Eugeen schreef: Ze maken toch ook geen gaten meer in de bodem van de auto, voor het geval je zonder brandstof valt, dat je dan zou kunnen trappen als de Flitstones
De Flinstones zul je wellicht bedoelen.
Neen, inderdaad niet.
Bij mijn eerste wagen, een Citroën 2CV, was er nog een zwengel, waarmee ik de motor kon starten als ik de lichten eens te lang laten branden had en de batterij zo goed als leeg was.
Op vlak wegdek kon je hem evenwel evengoed vooruitduwen tot hij wat snelheid had (hij woog amper 560 kg), er inspringen en hem met ingeschakeld contact in tweede versnelling schakelen, en hop: weg was je met de geit.
Nu moet je maar wachten op een pechtverhelpingsdienst als je dat voorhebt, en lidgeld betalen als je nog niet aangesloten bent.
Als het de VAB is, krijg je eerst te horen dat je moet wachten, omdat je in een parkeergarage staat, en de mensen met pech op de weg voorrang krijgen.
Een uur later komt er dan een depannagevoertuig van de VAB dat die ondergrondse parkeergarage niet inkan vanweg zijn hoogte, niettegenstaande je daarop gewezen hebt.
Nog een uur later komt er dan een VAB-pechverhelper met een vervangingsbatterij die niet kan vastgemaakt worden in jouw wagen, en waarmee je dus maar losstaand moet rijden, ook al bevat ze een zuur. Die batterij moet dan zogezegd de volgende werkdag ter beschikking van de VAB staan bij je dealer, maar 14 dagen later staat ze er nog.
Meegemaakt met een geleasde Toyota Picnic.
Vraag je Touring Wegenhulp, dan verkopen ze je een batterij die enkele dagen voor het einde van de eenjarige garantieperiode de geest geeft.
Meegemaakt met mijn Jaguar.
Ooit heb ik aan de kant gestaan in 35°C met mijn Jaguar, met een Touring Wegenhulp lidmaatschap dat voorzag in een vervangingswagen tegen bijbetaling. Eerst kwam er een pechverhelper om vast te stellen dat de cilinderkoppakking defect was, wat ik ook al wist. Later kwam er een depannagewagen van Touring, die evenwel geen vervangwagen bijhad: er waren er geen meer in voorraad. Hoe ik dan moest thuisgeraken? Die brave man met zijn depannagewagen heeft mij dan maar naar huis gebracht.
Fantastisch toch, hoe je er vandaag de dag voorstaat als je pech hebt met een supergesofistikeerde wagen. Mijn vader had in Frankrijk pech met zijn Mercedes E-klasse tijdens de garantieperiode, en kreeg van de lokale Mercedes-dealer als vervangwagen ... een Citroën C5! Leuk toch, als je geïnvesteerd hebt in een degelijke Duitse wagen, en je krijgt zo een Frans vehikel als vervangwagen.
[quote] Eugeen schreef: Ze maken toch ook geen gaten meer in de bodem van de auto, voor het geval je zonder brandstof valt, dat je dan zou kunnen trappen als de Flitstones [/quote]
De Flinstones zul je wellicht bedoelen.
Neen, inderdaad niet.
Bij mijn eerste wagen, een Citroën 2CV, was er nog een zwengel, waarmee ik de motor kon starten als ik de lichten eens te lang laten branden had en de batterij zo goed als leeg was.
Op vlak wegdek kon je hem evenwel evengoed vooruitduwen tot hij wat snelheid had (hij woog amper 560 kg), er inspringen en hem met ingeschakeld contact in tweede versnelling schakelen, en hop: weg was je met de geit.
Nu moet je maar wachten op een pechtverhelpingsdienst als je dat voorhebt, en lidgeld betalen als je nog niet aangesloten bent.
Als het de VAB is, krijg je eerst te horen dat je moet wachten, omdat je in een parkeergarage staat, en de mensen met pech op de weg voorrang krijgen.
Een uur later komt er dan een depannagevoertuig van de VAB dat die ondergrondse parkeergarage niet inkan vanweg zijn hoogte, niettegenstaande je daarop gewezen hebt.
Nog een uur later komt er dan een VAB-pechverhelper met een vervangingsbatterij die niet kan vastgemaakt worden in jouw wagen, en waarmee je dus maar losstaand moet rijden, ook al bevat ze een zuur. Die batterij moet dan zogezegd de volgende werkdag ter beschikking van de VAB staan bij je dealer, maar 14 dagen later staat ze er nog.
Meegemaakt met een geleasde Toyota Picnic.
Vraag je Touring Wegenhulp, dan verkopen ze je een batterij die enkele dagen voor het einde van de eenjarige garantieperiode de geest geeft.
Meegemaakt met mijn Jaguar.
Ooit heb ik aan de kant gestaan in 35°C met mijn Jaguar, met een Touring Wegenhulp lidmaatschap dat voorzag in een vervangingswagen tegen bijbetaling. Eerst kwam er een pechverhelper om vast te stellen dat de cilinderkoppakking defect was, wat ik ook al wist. Later kwam er een depannagewagen van Touring, die evenwel geen vervangwagen bijhad: er waren er geen meer in voorraad. Hoe ik dan moest thuisgeraken? Die brave man met zijn depannagewagen heeft mij dan maar naar huis gebracht.
Fantastisch toch, hoe je er vandaag de dag voorstaat als je pech hebt met een supergesofistikeerde wagen. Mijn vader had in Frankrijk pech met zijn Mercedes E-klasse tijdens de garantieperiode, en kreeg van de lokale Mercedes-dealer als vervangwagen ... een Citroën C5! Leuk toch, als je geïnvesteerd hebt in een degelijke Duitse wagen, en je krijgt zo een Frans vehikel als vervangwagen.