Het zuinig rijden dat die Nederlanders met hun caravan toepassen heeft niets te maken met de manier van terugschakelen.
Zij trachten op een zo laag mogelijk toerental met een zware aanhangwagen te rijden, waardoor de motor onvoldoende koeling begint te krijgen.
Het Laatste Nieuws 21/07/08 schreef:"Het omhoogtrekken van een aanhanger is een enorme belasting voor de motor als deze te weinig toeren maakt"
Diezelfde Nederlanders zijn overigens massaal gestrand op een paar kilometer voor de Luxemburgse grens omdat ze net voldoende getankt hadden om daar te geraken en vergeten waren dat ze met een caravan, of zelfs gewoon met de airco aan, meer verbruiken dan zonder...
Ik heb zelf ook een cursus economisch rijden gevolgd (met een vrachtwagen) en ook daar wordt aangeraden om zo weinig mogelijk terug te schakelen bij het afremmen.
Zolang de motor aangedreven wordt door de wielen is het verbruik inderdaad nul, terwijl bij het intrappen van de koppeling telkens een beetje brandstof gebruikt wordt om de motor op gang te houden.
Let wel: ook tijdens een cursus economisch rijden wordt de veiligheid niet uit het oog verloren: terugschakelen om een helling af te rijden en dus de motorrem optimaal te gebruiken is uiteraard wel toegelaten, zelfs aangeraden.
Ik kan ook de verdere redenering van de Rijprof volgen: wanneer je tijd genoeg hebt om af te remmen is de remmende werking van de motor ook in 3de of zelfs 4de versnelling groot genoeg, en kan je net voor het stoppen bij laag toerental uit versnelling schakelen; je staat dan bijna stil.
Anders ga je soms het effect bereiken dat al goed op voorhand teruggeschakeld wordt naar 2de, en dat achteraf nog een beetje gas gegeven moet worden om tot aan het kruispunt te geraken...
Bovendien: ga eens aan een kruispunt staan, en luister eens naar de auto's die toekomen. Hoeveel schakelen er terug om hun motorrem te gebruiken?
De praktijk ligt hier dus mijlenver van de theorie...
Overigens: lees het praktijkboek er maar even op na, blz 75...
Het zuinig rijden dat die Nederlanders met hun caravan toepassen heeft niets te maken met de manier van terugschakelen.
Zij trachten op een zo laag mogelijk toerental met een zware aanhangwagen te rijden, waardoor de motor onvoldoende koeling begint te krijgen.
[quote="Het Laatste Nieuws 21/07/08"][color=blue]"Het omhoogtrekken van een aanhanger is een enorme belasting voor de motor als deze te weinig toeren maakt"[/color][/quote][url=http://www.z24.nl/z24geld/artikel_20610.z24]Diezelfde Nederlanders[/url] zijn overigens massaal gestrand op een paar kilometer voor de Luxemburgse grens omdat ze net voldoende getankt hadden om daar te geraken en vergeten waren dat ze met een caravan, of zelfs gewoon met de airco aan, meer verbruiken dan zonder...
Ik heb zelf ook een cursus economisch rijden gevolgd (met een vrachtwagen) en ook daar wordt aangeraden om zo weinig mogelijk terug te schakelen bij het afremmen.
Zolang de motor aangedreven wordt door de wielen is het verbruik inderdaad nul, terwijl bij het intrappen van de koppeling telkens een beetje brandstof gebruikt wordt om de motor op gang te houden.
Let wel: ook tijdens een cursus economisch rijden wordt de veiligheid niet uit het oog verloren: terugschakelen om een helling af te rijden en dus de motorrem optimaal te gebruiken is uiteraard wel toegelaten, zelfs aangeraden.
Ik kan ook de verdere redenering van de Rijprof volgen: wanneer je tijd genoeg hebt om af te remmen is de remmende werking van de motor ook in 3de of zelfs 4de versnelling groot genoeg, en kan je net voor het stoppen bij laag toerental uit versnelling schakelen; je staat dan bijna stil.
Anders ga je soms het effect bereiken dat al goed op voorhand teruggeschakeld wordt naar 2de, en dat achteraf nog een beetje gas gegeven moet worden om tot aan het kruispunt te geraken...
Bovendien: ga eens aan een kruispunt staan, en luister eens naar de auto's die toekomen. Hoeveel schakelen er terug om hun motorrem te gebruiken?
De praktijk ligt hier dus mijlenver van de theorie...
Overigens: lees het praktijkboek er maar even op na, blz 75...