Deckhengst schreef: Indien er net een ongeluk gebeurd is en er zijn nog geen hulpdiensten/politiemensen ter plaatse, mag je dan over het fietspad, een verdrijvingsvlak,... rijden? Of moet je daadwerkelijk blijven staan?
Dit is een vraag die het bestek van het verkeersreglement overschrijdt.
Indien je, door te blijven staan, het achteropkomend verkeer gedurende geruime tijd zou hinderen, dan mag je niet alleen, maar ben je zelfs verplicht over gedeelten van de openbare weg te rijden waar je normaal niet mag overrijden, teneinde het achteropkomend verkeer niet te stremmen.
De verantwoording hiervoor ligt in het feit dat het niet langdurig beletten van het verkeer van hogere rechtsorde is dan het strikt naleven van het verkeersreglement. Op het belemmeren van het verkeer staan in het Strafwetboek immers zware zogenaamde economische boetes (ontstaan in de 60-er jaren naar aanleiding van de toen langdurige stakingen, waarbij het verkeer belemmerd werd). Indien je hiervoor, door toedoen van een primitieve politieambtenaar, voor de rechter zou moeten verschijnen, dan moet je aldus een zogenaamde "grond van verschoning" inroepen.
Je mag dus bijvoorbeeld over een doorlopende witte streep rijden, als je daarbij geen hinder of gevaar voor andere weggebruikers veroorzaakt, wanneer je anders het achteropkomend verkeer langdurig zou belemmeren, omdat er een ongeval gebeurd is, een verhuiswagen nog enkele uren gaat sitlstaan, er een wegverzakking is, enz.
Probeer dit evenwel niet om bijvoorbeeld een vuilnisophaalwagen voorbij te rijden of in te halen: dan hang je.
Quote: Maar andere auto's maken een overtreding door op de verdrijvingsvlakken te staan, in principe moet je dan doorrijden tot het einde van de verdrijvingsvlakken om daar in te schuiven. Maar heb je dan eigenlijk voorrang, want de andere auto's maken een overtreding. Wat doe je het best in zo'n geval??
Normaliter mag je niet over een verdrijvingsvlak rijden.
Ik besef maar al te goed hoe moeilijk het kan zijn om op het einde van het verdrijvingsvlak nog in te voegen, maar als het daar tot een aanrijding komt, is in principe wel diegene die over het verdrijvingsvlak gereden heeft aansprakelijk. Jij voert immers een gereglementeerde rijbeweging uit door van rijstrook te veranderen, wijl diegene die van het verdrijvingsvlak komt een maneuver uitvoert.
In sommige gevallen is het evenwel een keuze tussen een boete en een grafsteen. Als ik bijvoorbeeld van Gent naar Aalter rijd, gebeurt het geregeld dat er op de E40-autosnelweg al voertuigen staan aan te schuiven vanop de pechtstrook om de afrit Aalter te nemen. Reglementair mag ik dan pas bij het begin van de afrit invoegen, waardoor ik een tijdje zou moeten stilstaan op de rechter rijstrook van de E40 om dat te kunnen een levensgevaarlijke situatie dus. Dan verkies ik persoonlijk om aan te schuiven achter de laatste wagen op de pechtstrook, met het risico dat ik daarvoor een boete oploop.
[quote] Deckhengst schreef: Indien er net een ongeluk gebeurd is en er zijn nog geen hulpdiensten/politiemensen ter plaatse, mag je dan over het fietspad, een verdrijvingsvlak,... rijden? Of moet je daadwerkelijk blijven staan? [/quote]
Dit is een vraag die het bestek van het verkeersreglement overschrijdt.
Indien je, door te blijven staan, het achteropkomend verkeer gedurende geruime tijd zou hinderen, dan mag je niet alleen, maar ben je zelfs verplicht over gedeelten van de openbare weg te rijden waar je normaal niet mag overrijden, teneinde het achteropkomend verkeer niet te stremmen.
De verantwoording hiervoor ligt in het feit dat het niet langdurig beletten van het verkeer van hogere rechtsorde is dan het strikt naleven van het verkeersreglement. Op het belemmeren van het verkeer staan in het Strafwetboek immers zware zogenaamde economische boetes (ontstaan in de 60-er jaren naar aanleiding van de toen langdurige stakingen, waarbij het verkeer belemmerd werd). Indien je hiervoor, door toedoen van een primitieve politieambtenaar, voor de rechter zou moeten verschijnen, dan moet je aldus een zogenaamde "grond van verschoning" inroepen.
Je mag dus bijvoorbeeld over een doorlopende witte streep rijden, als je daarbij geen hinder of gevaar voor andere weggebruikers veroorzaakt, wanneer je anders het achteropkomend verkeer langdurig zou belemmeren, omdat er een ongeval gebeurd is, een verhuiswagen nog enkele uren gaat sitlstaan, er een wegverzakking is, enz.
Probeer dit evenwel niet om bijvoorbeeld een vuilnisophaalwagen voorbij te rijden of in te halen: dan hang je.
[quote] Quote: Maar andere auto's maken een overtreding door op de verdrijvingsvlakken te staan, in principe moet je dan doorrijden tot het einde van de verdrijvingsvlakken om daar in te schuiven. Maar heb je dan eigenlijk voorrang, want de andere auto's maken een overtreding. Wat doe je het best in zo'n geval?? [/quote]
Normaliter mag je niet over een verdrijvingsvlak rijden.
Ik besef maar al te goed hoe moeilijk het kan zijn om op het einde van het verdrijvingsvlak nog in te voegen, maar als het daar tot een aanrijding komt, is in principe wel diegene die over het verdrijvingsvlak gereden heeft aansprakelijk. Jij voert immers een gereglementeerde rijbeweging uit door van rijstrook te veranderen, wijl diegene die van het verdrijvingsvlak komt een maneuver uitvoert.
In sommige gevallen is het evenwel een keuze tussen een boete en een grafsteen. Als ik bijvoorbeeld van Gent naar Aalter rijd, gebeurt het geregeld dat er op de E40-autosnelweg al voertuigen staan aan te schuiven vanop de pechtstrook om de afrit Aalter te nemen. Reglementair mag ik dan pas bij het begin van de afrit invoegen, waardoor ik een tijdje zou moeten stilstaan op de rechter rijstrook van de E40 om dat te kunnen een levensgevaarlijke situatie dus. Dan verkies ik persoonlijk om aan te schuiven achter de laatste wagen op de pechtstrook, met het risico dat ik daarvoor een boete oploop.