door Jozef » 05 jul 2006, 12:29
Een forumbezoeker stelde mij de zeer interessante vraag welke aanhangwagens er mogen getrokken worden door een bestuurder die over een rijbewijs beschikt dat geldig verklaard is voor het besturen van voertuigen van de categorie B (maar niet voor B+E).
Ziehier het antwoord, evenals nog wat bijkomende informatie m.b.t. deze aanhangwagens.
Rijbewijs
Aanhangwagens met een maximaal toegelaten massa van niet meer dan 750 kg
Deze aanhangwagens mogen getrokken worden zonder verdere voorwaarden.
Aanhangwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 750 kg
Deze aanhangwagens mogen getrokken worden, mits aan twee voorwaarden voldaan is:
de maximaal toegelaten massa van het samenstel (= MTM van het trekkend voertuig + MTM van de aanhangwagen) mag niet meer dan 3.500 kg bedragen,
EN
de maximaal toegestane massa van de aanhangwagen mag niet groter zijn dan de ledige massa van het trekkend voertuig.
Inschrijving en kenteken
De aanhangwagen moet ingeschreven worden en achteraan voorzien zijn van zijn eigen kentekenplaat, behalve in de volgende gevallen:
aanhangwagens waarvan de maximale toegelaten massa niet hoger is dan 750 kglandbouwaanhangwagens (= trage aanhangers getrokken door landbouwtrekkers) en werfaanhangwagens (bij voorbeeld gebruikt als kleedkamer, magazijn of rijdend kantoor)havenaanhangwagensaanhangwagens die tijdelijk in België worden ingevoerd door in ons land verblijvende personen.Aanhangwagens die geen eigen inschrijving hebben, moeten achteraan voorzien zijn van een reproductie van de kentekenplaat van het trekkend voertuig.
Technische controle
De aanhangwagens waarvan noch de maximaal toegelaten massa, noch de massa in beladen toestand meer bedraagt dan 750 kg, zijn vrijgesteld van elke technische controle.
De aanhangwagens die niet aan deze voorwaarde voldoen, zijn aan de controle onderworpen vóór hun eerste ingebruikneming of voordat zij opnieuw in gebruik genomen worden, en vervolgens:
de kampeeraanhangwagens (waaronder de caravans), de bootaanhangwagens en de aanhangwagens voor zweefvliegtuigen: om de twee jaarde andere aanhangwagens : elk jaar.
De aanhangwagen moet aangeboden worden op initiatief van de verwerver, de houder of de gebruiker.De personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen die aangewend worden voor het slepen van een aanhangwagen en uitgerust zijn met een koppeling voor het slepen van een aanhangwagen zijn, van hun kant, aan de keuring onderworpen volgens de volgende regels:
De motorvoertuigen van de voormelde types die aangewend worden voor het slepen van een aanhangwagen, en die uitgerust zijn met een koppelingsinrichting voor het slepen van een aanhangwagen waarvan de MTM meer bedraagt dan 750 kg , zijn aan de keuring onderworpen -- voor een volledige keuring van het voertuig -- vóór de eerste in verkeerstelling of vóór de datum van opnieuw in verkeer stellen, en vervolgens elk jaar, zelfs wanneer het motorvoertuig jonger is dan vier jaar
voor de motorvoertuigen van de voormelde types die geen aanhangwagens slepen waarvan de MTM 750 kg overtreft, of die de koppelingsinrichting gebruiken als fietsendrager of motordrager, is enkel de koppelingsinrichting zelf aan de keuring onderworpen vóór de in verkeerstelling van het motorvoertuig of van zodra dit laatste met die inrichting is uitgerust (te betalen vergoeding: 9 Euro, BTW 21% inbegrepen), en vervolgens elk jaar, maar slechts vanaf het ogenblik dat het motorvoertuig 4 jaar oud is geworden (vanaf die leeftijd moet het motorvoertuig jaarlijks een volledige controle ondergaan).
Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid
De verzekering van de burgerlijke aansprakelijkheid van het trekkend voertuig dekt ook de aanhangwagen wanneer deze laatste aan dat motorvoertuig gekoppeld is. Je dient je verzekeraar evenwel op de hoogte te brengen van het feit dat het motorvoertuig ook gebruikt wordt om een aanhangwagen te trekken.
Bovendien moet een afzonderlijke verzekering worden afgesloten voor de dekking van de burgerlijke aansprakelijkheid van de aanhangwagen wanneer hij niet aan een trekkend voertuig gekoppeld is. Deze dekt bijvoorbeeld de schade aan derden als de alleen geparkeerde aanhangwagen een helling afrijdt, of de op een verboden plaats geparkeerde aanhangwagen een aanrijding veroorzaakt tussen twee andere voertuigen als gevolg van het gebrek aan zichtbaarheid voortvloeiend uit zijn aanwezigheid.
Verkeersbelasting
De verkeersbelasting bedraagt momenteel 27,36 Euro per jaar voor aanhangwagens met een MTM van minder dan 500 kg, evenals voor kampeeraanhangwagens (caravans e.d.) en aanhangwagens voor het vervoer van één boot. Voor andere aanhangwagens met een MTM van 500 kg of meer bedraagt ze 56,76 Euro per jaar. Deze tarieven moeten nog vermeerderd worden met 10% voor de gemeentelijke opdeciemen.
Het vignet dat jaarlijks afgeleverd wordt als bewijs van betaling, dient aangebracht te worden op de aanhangwagen (en niet op het trekkend voertuig, aangezien de belasting eigen is aan de aanhangwagen, en deze niet noodzakelijkerwijze altijd door hetzelfde voertuig getrokken wordt).
Heffing van de verkeersbelasting:
Aanhangwagens met een eigen inschrijving
De heffing gebeurt automatisch.
Aanhangwagens die geen eigen inschrijving hebben
De eigenaar van de aanhangwagen zich aan te bieden op het ontvangkantoor van de direkte belastingen.
Een forumbezoeker stelde mij de zeer interessante vraag welke aanhangwagens er mogen getrokken worden door een bestuurder die over een rijbewijs beschikt dat geldig verklaard is voor het besturen van voertuigen van de categorie B (maar niet voor B+E).
Ziehier het antwoord, evenals nog wat bijkomende informatie m.b.t. deze aanhangwagens.
Rijbewijs
Aanhangwagens met een maximaal toegelaten massa van niet meer dan 750 kg
Deze aanhangwagens mogen getrokken worden zonder verdere voorwaarden.
Aanhangwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 750 kg
Deze aanhangwagens mogen getrokken worden, mits aan twee voorwaarden voldaan is:
de maximaal toegelaten massa van het samenstel (= MTM van het trekkend voertuig + MTM van de aanhangwagen) mag niet meer dan 3.500 kg bedragen,
EN
de maximaal toegestane massa van de aanhangwagen mag niet groter zijn dan de ledige massa van het trekkend voertuig.
Inschrijving en kenteken
De aanhangwagen moet ingeschreven worden en achteraan voorzien zijn van zijn eigen kentekenplaat, behalve in de volgende gevallen:
aanhangwagens waarvan de maximale toegelaten massa niet hoger is dan 750 kglandbouwaanhangwagens (= trage aanhangers getrokken door landbouwtrekkers) en werfaanhangwagens (bij voorbeeld gebruikt als kleedkamer, magazijn of rijdend kantoor)havenaanhangwagensaanhangwagens die tijdelijk in België worden ingevoerd door in ons land verblijvende personen.Aanhangwagens die geen eigen inschrijving hebben, moeten achteraan voorzien zijn van een reproductie van de kentekenplaat van het trekkend voertuig.
Technische controle
De aanhangwagens waarvan noch de maximaal toegelaten massa, noch de massa in beladen toestand meer bedraagt dan 750 kg, zijn vrijgesteld van elke technische controle.
