door Watchdog » 06 apr 2007, 12:08
Stephan schreef:Ik neem bochten naar rechts als volgt:
op een T-kruising:
- Ik rem op de motor
- ik rem dan af met het rempedaal (eerst nog zonder te ontkoppelen)
- ik ontkoppel en schakel naar tweede (ik houd het rempedaal nog ingeduwd)
- ik let even op fietsers middels de zijspiegel en laat mijn rempedaal weer los
- ik draai af naar rechts
Is dit een correcte manier?
Is het op een klein (+)kruispunt waar normale voorrang van rechts geldt en waar er slechte zichtbaarheid is (door bebouwing, geparkeerde voertuigen of wat dan ook) aangewezen om bijna tot stilstand te komen en in eerste versnelling de bocht te nemen?
Als ik in eerste versnelling op een iets groter kruispunt moet afdraaien, mag ik dan al schakelen naar tweede in de bocht? Of moet ik echt wachten om te schakelen tot ik de bocht gemaakt heb?[/b]
Over je eerste vraag, bij het indraaien naar rechts, daar denk ik dat 't goed is als je nog eens over je schouder kijkt ook. Zo heb ik het alleszins geleerd en ik snap wel waarom. Dode hoek...
Ik denk niet dat het nodig is om terug te schakelen naar eerste. Als je in tweede versnelling rijdt, dan kun je volgens mij traag genoeg rijden om alles gezien te hebben. Je voelt dat volgens mij ook snel aan, je rijdt zo traag als nodig is om alles gezien te hebben, en lukt dat niet in tweede, dan moet je naar eerste.
Volgens mij schakel je
voor je bocht terug naar tweede. En dan laat je je ontkoppelingspedaal opkomen voor je je bocht neemt. Dit is denk ik de juiste manier, meen ik mij te herinneren. Als je vanuit eerste vertrekt, dan weet ik het eigenlijk niet zo goed. Volgens mij schakel je wanneer nodig, en dat kan volgens mij in de bocht zijn. Correct me if I'm wrong!
[quote="Stephan"]Ik neem bochten naar rechts als volgt:
op een T-kruising:
- Ik rem op de motor
- ik rem dan af met het rempedaal (eerst nog zonder te ontkoppelen)
- ik ontkoppel en schakel naar tweede (ik houd het rempedaal nog ingeduwd)
- ik let even op fietsers middels de zijspiegel en laat mijn rempedaal weer los
- ik draai af naar rechts
Is dit een [b]correcte[/b] manier?
Is het op een klein (+)kruispunt waar normale voorrang van rechts geldt en waar er slechte zichtbaarheid is (door bebouwing, geparkeerde voertuigen of wat dan ook) aangewezen om bijna tot stilstand te komen en in eerste versnelling de bocht te nemen?
Als ik in eerste versnelling op een iets groter kruispunt moet afdraaien, mag ik dan al schakelen naar tweede in de bocht? Of moet ik echt wachten om te schakelen tot ik de bocht gemaakt heb?[/b][/quote]
Over je eerste vraag, bij het indraaien naar rechts, daar denk ik dat 't goed is als je nog eens over je schouder kijkt ook. Zo heb ik het alleszins geleerd en ik snap wel waarom. Dode hoek...
Ik denk niet dat het nodig is om terug te schakelen naar eerste. Als je in tweede versnelling rijdt, dan kun je volgens mij traag genoeg rijden om alles gezien te hebben. Je voelt dat volgens mij ook snel aan, je rijdt zo traag als nodig is om alles gezien te hebben, en lukt dat niet in tweede, dan moet je naar eerste.
Volgens mij schakel je [b]voor[/b] je bocht terug naar tweede. En dan laat je je ontkoppelingspedaal opkomen voor je je bocht neemt. Dit is denk ik de juiste manier, meen ik mij te herinneren. Als je vanuit eerste vertrekt, dan weet ik het eigenlijk niet zo goed. Volgens mij schakel je wanneer nodig, en dat kan volgens mij in de bocht zijn. Correct me if I'm wrong!