door GRO » 25 apr 2007, 21:29
Gratis Rijbewijs Online / Praktijk B schreef:
SLIJTAGE VAN DE BANDEN
- De examinator verzoekt de kandidaat aan te tonen hoe hij de slijtage van zijn banden nagaat.
- Hij verwacht van de kandidaat:
. dat hij zijn wielen draait om het nakijken te vergemakkelijken,
. dat hij daarna uitstapt en dat hij de groeven die hij nakijkt aantoont.
- De controle beperkt zich tot één voorwiel van het voertuig.
- De wettelijke minimale profieldiepte voor een autoband bedraagt 1.6 mm. Maar dit kan je moeilijk met het blote oog inschatten.
- Hiervoor bestaan hulpmiddeltjes.
. Zo bevat elke band een aantal zogenaamde slijtindicatoren die zich in de diepe centrale groeven bevinden.
. Een andere mogelijkheid biedt de profieldieptemeter, een schuifmetertje dat de diepte van de groeven meet
en verkrijgbaar is in de meeste autohandels.
- De kandidaat is niet verplicht, maar mag gebruik maken van de slijtage indicatoren, aanwezig op sommige banden.
[img]http://www.soundandvision.be/rijbewijs/theoriepraktijk/afbeeldingen/banden.JPG[/img]
[quote="Gratis Rijbewijs Online / Praktijk B"]
SLIJTAGE VAN DE BANDEN
- De examinator verzoekt de kandidaat aan te tonen hoe hij de slijtage van zijn banden nagaat.
- Hij verwacht van de kandidaat:
. dat hij zijn wielen draait om het nakijken te vergemakkelijken,
. dat hij daarna uitstapt en dat hij de groeven die hij nakijkt aantoont.
- De controle beperkt zich tot één voorwiel van het voertuig.
- De wettelijke minimale profieldiepte voor een autoband bedraagt 1.6 mm. Maar dit kan je moeilijk met het blote oog inschatten.
- Hiervoor bestaan hulpmiddeltjes.
. Zo bevat elke band een aantal zogenaamde slijtindicatoren die zich in de diepe centrale groeven bevinden.
. Een andere mogelijkheid biedt de profieldieptemeter, een schuifmetertje dat de diepte van de groeven meet
en verkrijgbaar is in de meeste autohandels.
- De kandidaat is niet verplicht, maar mag gebruik maken van de slijtage indicatoren, aanwezig op sommige banden.
[/quote]