De aanhangwagens die niet aan deze voorwaarde voldoen, zijn aan de controle onderworpen vóór hun eerste ingebruikneming of voordat zij opnieuw in gebruik genomen worden, en vervolgens:
de kampeeraanhangwagens (waaronder de caravans), de bootaanhangwagens en de aanhangwagens voor zweefvliegtuigen: om de twee jaarde andere aanhangwagens : elk jaar.
De aanhangwagen moet aangeboden worden op initiatief van de verwerver, de houder of de gebruiker.De personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen die aangewend worden voor het slepen van een aanhangwagen en uitgerust zijn met een koppeling voor het slepen van een aanhangwagen zijn, van hun kant, aan de keuring onderworpen volgens de volgende regels:
De motorvoertuigen van de voormelde types die aangewend worden voor het slepen van een aanhangwagen, en die uitgerust zijn met een koppelingsinrichting voor het slepen van een aanhangwagen waarvan de MTM meer bedraagt dan 750 kg , zijn aan de keuring onderworpen -- voor een volledige keuring van het voertuig -- vóór de eerste in verkeerstelling of vóór de datum van opnieuw in verkeer stellen, en vervolgens elk jaar, zelfs wanneer het motorvoertuig jonger is dan vier jaar
voor de motorvoertuigen van de voormelde types die geen aanhangwagens slepen waarvan de MTM 750 kg overtreft, of die de koppelingsinrichting gebruiken als fietsendrager of motordrager, is enkel de koppelingsinrichting zelf aan de keuring onderworpen vóór de in verkeerstelling van het motorvoertuig of van zodra dit laatste met die inrichting is uitgerust (te betalen vergoeding: 9 Euro, BTW 21% inbegrepen), en vervolgens elk jaar, maar slechts vanaf het ogenblik dat het motorvoertuig 4 jaar oud is geworden (vanaf die leeftijd moet het motorvoertuig jaarlijks een volledige controle ondergaan).
Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid
De verzekering van de burgerlijke aansprakelijkheid van het trekkend voertuig dekt ook de aanhangwagen wanneer deze laatste aan dat motorvoertuig gekoppeld is. Je dient je verzekeraar evenwel op de hoogte te brengen van het feit dat het motorvoertuig ook gebruikt wordt om een aanhangwagen te trekken.
Bovendien moet een afzonderlijke verzekering worden afgesloten voor de dekking van de burgerlijke aansprakelijkheid van de aanhangwagen wanneer hij niet aan een trekkend voertuig gekoppeld is. Deze dekt bijvoorbeeld de schade aan derden als de alleen geparkeerde aanhangwagen een helling afrijdt, of de op een verboden plaats geparkeerde aanhangwagen een aanrijding veroorzaakt tussen twee andere voertuigen als gevolg van het gebrek aan zichtbaarheid voortvloeiend uit zijn aanwezigheid.
Verkeersbelasting
De verkeersbelasting bedraagt momenteel 27,36 Euro per jaar voor aanhangwagens met een MTM van minder dan 500 kg, evenals voor kampeeraanhangwagens (caravans e.d.) en aanhangwagens voor het vervoer van één boot. Voor andere aanhangwagens met een MTM van 500 kg of meer bedraagt ze 56,76 Euro per jaar. Deze tarieven moeten nog vermeerderd worden met 10% voor de gemeentelijke opdeciemen.
Het vignet dat jaarlijks afgeleverd wordt als bewijs van betaling, dient aangebracht te worden op de aanhangwagen (en niet op het trekkend voertuig, aangezien de belasting eigen is aan de aanhangwagen, en deze niet noodzakelijkerwijze altijd door hetzelfde voertuig getrokken wordt).
Heffing van de verkeersbelasting:
Aanhangwagens met een eigen inschrijving
De heffing gebeurt automatisch.
Aanhangwagens die geen eigen inschrijving hebben
De eigenaar van de aanhangwagen zich aan te bieden op het ontvangkantoor van de direkte belastingen.