door Jozef » 05 sep 2017, 17:01
Sika schreef: ↑05 sep 2017, 11:37
Bedankt voor de reactie! Je zei " Alvorens linksaf te slaan, moet je moet voorrang verlenen aan alle tegenliggers" maar dan moeten mojn tegenliggers toch ook voorang verlenen aan mij? Want op dat kruispunt hebben zpwel ik als mijn tegenligger evenveel voorang zeg maar. Ik bedoel, we zitten in een zelfde positie allebei groen allebei naar links. Of is het zo dt wie het eerst , ofja snelst op het kruispunt is voorang heeft?
Ik kan begrijpen dat als ik alleen uit mijn rochting kom ik dan stop op het kruispunt zn voorang vrrleen aan bvb twee auto's die mijn tegenligger zijn. Maar als er achter mij drie auto's zijn en als die mij volgen, wat dan?
Met of zonder verkeerslichten: als jij en een aantal achterliggers linksaf willen slaan, en in de tegengestelde richting doet zich hetzelfde voor, dan zit je gewoon muurvast (een gevolg van het rechts kruisen), en kunnen de bestuurders bijvoorbeeld beurtelings elkaar doorlaten. Want als iedereen koppig is, dan is er maar één oplossing meer: de politie laten komen om het op te lossen.
In de praktijk zijn daarom aan dergelijke kruispunten dikwijls wegmarkeringen aangebracht welke ervoor zorgen dat je links kunt kruisen.
Persoonlijk vind ik het links kruisen veel beter. Op die manier kan er weinig hinder onttstaan bij druk verkeer.
Je bent niet alleen met die idee, in de meeste andere landen wordt er links gekruist bij het afslaan.
Ik hoop dat ik niet in moeilijke situaties terechtkom op het examen.
Op het examen dien je er in ieder geval voor te zorgen dat je geen overtreding begaat.
Je mag dus bijvoorbeeld een tegenligger niet dwingen om jou te laten linksaf slaan. Maakt hij evenwel duidelijk dat jij mag voorgaan, dan mag je daar uiteraard gebruik van maken. Even de hand opsteken als bedankje is dan wel zo netjes.
Omgekeerd mag jij ook, als het nodig is om te vermijden dat het verkeer geblokkeerd geraakt, aan je voorrang verzaken. Je mag dat evenwel niet doen als het enkel uit hoffelijkheid is en je daardoor anderen hindert. Dat is bijvoorbeeld het geval als je nodeloos stopt om een voetganger te laten oversteken waar er geen oversteekplaats voor voetgangers is en je daardoor je achterliggers verplicht om ook te vertragen of te stoppen.
[quote=Sika post_id=103572 time=1504604257]
Bedankt voor de reactie! Je zei " Alvorens linksaf te slaan, moet je moet voorrang verlenen aan alle tegenliggers" maar dan moeten mojn tegenliggers toch ook voorang verlenen aan mij? Want op dat kruispunt hebben zpwel ik als mijn tegenligger evenveel voorang zeg maar. Ik bedoel, we zitten in een zelfde positie allebei groen allebei naar links. Of is het zo dt wie het eerst , ofja snelst op het kruispunt is voorang heeft?
Ik kan begrijpen dat als ik alleen uit mijn rochting kom ik dan stop op het kruispunt zn voorang vrrleen aan bvb twee auto's die mijn tegenligger zijn. Maar als er achter mij drie auto's zijn en als die mij volgen, wat dan?
[/quote]
Met of zonder verkeerslichten: als jij en een aantal achterliggers linksaf willen slaan, en in de tegengestelde richting doet zich hetzelfde voor, dan zit je gewoon muurvast (een gevolg van het rechts kruisen), en kunnen de bestuurders bijvoorbeeld beurtelings elkaar doorlaten. Want als iedereen koppig is, dan is er maar één oplossing meer: de politie laten komen om het op te lossen.
In de praktijk zijn daarom aan dergelijke kruispunten dikwijls wegmarkeringen aangebracht welke ervoor zorgen dat je links kunt kruisen.
[quote]
Persoonlijk vind ik het links kruisen veel beter. Op die manier kan er weinig hinder onttstaan bij druk verkeer.
[/quote]
Je bent niet alleen met die idee, in de meeste andere landen wordt er links gekruist bij het afslaan.
[quote]
Ik hoop dat ik niet in moeilijke situaties terechtkom op het examen.
[/quote]
Op het examen dien je er in ieder geval voor te zorgen dat je geen overtreding begaat.
Je mag dus bijvoorbeeld een tegenligger niet dwingen om jou te laten linksaf slaan. Maakt hij evenwel duidelijk dat jij mag voorgaan, dan mag je daar uiteraard gebruik van maken. Even de hand opsteken als bedankje is dan wel zo netjes.
Omgekeerd mag jij ook, als het nodig is om te vermijden dat het verkeer geblokkeerd geraakt, aan je voorrang verzaken. Je mag dat evenwel niet doen als het enkel uit hoffelijkheid is en je daardoor anderen hindert. Dat is bijvoorbeeld het geval als je nodeloos stopt om een voetganger te laten oversteken waar er geen oversteekplaats voor voetgangers is en je daardoor je achterliggers verplicht om ook te vertragen of te stoppen.