door Gast » 28 sep 2016, 16:38
Lieve schreef:ik vind het alleen raar dat je er na 2 jaar rijbewijs B, wel geschikt voor bevonden wordt. Ik vind dat een rare regeling
Enerzijds wil men auto's uit het verkeer halen en moedigt men (niet bijzonder actief en doeltreffend weliswaar) het gebruik van de lichte motorfiets/scooter aan voor het woon-werk verkeer.
Om de reguliere motorrijder niet al te zeer tegen de borst te stuiten, heeft men nu 4 uur verplichte rijschool ingevoerd voor zij die deze overstap willen maken. En simpelweg na 4 uurtjes (desnoods met de lesgever op café doorgebracht) kunnen ze zonder enige vorm van examen of bewijs van bekwaamheid de weg op. Want ja, men mag het hen dan ook weer niet te moeilijk maken, want dan blijven ze toch knus met hun autootje heen en weer rijden en files veroorzaken.
Dit is schrijnend, zeker als je weet dat de slaagpercentages voor de 'reguliere' motorrijbewijsexamens nog geen 10% bedragen. Wie de terreinproefexamens voor de rijbewijzen A1, A2 en A al eens heeft bijgewoond, ziet daar steevast drie à vier aspirant-motorrijders waarvan er maar bitter weinig daar voor de allereerste maal staan. En vierde, vijfde (en zelfs meer) examendeelname is daar eerder regel dan uitzondering.
En blijkbaar trekt niemand daaruit zijn conclusies. Mocht een examen aan om het even welke andere onderwijsinstelling een dergelijk laag slaagcijfer kennen, dan werd meteen dat examen, samen met de docent, aan een grondig onderzoek onderworpen. Want ook hier kunnen we bij een slaagpercentage van minder dan 10% enkel maar concluderen dat ofwel het examen formeel niet aangepast is aan wat men redelijkerwijs van de examinandus mag verwachten, of dat de rijscholen compleet incapabel zijn om motorrijlessen te geven.
[quote="Lieve"]ik vind het alleen raar dat je er na 2 jaar rijbewijs B, wel geschikt voor bevonden wordt. Ik vind dat een rare regeling :roll:[/quote]
Enerzijds wil men auto's uit het verkeer halen en moedigt men (niet bijzonder actief en doeltreffend weliswaar) het gebruik van de lichte motorfiets/scooter aan voor het woon-werk verkeer.
Om de reguliere motorrijder niet al te zeer tegen de borst te stuiten, heeft men nu 4 uur verplichte rijschool ingevoerd voor zij die deze overstap willen maken. En simpelweg na 4 uurtjes (desnoods met de lesgever op café doorgebracht) kunnen ze zonder enige vorm van examen of bewijs van bekwaamheid de weg op. Want ja, men mag het hen dan ook weer niet te moeilijk maken, want dan blijven ze toch knus met hun autootje heen en weer rijden en files veroorzaken.
Dit is schrijnend, zeker als je weet dat de slaagpercentages voor de 'reguliere' motorrijbewijsexamens nog geen 10% bedragen. Wie de terreinproefexamens voor de rijbewijzen A1, A2 en A al eens heeft bijgewoond, ziet daar steevast drie à vier aspirant-motorrijders waarvan er maar bitter weinig daar voor de allereerste maal staan. En vierde, vijfde (en zelfs meer) examendeelname is daar eerder regel dan uitzondering.
En blijkbaar trekt niemand daaruit zijn conclusies. Mocht een examen aan om het even welke andere onderwijsinstelling een dergelijk laag slaagcijfer kennen, dan werd meteen dat examen, samen met de docent, aan een grondig onderzoek onderworpen. Want ook hier kunnen we bij een slaagpercentage van minder dan 10% enkel maar concluderen dat ofwel het examen formeel niet aangepast is aan wat men redelijkerwijs van de examinandus mag verwachten, of dat de rijscholen compleet incapabel zijn om motorrijlessen te geven.