Banden

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Banden

Re: Banden

door de rijprof » 15 nov 2014, 19:01

Info i.v.m. het praktijkexamen vind je op: www.derijprof.be > zie praktijk > controles

Re: Banden

door Benny Stinkens » 15 nov 2014, 18:13

Voor alle duidelijkheid:
Op een examen moet je niet de bandenspanning controleren :idea:
Men kan je wel vragen dat als je het zou moeten doen, waar je dat gaat doen.
M.a.w. je moet dan het ventiel aanwijzen. :wink:

Re: Banden

door Brent Geerts » 15 nov 2014, 00:26

melelay schreef:met wat moet je je bandenspanning controleren?
baro luchtdrukmeter of mano meter???
Als je een compressor of fietspomp hebt met een metertje, kan het eventueel ook daarmee inderdaad. In dat geval is het dus een manometer. Er zijn echter ook kleinere toestelletjes die je makkelijk kan meenemen.

Re: Banden

door melelay » 15 nov 2014, 00:17

met wat moet je je bandenspanning controleren?
baro luchtdrukmeter of mano meter???

door GRO » 25 apr 2007, 21:29

Afbeelding
Gratis Rijbewijs Online / Praktijk B schreef: SLIJTAGE VAN DE BANDEN

- De examinator verzoekt de kandidaat aan te tonen hoe hij de slijtage van zijn banden nagaat.

- Hij verwacht van de kandidaat:
. dat hij zijn wielen draait om het nakijken te vergemakkelijken,
. dat hij daarna uitstapt en dat hij de groeven die hij nakijkt aantoont.

- De controle beperkt zich tot één voorwiel van het voertuig.

- De wettelijke minimale profieldiepte voor een autoband bedraagt 1.6 mm. Maar dit kan je moeilijk met het blote oog inschatten.

- Hiervoor bestaan hulpmiddeltjes.
. Zo bevat elke band een aantal zogenaamde slijtindicatoren die zich in de diepe centrale groeven bevinden.
. Een andere mogelijkheid biedt de profieldieptemeter, een schuifmetertje dat de diepte van de groeven meet
en verkrijgbaar is in de meeste autohandels.

- De kandidaat is niet verplicht, maar mag gebruik maken van de slijtage indicatoren, aanwezig op sommige banden.

door Kaiser Sose » 25 apr 2007, 13:28

Je moet eigenlijk de slijtage-indicatoren in de hoofdgroeven tonen.
Is nog net te zien op de foto.

Re: Banden

door Benny Stinkens » 24 apr 2007, 21:22

Koen058 schreef: Een vriend heeft die vraag gekregen en heeft twee keer de verkeerde groeven aangeduid: er is dus blijkbaar nog een derde soort?
Of hij is zo slim geweest om 2x dezelfde aan te duiden :?

Men heeft het eigenlijk over de hoofdgroeven en dit zijn meestal de overlangse.

Op de foto uit ons voorbeeld zou ik dus de overlangse + die wat zo een beetje in een mislukte S lopen aanduiden.

Banden

door Koen058 » 24 apr 2007, 18:36

Hey. Op het examen kan gevraagd worden om aan te duiden hoe je de slijtage van de banden kunt opmerken. Je moet je voorwielen draaien (zodat je het duidelijk kan aanwijzen) en dan groeven aanduiden. Nu is mijn vraag welke groeven dat juist zijn. Want je hebt "overlangse" en "dwarse" groeven... Een vriend heeft die vraag gekregen en heeft twee keer de verkeerde groeven aangeduid: er is dus blijkbaar nog een derde soort?

Afbeelding

Vriendelijke groeten
Koen

Omhoog