Jozef schreef:Inazuma schreef:Een fietser heeft pas voorrang OP een oversteekplaats voor (brom)fietsers als hij er reeds OP gereden is onder de voorwaarde in de wegcode bepaald:
...
Die voorwaarde zie ik nergens in het verkeersreglement staan.
Die staat inderdaad niet expliciet zo in de wegcode.
40ter De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.
Wie zich op een fietsoversteekplaats gooit zonder rekening te houden met de naderende voertuigen, bevindt zich dan ook niet op de OW onder de voorwaarden van de wegcode ...
De fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten weliswaar de in AR 43.3 vermelde regels naleven. Doen ze dit niet, dan begaan ze een overtreding waarvoor ze kunnen gestraft worden. Maar ook dan moet de bestuurder van een auto of van een motorfiets zich aan AR 40ter houden.
Met dezelfde redenering zou je kunnen zeggen dat een bestuurder die een B1 / B5 negeert, wel voorrang had moeten verlenen, maar als hij dat niet doet toch voorrang krijgt wanneer hij van rechts komt ... niet dus.
We hebben hier de situatie zoals met de oversteekplaatsen van voetgangers
voor de wijziging die bestuurders verplicht de voetgangers daar voorrang te verlenen.
De situatie daar was al even tweeslachtig als nu nog bij de fietsoversteekplaatsen.
Het is bijgevolg bijvoorbeeld heel goed mogelijk dat een bestuurder van een bestelwagen stopt voor een fietser die zich op een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen bevindt, maar die fietser aangereden wordt door een bromfietser die de bestelwagen langs links voorbijrijdt.
Die bestelwagen mag niet ingehaald worden.
[quote="Jozef"][quote="Inazuma"]Een fietser heeft pas voorrang OP een oversteekplaats voor (brom)fietsers als hij er reeds OP gereden is onder de voorwaarde in de wegcode bepaald:
...[/quote]
Die voorwaarde zie ik nergens in het verkeersreglement staan.[/quote]
Die staat inderdaad niet expliciet zo in de wegcode.
[color=blue]40ter De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt [b]onder de in dit reglement voorziene voorwaarden[/b] niet in gevaar brengen.[/color]
Wie zich op een fietsoversteekplaats gooit zonder rekening te houden met de naderende voertuigen, bevindt zich dan ook niet op de OW onder de voorwaarden van de wegcode ...
[quote]De fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten weliswaar de in AR 43.3 vermelde regels naleven. Doen ze dit niet, dan begaan ze een overtreding waarvoor ze kunnen gestraft worden. Maar ook dan moet de bestuurder van een auto of van een motorfiets zich aan AR 40ter houden.[/quote]
Met dezelfde redenering zou je kunnen zeggen dat een bestuurder die een B1 / B5 negeert, wel voorrang had moeten verlenen, maar als hij dat niet doet toch voorrang krijgt wanneer hij van rechts komt ... niet dus.
We hebben hier de situatie zoals met de oversteekplaatsen van voetgangers[b] voor[/b] de wijziging die bestuurders verplicht de voetgangers daar voorrang te verlenen.
De situatie daar was al even tweeslachtig als nu nog bij de fietsoversteekplaatsen.
[quote]
Het is bijgevolg bijvoorbeeld heel goed mogelijk dat een bestuurder van een bestelwagen stopt voor een fietser die zich op een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen bevindt, maar die fietser aangereden wordt door een bromfietser die de bestelwagen langs links voorbijrijdt.[/quote]
Die bestelwagen mag niet ingehaald worden.