in het donker.
Er is ook een mogelijkheid dat je wat last hebt van nachtblindheid.
Nogal wat mensen hebben daar in meer of mindere mate last van.
Als je ook in andere omstandigheden meer last hebt om 's nachts te zien dan andere personen, kan ja je oogarts vragen dat eens na te gaan als je er nog eens op consultatie gaat.
[quote="Anonymous"]Met een voorlopig rijbewijs mag je normaal gezien na 22 u niet meer rijden.[/quote]
Dat is enkel zo op vrijdag, zaterdag, zondag, op een feestdag en de dag voor een feestdag - telkens tot 0600 uur de volgende dag.
[quote]Gisteren had ik de mogelijkheid gekregen om met de wagen te rijden. Het was wel later na 22u. Oké, het mocht niet, maar mijn begeleider zat naast mij.[/quote]
Gisteren was het woensdag, geen feestdag, en mocht je dus wel rijden na 2200 uur.
De aanwezigheid van je begeleider maakt hiervoor niets uit.
[quote]
Ik vond alleszins minder gemakkelijk dan overdag. Overdag kun je alles beter zien en heb je goed zicht en kun je ver genoeg kijken. Terwijl 's avonds minder goed gaat. Vooral waar er weinig of geen verlichting is langs de autosnelweg. [/quote]
Logisch dat je in het donker wat minder ziet dan overdag ;)
Het is inderdaad wat wennen als je voordien enkel overdag gereden hebt.
Als je de voorliggers of tegenliggers er niet mee hindert, steek dan je grootlichten aan.
De dimlichten van de ene auto geven ook al wat meer licht dan die van een ander model of merk.
Daar komt bij dat de Belgische (autosnel)wegen niet van de beste zijn, en bedoeld zijn voor gebruik met de verlichting die tegenwoordig uitgeschakeld wordt.
Geef mij maar een Nederlandse, Duitse of Britse snelweg in het donker.
[quote]Ik reed op de rijstrook, maar het gebeurt soms dat ik plots iets te rechts rij. Normaal moet je regelmatig in je zijspiegel kijken om te controleren of er genoeg zijdelingse afstand is. [/quote]
Normaal gezien moet je aan het beeld dat je voor je ziet, kunnen afleiden of je goed zit tegenover de rand van de rijbaan.
Je kan dat als je nog maar pas leert rijden (of van auto verandert) af en toe eens nakijken in je spiegel, maar eigenlijk moet je weten of je nog goed zit afgaand op het beeld van de weg voor je .
Dat leer je ook door ervaring, dus meer ervaring opdoen ;)
[quote]Mijn begeleider gaf als tip, dat ik zo ver mogelijk als het kan naar voor moet kijken. [/quote]
Inderdaad : ver genoeg vooruit kijken zal je zowat altijd binnen je rijstrook houden.
Naar de zijrand kijken, volstaat om er naartoe te sturen.
Je rijdt naar waar je kijkt ...
Andere tip : meer rij-ervaring opdoen. Ook in het donker.
Er is ook een mogelijkheid dat je wat last hebt van nachtblindheid.
Nogal wat mensen hebben daar in meer of mindere mate last van.
Als je ook in andere omstandigheden meer last hebt om 's nachts te zien dan andere personen, kan ja je oogarts vragen dat eens na te gaan als je er nog eens op consultatie gaat.