door Rafael » 12 jan 2007, 10:57
Watchdog schreef: Vooral wat Rafaël hierbovenaan de pagina schrijft is me niet helemaal duidelijk. Ik heb net 't gevoel dat doordat ik terugschakel en mijn koppeling laat komen de auto verder afremt... Dit mag dus eigenlijk niet?
Door je koppeling laten op te komen, was je toerental eerst laag, maar verhoogt het. Je koppeling slipt, en zorgt dat je afremt. Dit is remmen op de koppeling. Maar dat is de ongezonde manier. De beste manier is als je terugschakelt, je de motor eerst op hetzelfde toerental brengt, en dan de koppeling lost, dit is minder slecht voor je koppeling. In combinatie kan je dan ook gelijktijdig lichtjes afremmen met de tip van je rechtervoet.
Een voorbeeld, de gemakkelijke manier:
Je rijdt in 3de 50km/u op 2.500 toeren.
Je rijdt in 4de 50km/u op 2.000 toeren.
Wanneer je nu zou terugschakelen van 4de naar 3de, ontkoppel je, je schakelt naar 3, en terwijl geef je lichtjes gas om je motor op 2.500 toeren te brengen, en je koppelt weer. Nadien kan je met je rem wat bij afremmen, of je gewoon verder laten uitbollen, hangt van de situatie af.
Het zelfde voorbeeld, maar de moeilijke manier:
Wanneer je zou terugschakelen van 4 naar 3, met dezelfde toerentallen als hierboven, ontkoppel je, je schakelt naar 3, tegelijkertijd rem je met de tip van je rechtervoet, en geef je met de hiel van de rechtervoet wat gas bij om de motor op hetzelfde toerental te brengen. Denk er wel aan, dat door het remmen je niet meer tot op 2.500 toeren hoeft te gaan. Is dus een kwestie van wennen, en inschatten van de auto.
Watchdog schreef: Dat hoop ik, want zo probeer ik het ook te doen. Al vind ik 't erg moeilijk om het evenwicht te vinden en zonder schokken in de juiste versnelling te belanden. En heel vaak heb ik enerzijds ook 't gevoel dat het gewoon onmogelijk is om zo te vertragen omdat 't gewoon te snel moet gaan en anderzijds dat je op die manier ook heel geleidelijk vertraagt (wat natuurlijk wel goed is), maar dat je zo bij het naderen van een rotonde al van heel ver voor die rotonde 'te traag' gaat rijden.
Er is een verschil tussen uitbollen voor rode lichten, of een rotonde. Bij de lichten zie je van ver dat je stil gaat staan, bij de rotonde niet. Dus bij de rotonde kan je ook gewoon op het laatste met je rem afremmen ipv je te laten uitbollen, wanneer je toerental gezakt is tot 1.200 toeren (veronderstel 4de versnelling, je reed 70km/u), ontkoppel je, ga je naar 2, geef je een klein beetje gas bij om het toerental gelijk te krijgen (zie hierboven) afhankelijk van je snelheid nog, en koppel je weer. Je kan nu vlot de rotonde op in 2de versnelling. Als het te druk is, stop je natuurlijk volledig, en vertrek je weer vanuit 1ste.
[quote] Watchdog schreef: Vooral wat Rafaël hierbovenaan de pagina schrijft is me niet helemaal duidelijk. Ik heb net 't gevoel dat doordat ik terugschakel en mijn koppeling laat komen de auto verder afremt... Dit mag dus eigenlijk niet? [/quote]
Door je koppeling laten op te komen, was je toerental eerst laag, maar verhoogt het. Je koppeling slipt, en zorgt dat je afremt. Dit is remmen op de koppeling. Maar dat is de ongezonde manier. De beste manier is als je terugschakelt, je de motor eerst op hetzelfde toerental brengt, en dan de koppeling lost, dit is minder slecht voor je koppeling. In combinatie kan je dan ook gelijktijdig lichtjes afremmen met de tip van je rechtervoet.
Een voorbeeld, de gemakkelijke manier:
Je rijdt in 3de 50km/u op 2.500 toeren.
Je rijdt in 4de 50km/u op 2.000 toeren.
Wanneer je nu zou terugschakelen van 4de naar 3de, ontkoppel je, je schakelt naar 3, en terwijl geef je lichtjes gas om je motor op 2.500 toeren te brengen, en je koppelt weer. Nadien kan je met je rem wat bij afremmen, of je gewoon verder laten uitbollen, hangt van de situatie af.
Het zelfde voorbeeld, maar de moeilijke manier:
Wanneer je zou terugschakelen van 4 naar 3, met dezelfde toerentallen als hierboven, ontkoppel je, je schakelt naar 3, tegelijkertijd rem je met de tip van je rechtervoet, en geef je met de hiel van de rechtervoet wat gas bij om de motor op hetzelfde toerental te brengen. Denk er wel aan, dat door het remmen je niet meer tot op 2.500 toeren hoeft te gaan. Is dus een kwestie van wennen, en inschatten van de auto.
[quote] Watchdog schreef: Dat hoop ik, want zo probeer ik het ook te doen. Al vind ik 't erg moeilijk om het evenwicht te vinden en zonder schokken in de juiste versnelling te belanden. En heel vaak heb ik enerzijds ook 't gevoel dat het gewoon onmogelijk is om zo te vertragen omdat 't gewoon te snel moet gaan en anderzijds dat je op die manier ook heel geleidelijk vertraagt (wat natuurlijk wel goed is), maar dat je zo bij het naderen van een rotonde al van heel ver voor die rotonde 'te traag' gaat rijden. [/quote]
Er is een verschil tussen uitbollen voor rode lichten, of een rotonde. Bij de lichten zie je van ver dat je stil gaat staan, bij de rotonde niet. Dus bij de rotonde kan je ook gewoon op het laatste met je rem afremmen ipv je te laten uitbollen, wanneer je toerental gezakt is tot 1.200 toeren (veronderstel 4de versnelling, je reed 70km/u), ontkoppel je, ga je naar 2, geef je een klein beetje gas bij om het toerental gelijk te krijgen (zie hierboven) afhankelijk van je snelheid nog, en koppel je weer. Je kan nu vlot de rotonde op in 2de versnelling. Als het te druk is, stop je natuurlijk volledig, en vertrek je weer vanuit 1ste.